Proč se Silicon Valley zbláznilo do koloběžek a jak se na nich vůbec dá vydělat

Američtí venture kapitalisti se zbláznili do elektrických koloběžek. Investovat do startupů, které nabízejí jejich pronájem, začali jen loni a za tuto dobu do nich stihli nalít již 934 milionů dolarů (z toho 900 milionů letos).

Podle některých jsou e-koloběžkové startupy přehnaně přehodnocené a nesmyslné, podle jiných je to skvělá zábava s potenciálem změnit dopravu ve městech oproti tomu, jak ji známe dnes.

„Je to ta nejbližší věc, co dnes máme k autonomní dopravě poslední míle. Dokáže vás to dostat do destinace rychleji než jakákoliv jiná forma dopravy,“ uvedl investor Kyle Lui z DCM Ventures pro portál CNBC. Ať už v téhle debatě stojíte na jakékoliv straně, investoři zjevně bez svého podílu v některém z e-koloběžkovém startupu nemohou spát.

Rekapitulace: Co se to vlastně děje?!

  • Začátkem července získal startup Lime investici 335 milionů dolarů, mezi jinými od Uberu a Alphabetu (mateřské společnosti Googlu). S valuací 1,1 miliardy dolarů se tak stal jednorožcem. To se mu podařilo za 18 měsíců působení na trhu, přičemž za tuto dobu od investorů získal celkových 467 milionů dolarů.
  • Pro Uber to není první podobná investice – ještě v dubnu za sto milionů dolarů koupil startup Jump nabízející služby pronájmu elektrických kol.
  • Lime ale může závidět svému konkurentovi Bird (založen bývalým viceprezidentem Uberu), který stejně umožňuje pronajímání elektrických koloběžek. Jednorožcem se ale stihl stát během devíti měsíců – nejrychleji v historii všech startupů. Investoři do startupu nalili již 418 milionů dolarů. I když jde o menší částku, než od investorů vysbíral Lime, Bird má téměř dvounásobnou valuaci (dvě miliardy dolarů).
  • Kromě Uberu se do oblasti e-koloběžek pouští také Lyft.
  • Nečekaný vítěz: Čínská firma známá spíš výrobou telefonů Xiaomi, je také výrobcem koloběžek používaných Birdem, ale také startupem Spin. Ten je další z řady nabízející pronájem e-koloběžek, který získal nebo poptává investice v celkové hodnotě 133 milionů dolarů – z toho 125 milionů přes security token offering (STO).

„Financování se v celé oblasti [mikromobility] globálně rozběhlo jen v poslední době, což odráží novou víru investorů, že mikromobilita by mohla být stejně disruptivní jako objednávání jízd. Platformy pro sdílení kol a koloběžek jsou ideální pro dopravu v rámci první a poslední míle, oblast urbánní mobility, která byla do velké míry přehlížena,“ napsala analytická společnost CB Insights v rámci hodnocení investic této oblasti.

Investice do startupů na sdílení kol a koloběžek. Zdroj: CB Insights

Jak se dá na e-koloběžkách vydělat

Jak podotýká portál CNBC – na každého podporovatele futuristické vize měst plných e-koloběžek připadá také odmítavý hlas říkající, že „jednotková ekonomika“ těchto startupů nikdy nemůže fungovat a že e-koloběžky čeká budoucnost jaká postihla Segway.

Jednotkové ekonomické náklady jsou ukazovatelem toho, kolik peněz firma vydělá nebo prodělá na jedné transakci – například Uber na jednom odvozu, Amazon na jednom doručení nebo jedné objednávce. Většina startupů má tyto jednotkové náklady příšerné. Pálí hromadu peněz získaných od investorů s příslibem, že se situace změní, když dostatečně vyrostou a obsadí trh.

Jak jsou na tom e-koloběžkové startupy? Reportérka Alison Griswold ve svém newsletteru Oversharing věnujícímu se sdílené ekonomice vypočítala, že e-koloběžky možná přitahují obrovskou pozornost VC fondů právě kvůli tomu, že jejich jednotkové náklady jsou ve skutečnosti dobré (na rozdíl od většiny firem působících ve sdílené ekonomice).

Griswold se zaměřila přímo na startup Bird:

  • V Santa Monice (kde Bird vstoupil na trh) udělá jedna koloběžka Birdu v průměru 5 až 6 jízd denně. Průměrná délka jízdy je 1,6 míle.
  • Bird účtuje jeden dolar za jízdu plus 15 centů za minutu jízdy.
  • Při odhadu průměrné rychlosti 7,5 mil za hodinu trvá průměrná jízda 12,8 minuty.
  • V takovém případě by průměrná jízda vyšla na 2,92 dolaru a jedna koloběžka by tak denně vydělala přibližně 16 dolarů.

Pokud Bird platí za koloběžky (výrobcovi Xiaomi) méně, než je jejich cena v Číně, náklady na jeden kus se mu tak vrátí za 20 dnů. Pokud platí americké ceny, je to něco přes jeden měsíc.

Další náklady jsou například nabíjení koloběžek (za které Bird platí svým dodavatelům pět dolarů), což zisk snižuje na 11 dolarů denně. Neznámá je ale životnost a rychlost opotřebení koloběžek, další náklady na jejich provoz a servis nebo každodenní redistribuce koloběžek do vybraných lokalit. Celou situaci ještě mohou ovlivnit i regulace ze strany měst.

„Zdroj z prostředí Lime mi potvrdil, že denní obrat jedné koloběžky je v San Franciscu výrazně vyšší, než naznačují čísla ze Santa Monicy [25-29 dolarů]. Tahle osoba mi také řekla, že opotřebení a operativní náklady jsou výrazně vyšší, což dává smysl s větším využitím. I tak ale Lime věří, že doba návratnosti investice na jednu koloběžku včetně počáteční kupní ceny, denního opotřebení a provozních nákladů, je nižší než dva měsíce. Po této době každý koloběžka v podstatě tiskne peníze s maržemi výrazně lepšími než v případě e-kol nebo tradičních kol. Lime navíc věří, že tyto jednotkové náklady dokáže dále zlepšit,“ uvedla Griswold.

Diskuze k článku