Průvodce českými startupy: Arounded

„Nedávno po úspěšně uspořádaném prvním ročníku KopCupu (turnaj ve fotbálku v ČR) mě Pavel Smílek oslovil s nápadem na vytvoření služby půjčování aut na způsob couchsurfingu, který s oblibou využívají cestovatelé. Tak jsme k tomu 13. května 2011 sesedli a přenesli celý nápad do modelu služby AirBnB.com,“ popisuje jeden z dvojice zakladatelů Martin Halík. Název služby vznikl poměrně klasickým způsobem, kdy musel splnit tři základní kritéria: být vyslovitelný, krátký, tedy do osmi znaků, a mít volnou .com doménu. Všechny nápady se pak daly dohromady a Arounded z toho vyšel nejlépe.

Pavel Smílek je spoluvlastníkem společnosti Gray Matter a jeho vkladem jsou především obchodní styky a dobrá znalost automobilového trhu nejen v České republice, ale i u našich německy mluvících sousedů. Martin Halík je pak grafickým designérem s pětiletými zkušenostmi v oblasti UX design, brandingu i v online firemním marketingu (PPC, SEO, SEM, …). Nepřekvapí tedy, že při pohledu na prezentaci projektu je snaha o moderní design zřetelná, ale co se skrývá pod povrchem?

Aby auto vydělávalo

Arounded je peer-to-peer car rental služba, neboli snaha prorazit v u nás nepříliš probádané oblasti osobního půjčování automobilů. Arounded pomáhá lidem snížit jejich náklady za auto, které údajně průměrně tvoří 13 % celého jejich rozpočtu. A to tím, že ho pronajmou dalším uživatelům ve chvílích, kdy jej sami nevyužívají – což je průměrně 95 % času.

To zároveň pomůže lidem, kteří nemají, ale občas ho potřebují a je zbytečně nákladné si jej pořizovat. Služba na stejném principu již uzavřeně funguje například ve Velké Británii jako Whipcar.com, ve Francii coby Buzzcar.com nebo také v sousedním Německu. Všechny tyto služby jsou nicméně zaměřeny na půjčování aut mezi sousedy, zatímco Arounded se zaměřuje také na turisty, cestovatele a dobrodruhy.

Budou si Češi, Slováci a Rakušané půjčovat auta?

Vkrádá se samozřejmě otázka, zda může takový koncept v nedůvěřivém Česku uspět třeba i ve srovnání s umírněnějším Jízdomatem, cíle Arounded nicméně nekončí u našich hranic. Tvůrci z něj chtějí vybudovat globálně oblíbený nástroj pro půjčování aut. V příštím roce je cílovou metou získat do databáze 400 osobních automobilů v Rakousku, České republice a Slovensku a zprostředkování 6000 dnů půjčení.

V současné chvíli se tým nachází ve fázi budování celé služby, během níž připravuje zázemí pro službu a jedná o menších investicích v řádech statisíců korun, které by urychlily celý proces. Služba by měla vydělávat z úspěšných transakcí, které na ní proběhnou, tedy přesně po vzoru již zmíněné AirBnB. Vložení auta do databáze je zdarma a ten, kdo si auto pronajímá, vždy uvidí již finální částku za půjčení se vším všudy.

V nejbližší době bude spuštěna možnost přihlásit se do uzavřeného beta testu, který se začátkem roku 2012 promění na testování otevřené. Následně, ještě před hlavní turistickou sezónou, by mělo být plnohodnotně pokryto Česko, Slovensko a Rakousko, které mají fungování služby v praxi ozkoušet, než se vydá ještě dál.

Otázka autopůjčoven

„Přemýšlíme také o zakomponování peer-to-peer car ride služeb, které by ovšem byly svým způsobem samozřejmě unikátní. Druhým rokem bychom se rádi rozšířili do všech zbylých sousedních zemí (co se týče osobních automobilů), abychom třetím rokem pokryli celou Evropu,“ nastiňuje velké plány Halík a zároveň přiznává: „V tuto chvíli vzhledem k fázi projektu příliš výsledků nemáme. Asi největší úspěchem jsou pozitivní reakce autopůjčoven, které vyjádřily obrovský zájem na službu přidat také své automobily.“

Zapojení autopůjčoven má přispět lepšímu pokrytí v úvodní fázi spuštění, kdy budou teoreticky k dispozici tisíce aut. Je pak ovšem otázkou, nakolik se služba dokáže udržet vytyčeného směru, aniž by se stala jen katalogem autopůjčoven. „Naší velikou výhodou je, že můžeme pozorovat obdobné služby typu WhipCar.com či Buzzcar.com a učit se z jejich chyb i úspěchů. Třeba jak se prosadit v začátcích, kolik lidí je ochotno půjčit své auto a za kolik. Také AirBnB.com, se kterým kromě modelu sdílíme stejnou cílovou skupinu, nám pomáhá si ujasnit limity a potenciál,“ uzavírá Halík.

Názor investora

Pavel Doležal, zakladatel Ataxo

Takže něco jako airbnb.com pro auta. Teď jsem o něčem takovém slyšel či četl v případě USA, ale nevím kde. Z anglické verze webu soudím, že to chtějí provozovat nadnárodně, což je fajn, ale jak zajistí dostatečný objem? Není to z principu špatný nápad, navíc hrozně vyhypovaný v USA, otázka ale je, jak to bude fungovat v našich poměrech.
Trošku problém vidím v tom, jak zajistí předávání aut a kvalitu, tedy jejich nepoškození.

Michal Illich, zakladatel Crazy Tomato, eTarget, Jyxo

Na hodnocení Arounded je myslím ještě brzy, z jejich webu jsem nepochopil, co je na nich výjimečného.