Příběh nového Scuk.cz: Začalo to hromadným objednáváním vín ve firmě

Měli jsme nápad a začali jako tři nadšení a dostatečně zkušení mušketýři s elánem měnit náš svět. Podařilo se nám koupit zavedenou doménu, s poměrně silným brandem, se slušnou návštěvností a základnou fanoušků na sociálních sítích. Nejprve jsme ale důkladně otestovali náš produkt na jiné doméně a vyplatilo se nám to hned z několika důvodů…

CEO Scuk.cz Kamil Demuth vypráví exkluzivně pro Tyinternety.cz příběh nového Scuku.

Na začátku byl jednoduchý nápad

Prvotní myšlenkou bylo propojit české a moravské vinaře s koncovými zákazníky formou internetového tržiště. Vycházeli jsme přitom z principu, který funguje například ve firmách.

Jeden z kolegů jezdí čas od času za svým oblíbeným vinařem, po firmě tak nechá kolovat vinný lístek a ostatní si dělají čárky. Vinař získá objednávku pro více lidí najednou, která se mu vyplatí, a zákazník možnost nakoupit za lepší cenu než třeba ve vinotéce.

Řekli jsme si, že nahradíme tužku a papír za jednoduchou skupinovou online objednávku, ke které se každý může připojit a nakoupit jen to, na co má chuť.

Kamil Demuth a tým nového Scuk.cz

Je to malé, je to malé, co s tím?

„Víno, možná pivo, hezké, ale pořád je to malé,“ slýchali jsme od prvních potenciálních investorů. Pak nám to došlo – vždyť my kromě toho, že rádi pijeme víno a pivo, máme také rádi dobré jídlo! A myšlenka, že podpoříme i místní farmáře a výrobce se nám moc líbila.

Ale jak přenést hromadné objednávky z firem dál? Odpověď: La Ruche qui dit Oui, francouzský projekt, který funguje na principu komunitních nákupů kvalitních lokálních potravin a nápojů už v devíti zemích západní Evropy, kde má přes 1 500 komunit (většina mimo firmy) a přes 13 tisíc dodavatelů. Najednou jsme měli inspiraci a viděli, že to opravdu může v praxi fungovat!

Od Huramnam.cz přes Lokalmarket.cz až po Scuk.cz

Největší frustraci jsme zažívali při výběru názvu pro náš úžasný projekt. Šílenosti jako Pivovinomarmelada.cz nebo Huramnam.cz (ano, Hurá mňam) jsme rychle zavrhli. Jako nejlepší nápad se nám jevila doména Lokalmarket.cz, ale pořád jsme nebyli spokojeni a věděli jsme, že musíme hledat dál.

Dostali jsme doporučení na Scuk.cz, který zhruba rok a půl už nebyl tak aktivní, ale přesto si zachovával dobré jméno a návštěvnost mezi lidmi milujícími kvalitní jídlo. Je to krátký název, úderný, naprosto unikátní, nezaměnitelný, a navíc má v sobě slovo setkávání – scuk, scuknout se, což je hlavní gró našeho projektu. Nezbývalo než se zkusit potkat s panem Cuketkou, Martinem Kucielem.

První káva v Momoichi zažehla v Martinovi zájem a ve mně naději, že se opravdu domluvíme. U Martina bylo důležité, aby našemu projektu věřil, aby věřil, že je realizovatelný a že má smysl. A Martin věří.

Ostrý start je jen jeden

Věděli jsme, že na Scuk.cz chodí stále hodně lidí a že ho pořád mají návštěvníci rádi. Nechtěli jsme nevyladěným produktem pokazit tak pěkný brand. Rozhodli jsme se proto pro MVP na testovací doméně. Na zkušební provoz jsme si dali šest měsíců.

Jo, testovací web Lokalmarket.cz byl ošklivý. Neřešili jsme příběh, nezdržovali jsme se hezkou vyladěnou grafikou, UX, či složitými texty, marketing jsme řešili jen okrajově, abychom měli první objednávky. Zaměřili jsme se na proces, základní mechaniku a principy. Díky tomu jsme mohli být ve vývoji opravdu rychlí.

Testování Scuku prospělo

Ten „nehezký“ web nám toho spoustu vychytal. Ověřili jsme si, že model komunitních nákupů může být funkční i u nás. Ověřili jsme si základní hypotézy hodnot u farmářů, organizátorů nákupních skupin i u koncových zákazníků. Sami jsme organizovali řadu společných nákupů a výdejů zboží, abychom se to sami naučili a byli celému procesu co nejblíž

Objížděli jsme farmáře a výrobce, kde jsme se ujistili, že jim opravdu náš koncept dává smysl a že naše provize je férová. Zařazovali je do nabídky a na prvních objednávkách testovali, že jsou zboží schopni organizátorovi opravdu doručit.

S prvními organizátory jsme si v praxi ověřili, že rozumí tomu, co mají dělat, že jsou schopni nákup a výdej zboží zorganizovat, že půlka naší provize, kterou jim přenecháváme, je dostatečná. A také, že jsou schopni kolem sebe začít budovat skupinu zákazníků, kteří jsou ochotní podstoupit určitý diskomfort a lokální farmářské dobroty si vyzvednout až po několika dnech u organizátora.

Podařilo se nám odchytat spoustu chyb. Přišli jsme na to, co je opravdu důležité pro farmáře, organizátory i zákazníky, a mohli tak připravit silnou propozici nového Scuk.cz provázanou s positioningem nového Scuku a celkovou komunikační strategií. Pokud bychom měli porovnat náklady na tuto zkušební verzi, jsem přesvědčený, že vyšla mnohem levněji, než kdybychom šli rovnou do ostrého provozu na Scuk.cz a tam si natloukli.

Lidé se chtějí scukávat

Ostrá verze byla na Scuk.cz spuštěna 14. 3. 2018 a díky testování funguje dobře. Z pár tisíc měsíčních návštěv na Lokalmarket.cz za měsíc jsme na Scuk.cz vyskočili na víc jak dvacet tisíc.

Organicky se nám hlásí noví organizátoři a zakládají nové nákupní skupiny, přibývají dodavatelé. Ale je před námi ještě velká spousta práce. Potřebujeme více farmářů, abychom pokryli širší sortiment i více regionů. Potřebujeme ještě víc šikovných organizátorů a nákupních skupin. Potřebujeme neustále vylepšovat platformu a naučit se, jak co nejjednodušeji vysvětlit zákazníkům princip a výhody komunitního nakupování.

Bez pomoci z venčí to nepůjde

Máme krásnou ideu, skvělý a zapálený tým, který má sílu a zkušenosti ji realizovat. Máme za sebou úspěšný rebranding a restart Scuk.cz. Máme také super základ ve vlastní naprogramované platformě s první šedesátkou dodavatelů. To ale samo o sobě nestačí. Jsme vděční za podporu, kterou jsme získali u organizací jako třeba Zachraň jídlo, Kokoza, Hnutí duha, Země na talíři… Podpora od Martina Kuciela, alias pana Cuketky, pro nás byla taky velmi důležitá.

Abychom dokázali něco opravdu změnit a projekt posouvat stále dál, bez investice to nepůjde. Najdeme investora? To ukážou následující měsíce. Nedokážeme slíbit zhodnocení jako jiné startupy, ani není naším cílem vybudovat miliardovou firmu. Ale věřím, že vybudujeme zdravou firmu, která si na sebe dokáže vydělat. Hledáme někoho, s kým rezonují naše hodnoty, vize a poslání. Společně zajistíme farmářům férovou odměnu a dostatečný odbyt, podpoříme udržitelné zemědělství a lokální ekonomiku a lidem zpřístupníme kvalitní lokální potraviny za přiměřenou cenu.

Diskuze k článku