Průvodce českými startupy: Brand Embassy

„Za myšlenkou Brand Embassy stojí Damián Brhel, Martin Ježek a já, společně pracujeme už přes pět let v Inspiro Solutions a tvoříme fungující tým, který se dokáže doplňovat. Já jsem workoholik s marketingovým vzděláním, který v 17 letech založil Inspiro jako původně webdesignerskou agenturu. Damián je zkušený mladý programátor, který se při přípravě spuštění Brand Embassy doučoval na maturitní den – nakonec upřednostnil Brand Embassy a maturitu složil úspěšně v září. Martin je vzděláním sociolog se zájmem o sémantiku a už přes tři roky působí jako kreativní ředitel Inspira,“ představuje projekt skrze jeho realizační tým Vít Horký.

Ten vznikl právě na základě společné zkušenosti s navrhováním strategií a exekucí internetových kampaní v rámci Inspira. Brand Embassy je nástroj komunikace značek se zákazníky na internetu. Každý den identifikuje aktivní zákazníky a pomocí vyškolených reprezentantů značky v podobě brand ambasadorů napojených na online software firmám umožňuje zákazníky oslovit a změřit efektivitu této komunikace.

Zákazníci získávají díky internetu a globalizaci stále větší dosah i vliv a Brand Embassy jim má umožnit názory, dotazy a přání přenést přímo ke značkám – výrobcům i maloobchodům. Je odpovědí na situaci (a zároveň mezeru) na trhu, kdy značky neefektivně utrácejí peníze za nedostatečně cílenou reklamu, zatímco tisíce zákazníků denně aktivně hledají informace o produktech v diskuzích, ptají se a jsou zvědaví.

 

 

Od začátku ve velkém

 

 

„Brand Embassy nabízíme jako nástroj jak předním reklamním a mediálním agenturám, naši partneři jsou Ogilvy, Wunderman, Isobar a další, tak přímým klientům, v ČR je to například Mladá fronta. Naší konkurencí jsou poskytovatelé software pro customer engagement na sociálních sítích a reklamní kampaně realizované komunikačními agenturami. Jiné poskytovatele nicméně porážíme zaměřením nejen na sociální sítě, ale i blogy a významná diskuzní fóra. Pilotní projekty jsme spustili v České republice a na Slovensku, po dosažení velmi pozitivních výsledků vstupujeme do Německa, Rakouska a Velké Británie,“ popisuje momentální situaci Horký.

 

Ostatně hned v prvním měsíci existence projektu byl tým vybrán do prvního českého business akcelerátoru StartupYard. Právě účast v něm (a stohodinové pracovní týdny) podle Horkého pomohly stát se finalisty mezinárodní soutěže startupů MiniSeedcamp Prague a aktuálně se zařadit i mezi prestižních TOP 20 světových technologických projektů v rámci konference TechCity Entepreneurs Festival pořádané v Londýně Britským obchodním a investičním fondem. Prvním členem Advisory Boardu firmy se navíc stal Tomáš Jindříšek, zkušený marketér a ředitel OgilvyInteractive.

 

 

 

Red Bull, kafe a první milion

 

 

A jak tedy vpadala Brand Embassy po prvních třech měsících existence v číslech? Osm platících klientů, tři mezinárodní partnerství s agenturami, prodeje za téměř milion korun, za 90 pracovních dnů jen asi 60 návštěv postele, 200 vypitých Red Bullů a deset kilo kávy.

„Naším nejbližším cílem je se úspěšně etablovat v Londýně, kde navazujeme partnerství s agenturami a připravujeme první kampaně pro britský trh. Úspěšně jsme doplnili tým o Terezu a Matta, talentované a nadšené profesionály, se kterými budeme pracovat na expanzi projektu do zahraničí. Naše cíle by se daly definovat pomocí „3S“. Simplify: zjednodušit produkt a jeho prezentaci, aby více klientů chápalo jeho hodnotu; Scale: eskalovat expanzi Brand Embassy zaměřením se na samotný software (SAAS) pro řízení a vyhodnocování brand ambasadorů; a konečně Sell: získávat nové klienty na území celé Evropy a postupovat na světový trh. Klienti nám platí měsíční licenční poplatky za využití systému a brand ambasadorů,“ vyjmenovává Horký.

 

 

Nohy na zemi, hlava v oblacích

 

 

V souvislosti s výše uvedenými cíli se nyní většina úsilí zaměřuje na produktový vývoj – tedy připravení online systému pro využití samotnými klienty, kteří do role brand ambasadorů dosadí své zaměstnance či spolupracovníky. Již brzy má být oznámeno také partnerství s významným globálním poskytovatelem monitoringu sociálních sítí a internetových diskuzí, které umožní identifikovat významné aktivní zákazníky takřka po celém světě a ihned na tento hlas reagovat. Strategicky je projekt zaměřen na trhy střední a západní Evropy, postupně ale bude snahou vstupovat na globální trh.

„Držíme naše nohy na zemi, přestože máme hlavu v oblacích – snažíme se co nejvíce nadchnout naše mezinárodní klienty a agenturní partnery tak, aby nám sami pomohli rozšířit naši působnost na nové trhy. Jsme vděční za každou pomoc,“ uzavírá Horký.

 

Názor investora

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Brand Embassy sleduju už pár měsíců a moc se mi líbí. Vybrali si zajímavou niku marketingové komunikace a jsou šikovní v exekuci. Jako investorovi mi vlastně vadí pouze jediná věc: stále přesně nerozumím tomu, jak jejich služby škálovat v mezinárodní nebo dokonce globální produkt. Nicméně věřím tomu, že Vítek & spol. ten správný recept namíchají.

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Dělal jsem jim mentoring a ten koncept se mi líbí. Nevymýšlejí kolo. Je to v podstatě osvědčený koncept v každém odvětví. Když se podíváme na rozvoj telefonních služeb, prodeje či podpory, tak se to outsourcuje. Tohle je v podstatě skvělá platforma pro outsourcing komunikace pres Twitter á la call centra. V tomhle případě je tam dobrá přidaná hodnota: lidé, kteří to dělají, mají velkou znalost v oboru; je za tím SW platforma, která monitoruje všechny aktivity.

Michal Illich, zakladatel Crazy Tomato, eTarget, Jyxo

Brand Embassy osobně považuju za jeden ze dvou nejnadějnějších projektů StartupYardu. Řeší skutečný problém – téměř každá firma potřebuje hájit a propagovat svou značku na Internetu. Nejen na vybraných sociálních sítích, ale všude, i v diskuzních fórech a pod články. A Brand Embassy na to jde dobrou cestou – dává ambasadorovi základní metodiku a technické nástroje a hlídá, že se ambasador řídí etickými zásadami. V první řadě v tom, že otevřeně odhalí, že pracuje pro firmu. Líbí se mi, že projekt chce působit i v zahraničí a jeho zakladatel jej tam lítá propagovat a nabízet. A také marketing projektu je povedený – web je dobře zpracovaný a přehledně popisuje záměr projektu.