Průvodce českými startupy: CDN77

Téměř přesně před rokem Zdeněk Cendra po několika méně úspěšných zkušenostech nastartoval svůj další startup s názvem CDN77. Dnes už na něm pracuje skoro 20 lidí na plný úvazek oproti počátečním šesti vývojářům a za letošní březen dosáhl na 1,5 milionu korun obratu, zatímco ještě v prosinci to bylo pouze 500 tisíc – za tři měsíce tedy vyrostl na trojnásobek. Break-even je od ledna a stále hledá nové lidi na všechny pozice – technické, provozní a zejména marketingové a prodejní (podrobněji na StartupJobs).

„Chceme hostovat celý internet – to je zadání. Nemůže se nám to podařit, ale přemýšleli jsme, jak se co nejvíce přiblížit této utopické myšlence. První nápad na postavení CDN jsem měl v roce 2006, kdy však bylo z důvodů naší nezkušenosti moc brzo. Na začátku 2012 jsme se však rozhodli, že je správný čas se posunout a přijít proti stávající konkurenci se službou a produktem, který bude lepší, rychlejší, jednodušší a pro zákazníky užitečnější,“ říká Cendra.

Peníze vydělávají peníze

Díky slušnému finančnímu zázemí začal projekt v lednu 2012 rovnou s kvalitním technickým týmem šesti programátorů, který již předtím společně s Cendrou pracoval na neúspěšných startupech Bijk a Cloudee. Na těch se podle jeho slov sice utratilo hodně peněz, ale také přinesly nevyčíslitelné zkušenosti, které vývoj CDN77 výrazně urychlily. Po třech měsících s „totálním focusem“ na exekuci a úspěšném vypuštění funkční verze začali přicházet první zákazníci – a také ihned platit, kartou, přes PayPal, z Evropy, postupně z USA.

„Zpětně se jim trochu divím, ale hrozně nás to nakoplo – šestý měsíc od startu jsme měli revenue nad 10 tisíc dolarů. Během roku jsme postupně přidávali další lidi (technická podpora, prodej, marketing, produkt) a aktuálně nás je 16, přičemž se nám trochu rozrostl technický team (devět lidí) a zejména prodejní část (šest lidí). Za březen 2013 jsme měli příjmy 75 tisíc dolarů, z čehož dokážeme zaplatit lidi, technologie a minimální propagaci,“ vyjmenovává Cendra.

Kromě CDN77 má nyní ještě dvě firmy, SuperHosting.cz a Peering.cz, a o svých předchozích projektech, získaných zkušenostech a hlavních poučeních z neúspěchů se před časem velice zajímavě rozpovídal na Startupcampu:

„Obecně platí, že zkrátka zrychlujeme načítání stránek a videí pro weby s návštěvnosti z více států nebo kontinentů světa. Děláme to maximálně jednoduše, což naši zákazníci zbožňují. Prostor na trhu je obrovský – konkurence je veliká a kvůli tomu pomalá. Našimi konkurenty jsou totiž skuteční obři jako Akamai, Amazon CloudFront, EdgeCast nebo MaxCDN,“ vysvětluje.

Technologie se sama neprodá

Potenciálním klientem je tak každý web, který má návštěvnost z více zemí, ideálně z více kontinentů. Aktuálně má služba obsazeno 46 lokalit po světě, kde má fyzické SSD servery, z nichž odbavuje obsah pro své zákazníky. Nově ke standardním lokacím přibyly i exotičtější a rostoucí regiony jako Sao Paulo, Tokio, Singapur či Sydney. Jelikož je všech deset největších konkurentů z USA, díky fyzické přítomnosti v Evropě je pro CDN77 výhodou schopnost lépe obsloužit weby s požadavkem na její pokrytí včetně Ruska.

Klíčová je podle Cendry hlavně jednoduchost nasazení (v řádu minut) a jednoduchý ceník, kde se platí pouze za spotřebovaná data. CND77 cílí na SMB segment obecně a střední webové firmy – média, softwarové společnosti, video portály, herní servery, servery s obsahem pro lidi nad 18, globální brandy. Mezi zákazníky patří například Bet at Home, Scania, Yuplay nebo CaseLogic.

Nyní se projekt postupně mění z technické firmy na primárně marketingovou a prodejní firmu, z čehož plynou i aktuální hlavní úkoly – ustat růst po technické stránce, stihnout škálovat technickou a obchodní podporu a pohnout s marketingem a direct prodejem. Pracuje se na nové zákaznické sekci a úsilí směřuje do PPC kampaní, bannerů, přímé komunikace přes e-mail/Skype/telefon, do PR, WOM marketingu, sdílení vlastních zkušeností například formou infografik a dalších metod pro B2B marketing.

„Jsme startup, který nechodí po konferencích a offline akcích, ale pracuje, dodělává a začíná mít výsledky. Máme tři denní metriky: revenue, marže a náklady. Vše ostatní sledujeme méně pozorně. Z CDN77 jde udělat velkou ziskovou firmu, limitem nám jsou aktuálně lidé, resp. čas. Nevidíme ho v penězích nebo technologii, je čistě v čase a schopnosti rychle prodat,“ uzavírá Cendra.