Průvodce českými startupy: Apiary

„Na podzim 2010 byl v San Franciscu (a všude po světě přes internet) první celosvětový hackathon v node.js. Taková forma non-stop 48hodinového extrémního programování. Chtěl jsem to zkusit, přesvědčil jsem pár kolegů a kamarádů a udělali jsme tým, dva programátoři a jeden designer. Čekali jsme, že se možná umístíme v první desítce a budeme pyšní, bylo tam ostatně celosvětově mnoho stovek programátorů. Ale nakonec jsme vyhráli kategorii o nejužitečnější produkt a psali nám lidé z Twitteru či Pragmatic Programmers jak se jim to líbí. To nás poměrně zaskočilo!“ popisuje první hodiny života budoucího projektu Apiary.io Jakub Nešetřil.

Přesto ještě nějakou chvíli trvalo, než se tým rozhodl založit skutečnou firmu. Ale protože pořád chodily e-maily od lidí, kteří nástroj pro API testování chtěli používat, začalo jim to vrtat hlavou. Následně se s Apiary.io přihlásili do několika prestižních startupových akcelerátorů – anglického Springboardu a amerického Y Combinatoru. Následovalo několik týdnů rozhovorů a v obou výběrech postoupil český projekt z tisíců firem do finálního kola. Jako první napsali ze Springboardu a tak bylo rozhodnuto – první tři měsíce existence firmy se odehrály v Cambridge.

Dobře nastartovaný včelín

„Bylo to nastartování firmy, které mohu každému jen doporučit. Stovky mentorů, ředitelů jiných firem, skvělé kontakty a velká životní zkušenost. Po odchodu z akcelerátoru nicméně přišla nevyhnutelná srážka realitou, další práce na produktu a hledání investorů. Na konci minulého roku jsme podepsali seed investici o velikosti zhruba 2 miliony korun se skupinou amerických a anglických angel investorů v čele s Esther Dyson. Máme velkou radost, že po třech startupech Romana Staňka se Esther rozhodla investovat i v Apiary. Je to pro nás velký závazek být aspoň stejně dobří!“ prozrazuje Nešetřil.

Poměrně zajímavé jméno Apiary vznikalo několik dní. Nakonec zvítězilo především proto, že jde o skutečné anglické slovo (znamená včelín), které zároveň obsahuje zkratku API. Sám Nešetřil ovšem přiznává podcenění faktu, že je to slovo i pro nativní mluvčí poměrně neznámé a je třeba jim vysvětlovat, co vlastně znamená. A když se o projektu bavíte s lidmi v Česku, je zase znát, že mu jméno ve spojení s doménovou koncovkou .io dalo do vínku zvláštní exotickou výslovnost. Rozhodně ale nelze popřít, že je to název, který upoutá, a spojení „včelín pro APIs“ má svou symboliku.

Konkurence? Hrozná!

„Apiary chce být Githubem pro webová APIs. Pomáhá programátorům navrhnout nové API, popsat jeho dokumentaci, API i dokumentaci automaticky testovat a sbírat zpětnou vazbu či chybová hlášení od uživatelů. Dnes každý den vzniká velké množství internetových programů či služeb a prakticky každá obsahuje webové API. Přitom nástroje pro tvorbu a práci s API jsou poměrně primitivní a nepohodlné. Je to tím, že naši starší konkurenti na trhu APIs (Apigee, Mashery) se soustředí na podporu takzvaného API managementu. Problémy jejich přístupu a technologie způsobují, že jejich produkty jsou velmi drahé a omezují se tak na několik stovek největších firem. Proto jsou dnes API nástroje doménou pouze těch největších firem,“ popisuje Nešetřil svůj produkt.

Apiary proto má zcela odlišné zaměření – vytváří široce přístupný produkt s cenovou hladinou na úrovni stovek dolarů namísto desítek tisíc. Cílem je budovat produkt primárně pro programátorské týmy -jak pro ty, které API vytvářejí, tak pro ty, které pak ono API používají. Apiary pomáhá API vybudovat rychleji, jednodušeji, poskytnout kvalitní dokumentaci a reagovat pružně na přání programátorů-uživatelů.

„Víme, že ten problém je velmi reálný, zažili jsme ho v předchozích firmách na vlastní kůži. Proto i vývojářská komunita na nás reaguje naprosto výborně a produktu rozumí,“ konstatuje Nešetřil s tím, že i prodejní kanály se budují zdola. Namísto obcházení IT manažerů a nabízení složitých řešení zaváděných direktivně infikuje Apiary jednotlivé společnosti skrze samotné programátory a reference od fanoušků své služby.

Pomalu a jistě

„Apiary je velmi hluboký, technologický produkt; jeho vývoj není záležitost na pár týdnů. Proto naše první kritérium bylo najít jeho minimální podobu (MVP), se kterou již můžeme jít na trh a kterou budou zákazníci milovat, přestože je v raném stádiu. Po několika otočkách máme ze stávající podoby velkou radost a dostáváme na ní skvělou odezvu. Teď je naší největší výzvou mít šťastné, platící zákazníky. Vypadá to, že jsme na dobré cestě a brzo bychom měli začít oznamovat první kontrakty. Jakmile bude zákazníků víc než pár desítek, budeme hledat obchodní a marketingový model, který škáluje a umožní nám to samé nabídnout desítkám tisíc firem po celém světě, aniž bychom museli najmout desítky tisíc zaměstnanců,“ říká Nešetřil.

Nepřekvapí proto, že je podle něj Apiary nejlepší nástroj pro REST API dokumentaci na trhu. Už teď je ale prý z rozhovorů se zákazníky vidět i to, že aby mohlo API úspěšně plnit svoji roli, je potřeba dokumentaci ještě podpořit automatickými testy s uživatelskou odezvou a s komunitními funkcemi. O ty bude Apiary obohacována v příštích měsících. Momentálně probíhá testování pro několik desítek pozvaných firem a díky „fantastické“ odezvě by se mohla dobrá polovina z nich stát platícími zákazníky. Veřejná beta verze a testování na širším vzorku publika je pak otázkou nejbližších týdnů.