Přihlášku do akcelerátoru podávejte vždy první den, radí čeští Portadi z Berlína

Český tým Portadi už dělí jen tři týdny od Demo Day v prestižním berlínském akcelerátoru Microsoft Ventures. Kromě zásadního překopání produktové strategie stihli za první tři měsíce v Německu načerpat i řadu zkušeností a postřehů – třeba že kdo tam vyrazí hledat investici, musí se rozloučit s velkým kusem své firmy, a že ve svátek se prostě ani ve startupech nepracuje.

Služba Portadi, která firmám pomáhá s kontrolou přístupů do cloudových služeb, se do Microsoft Acceleratoru rozhodně nedostala náhodou. Dušan Vítek a Tomáš Soukup si šli tvrdě za svým, nabrali zkušenosti v přihlašovacím procesu několika dalších akcelerátorů a do výběru pro Berlín už šli s jasnou a promyšlenou strategií.

I proto jsou jejich tipy užitečné pro každého, kdo chce pokusit o něco podobného. Tu nejcennější lekci však získali o vlastním produktu.

Víc než bezpečnost zajímají firmy peníze

„Původně jsme nabízeli správu přístupů k nejrůznějším online službám, které dnes týmy ve firmách běžně využívají. Nakonec se ale ukázalo, že hlavní motivace zákazníků, proč nás použít, je analytika. Byť je to vlastně jen datová nadstavba nad samotnou technologií, kterou jsme považovali za klíčovou,“ říká Dušan Vítek (viz nedávný rozhovor) s tím, že firmy v zásadě zajímá, kolik peněz vyhazují za služby, které jejich zaměstnanci nepoužívají.

IMG_6652_work

Souvisí to s tím, že nástup cloudových služeb způsobil částečný rozpad hegemonie IT oddělení. Firmy tak přišly o část kontroly nad daty i rozpočtem.

Velká část peněz (a odpovědnosti) se přesunula do jakéhosi stínového rozpočtu a v jednotlivých týmech fungují lidé, kteří nakupují nejrůznější služby pro řešení specifických potřeb. Portadi chce do tohoto chaosu do přinést řád a přehled o tom, kdo co používá, jak to používá, kde jsou jaká data, kdo k nim má přístup a kolik to celé stojí.

„Už teď vidíme také určité vzory. Soubory aplikací, které fungují dobře spolu a nejlepší týmy je velmi často používají v dané kombinaci. Když to uvedu na jednoduchém příkladu, tak pokud tým používá třeba Salesforce, Zendesk a GoodData, a k tomu pak má MailChimp, hned víme, že MailChimp v tom složení není adekvátní nástroj a lepší je jiný, lépe integrovaný. To nám umožní vydat doporučení k upgradu či downgradu nějaké služby,“ dodává Vítek.

Jak uspět v akcelerátoru a další berlínské postřehy Dušana Vítka:

  • Když se otevírá okno pro přidání přihlášky do akcelerátoru, podejte ji hned první den. Většina přihlášek chodí v posledních dnech a to už bývá vybráno 90 % projektů. Čím dřív ji pošlete, tím víc času vám porotci budou věnovat. Své šance zvýšíte desetinásobně.
  • Pro přijetí jsou klíčová doporučení. I když jsme kontakty neměli, našli jsme si cíleně několik lidí, na které jsme se rozhodli zapůsobit a kteří se za nás pak postavili. Šli jsme velmi tvrdě za tím, abychom ta doporučení dostali a aby na nás více než jeden člověk dal referenci výběrové komisi.
  • V Berlíně je velký nedostatek technického talentu, takže je skvělým místem pro programátory. Většina startupů v Německu je zakládána business lidmi, zatímco v Silicon Valley to bývají inženýři, takže hodně týmů shání technického co-foundera.
  • Protože Německo generuje poměrně hodně vlastních projektů, řada venture kapitalistů nemá potřebu dívat se za hranice a preferují německé firmy. Jsou tu ale naštěstí výjimky s agresivnějším přístupem – pro SaaS je to třeba Point Nine Capital (např. Zendesk), velkou operaci v Berlíně mají EarlyBird (např. Socialbakers) a velmi otevření světu jsou i Paua Ventures.

IMG_0593

  • V Německu se dodržují svátky, během kterých se ani ve startupech nepracuje.
  • Berlín je na poměry západu velice levný, tedy přibližně stejně nákladný jako Praha a několikrát levnější než Silicon Valley nebo Londýn. Dá se zde navíc existovat i bez hromadné dopravy, protože skoro všichni jezdí na kole.
  • Je nepříjemné, že VC firmy v Německu jsou „equity hungry“ – za relativně málo peněz chtějí velkou část firmy. Pokud firma potřebuje hodně peněz, může se podnikatel dostat do situace, kdy mu už po dvou kolech financování zůstane jen malý podíl, což investoři pro kola C, D nebo E nemají rádi a může to být fatální překážka.
  • Kdybych měl zakládat novou firmu a seděl v Česku, velmi reálně bych zvažoval přesunout se do Německa. A to i přes jistou neznalost prostředí. Není to ale tak velký skok jako přesunout se rovnou do USA, není to tak drahé a celkově je to dobrá přípravka pro Silicon Valley. V Berlíně je hodně lidí, kteří již venku uspěli.
  • Využívejte příležitosti pro networking a pitchování, potkáte spoustu užitečných lidí. Osobně jsem si dal cíl, že až za 4 měsíce odjedeme, chci v Berlíně mít přátele a známé. To město je nesmírně otevřené, všichni mluví anglicky a v našem oboru je velmi jednoduché tu existovat, protože lidé si pomáhají a dobře se navazují kontakty.
  • Microsoft Accelerator týmům pomáhá, ale nic za ně nezařizuje a odpovědnost je pořád na každé firmě. A to je dobře. Když člověk buduje startup, nemá žádného šéfa, což je na jednu stranu prima, ale klade to ohromné nároky na sebedisciplínu. Týdenní reporty, porady s vedením a hlavně schůzky s mentory fungují jako určitá náhrada. Do jisté míry to simuluje reálné investory, kteří vstoupí do boardu a stanou se pro foundera určitým šéfem. Pomáhá to ujasnit si priority a udržet focus.
  • S Microsoftem za zády je o hodně jednodušší zaklepat na dveře velkých firem. Zároveň však Microsoft Accelerator reálně nepomůže dostat se dovnitř Microsoftu, je to oddělená samostatná jednotka. Je ale fajn, že pro přijetí netrvají na využívání Microsoft technologií.

Diskuze k článku