Průvodce českými startupy: Bijk.com

Plnohodnotné práce na Bijk.com začaly v lednu 2010 a již půl roku před tím odstartovalo testování technických a uživatelských možností funkčního prototypu. Za projektem stojí kromě Zdeňka Cendry také Ondřej Letocha, Marek Fiala a Tomáš Nechutný. Posledních osm let se Cendra věnoval své firmě SuperHosting.cz, která dnes zajišťuje technický provoz pro část českého internetu (3300 fyzických serverů, 85 Gbps datový tok, několik desítek zaměstnanců).

„Důvodem pro start projektu byl náš apetetit po tom udělat něco globálního, co je škálovatelné, čemu trochu rozumíme a kde si myslíme, že můžeme získat globálně zajímavou tržní pozici. Vzhledem k mé historii v SuperHosting.cz mám povědomí o potřebách zákazníků a změnách a vývoji na trhu, a to nejen u nás. Bijk.com jakožto Server Monitoring pro Linux administrátory byl spíše logickým krokem, než převratným nápadem, který bychom týdny hledali,“ popisuje Cendra.

Doma v USA a Evropě, Asie odolává

Za své konkurenty považují tvůrci Bijku služby jako Pingdom.com, ServerDensity.com, RightScale.com nebo CloudKick.com, který na konci roku za nemalé peníze převzala společnost RackSpace. Svou sílu vidí především v jednoduchosti instalace, bezúdržbovém provozu, pěkných aplikačních grafech a SMS nebo e-mailových upozorněních.

„Náš trh jsou Spojené státy a Evropa. Asii zatím neumíme, kromě technickych komplikací se nám v tomto regionu nedaří získat relevantní traffic. Nejvíce platících zákazníků je z Evropy, méně z USA, nejméně z Asie a Afriky. Mile nás překvapuje Brazílie, kde máme také platící zákazníky. Naší misí je získat partnery pro distribuci, což jsou v případě Bijku zejména Cloud/VPS/Dedicated poskytovatelé, kteří pro své zákazníky nabízejí servery a k nim Bijk. Příkladem je náš partner z Ruska VDS64.ru,“ vysvětluje Cendra.

Podle něj si tým na loňský rok záměrně stanovil vysoká kritéria z hlediska obratu, která se podařilo splnit asi ze třetiny. Projekt vydělává skrze SaaS model, kdy každý platící zákazník platí podle toho, kolik má serverů a jaké chce služby. Měsíční příjmy nyní dosahují jednotek tisíc dolarů a rostou o 20 až 30 procent měsíčně.

Zvýšení cen odrazovat nemusí

„Kritérium úspěchu pro nás je měsíční růst revenue a nových uživatelů. Poslední měsíce hodně pracujeme na detailech, které nejsou tolik vidět, ale stojí hodně času. Velmi se nám osvědčila živá podpora přímo v okně Bijku při používání – díky tomu se nám podařilo výrazně zvýšit konverze. Pokud zákazník na druhé straně vidí reálného nadšeného kolegu, číslo kreditky nám zadá v případě seriózního zájmu o aplikaci téměř vždy,“ říká Cendra.

Zároveň tvrdí, že se vyplatilo nebát si říct o peníze. „Dost nám pomohlo i zvýšení cen, k němuž jsme přistoupili na konci loňského roku. Dlouho jsme tento krok odkládali, ale nakonec způsobil absolutně víc nových měsíčních platících zákazníků a násobně vyšší revenue. Ne vždy platí, že levný produkt se prodává více, nežli nákladnější alternativa,“ dodává.

Bezplatné prostory a technické zázemí pro čtyři plnohodnotné zaměstnance poskytuje SuperHosting.cz, což je z hlediska nákladů pochopitelně velká výhoda. Počty platících zákazníků se v tuto chvíli pohybují v jednotkách stovek, neplatících a aktivních (několikrát do měsíce Bijk aktivně použijí) je nad tisíc, neplatících a lehce pasivních (nechodí na web Bijk.com, ale maji SMS či e-mailové alerty) je asi dvojnásobek.

Z pohledu funkčních vylepšení Bijk v dohledné době čeká zejména Windows podpora pro grafy zátěže, spuštění mobilních klientů a zjednodušení plateb tak, aby uživatelé mohli platit dle skutečného množství serverů a nikoliv po balíčcích, jako je tomu dnes.

Názor Investora

Ondřej Raška (@vondra), Miton Investment

Už je to pár let od doby, kdy jsem naposledy šrouboval servery a konfiguroval Linux. Osobně jsem skončil u Nagiosu a Iostat. Bijk pěkným způsobem řeší monitoring a alerty serverů. Zdenda už dělá serverhosting deset let a chtěl udělat projekt, který bude škálovatelný a mezinárodní, a nebude tak přímo závislý na osobním salesu a náročném supportu. To se mu daří. Budu tady psát stejné věci, které jsem mu říkal už před více než rokem. Ten segment není extra veliký, ale zajímavý pro českou firmu a dá se na něm velice dobře uživit.

Existují nicméně konkurenční produkty s podobnou funkcionalitou a bude to stát hodně času, úsilí a peněz. Dnes je produkt v dobrém stavu, má plno funkcí a věřím, že se rychle přizpůsobuje přáním uživatelů. Freemium je dobře zvolený obchodní model, pěkně zpracovaný je pricing. Cesta k větším tržbám je přes implementační partnery, jako jsou serverhousingy a podobně. Intuitivně vidím na produktu ještě nějakou práci. Když to bude na 110 procent, lidé to budou sami rozšiřovat, budou se psát články a ta sněhová koule se začne nabalovat. Což se začíná dít.

Ondřej Bartoš, Credo Ventures

Úžasná služba ukazující v praxi, v čem jsme v Česku dobří a v čem ne – dobří jsme ve vymýšlení a designu služby nebo produktu, naopak nejsme moc dobří ve vytvoření businessu, prodeji a marketingu. Zdeněk Cendra našel krásnou niku na trhu, kde byl existující problém a vyřešil ho. Co se ještě musí ukázat je jednak to, jestli ta nika bude dostatečně veliká na vygenerování dostatečného a udržitelného businessu, a také to, zda se Bijku podaří nastavit funkční business model, díky němuž bude vydělávat. Rozhodně bych mu to velmi přál, Bijk je jedna z mála českých služeb, které se mohou prosadit na globálním trhu.