Přeneste se do golemovské Prahy. DIVR Labs otevřeli v Hamleys největší VR atrakci v Evropě

Počítač s batohem na zádech, na hlavě brýle, to zní jako hudba budoucnosti. A skutečně je, jen se díky ní tentokrát nebudeme přesouvat dopředu, ale o necelé půlstoletí dozadu. Stojím v suterénu pražského hračkářství Hamleys a kolem mě se otevírají kulisy staré Prahy. Karlův most ještě bez soch svatých a pracovna rabbi Löwa poblíž. Právě o jeho legendárním Golemovi je nová VR atrakce, kterou v centru hlavního města otevřelo české studio DIVR Labs.

Rudolfínská Praha je přitažlivá. Za vlády Habsburka Rudolfa II. se z Prahy stalo nejen sídelní město královského dvora, ale také centrum umění, vědy a kultury. V 16. století se sem sjížděli přední alchymisté a vědci a k tomuto období neodmyslitelně patří pověst o Golemovi, kterého měl stvořit židovský rabín Löw. Díky moderní technice nyní můžete zažít oživení obří hliněné sochy na vlastní kůži.

České studio DIVR Labs postavilo v pražském hračkářstvím Hamleys v ulici Na Příkopě jednu z největší atrakcí na světě, ve které se mísí virtuální a reálný svět. Na ploše 250 metrů čtverečních se rozkládá stará Praha, kterou však uvidíte pouze s brýlemi pro virtuální realitu. Jenže si na ni můžete i sáhnout. Unikátní zážitek poodhaluje, jak může vypadat zábava budoucnosti.

Kochat se starou Prahou

Jakmile sjedete do podzemní haly, dostanete batoh s notebookem XMG, na hlavu brýle Oculus, stiskněte velké červené tlačítko a vydáte se vstříc virtuálnímu dobrodružství. Nejprve se objevíte v portálu, který vás přenese právě do 16. století, a tam už to začíná. Hned na začátek se můžete kochat Karlovým mostem se siluetou pražského hradu, ale to brzy pomine. Z ohrádky totiž utečou slepice, které musíte pochytat, jinak nemůžete dál.

Takových úkolů a záludností na vás během zhruba dvacetiminutové výpravy do dob Rudolfa II. čeká hned několik. Během jejich řešení si vyslechnete příběh o Golemovi a svými činy nakonec pomůžete k jeho oživení. Atrakce od DIVR Labs je unikátní ve dvou ohledech: jednak si nesete všechen potřebný hardware s sebou, a tak se pohybujete virtuálním světem zcela přirozeně bez jakýchkoliv omezení (snímá vás při tom 80 kamer OptiTrack), a hlavně ho můžete cítit.

Když klepete na dveře, tak skutečně klepete na dveře. Vaše ruce snímá senzor Leap Motion připevněný na brýlích, takže je vidíte „počítačově“, ale když narazíte na mříže nebo se nakláníte přes ohrádku, železo nebo dřevo skutečně cítíte. Tady už o počítačový trik nejde. Rozeběhnout se tedy proti zdi, když na vás padají trámy, proto příliš nedoporučujeme. Když pak v tajemné komnatě procházíte kolem hořících kamen, ucítíte teplo, stejně jako vás u Karlova mostu ovane příjemný vánek.

Budoucnost zábavy

Kombinace virtuálního a reálného světa s dobře odvyprávěným příběhem propojeným množstvím překvapení a rébusů je prakticky celosvětovým unikátem. Přestože je virtuální realita na vzestupu, podobný komplexní zážitek po světě jen tak nenajdete. Konkurenci pro české DIVR Labs představuje na jedné straně americký The VOID a na druhé australští Zero Latency VR, ale v Evropě kromě Londýna vůbec nepůsobí a ani ve Spojených státech nebo v Japonsku tak rozsáhlý zážitek nenabízejí.

Nutná výbava: batoh XMG WALKER a brýle Oculus se senzorem Leap Motion

Zatímco vytváření klasických her pro virtuální realitu prozatím nepředstavuje příliš výdělečný byznys, v podobné vícesmyslové zábavě vidí v DIVR Labs velký potenciál. Sami mají historicky s vývojem VR her zkušenosti a ne že by jejich tituly Blue Effect nebo Vronin byly špatné, ale jednoduše se nedokázaly zaplatit. Když pak od zmíněných konkurentů čeští vývojáři spatřili VR atrakce v New Yorku, Tokiu nebo Londýně, neváhali a začali pracovat na projektu, z něhož nakonec vzešel Golem VR.

Novému formátu zábavy totiž věřili i přední čeští investoři, kteří umožnili virtuálnímu Golemovi vzniknout. DIVR Labs na celý projekt získali kolem 1 milionu dolarů (21 milionů korun). Většinu drží v karlínském VR studiu Jan Galonek, který založil a později výhodně prodal mediální Adexpress Group.

První investici do vývoje ve výši 6 milionů korun přinesli Jaroslav Javornický a Adam Pactl z firmy Apptocloud.com a získali téměř třetinový podíl ve firmě. Na přelomu roku se k nim pak přidali Nextech Ventures Josefa Matějky a Reflex Capital Ondřeje Fryce. První jmenovaný za desetiprocentní podíl do projektu vložil deset milionů korun, Fryc pak přidal dalších pět.

České VR do světa

Na Golem VR pracoval dvanáctičlenný tým jeden rok a od 9. května je atrakce v Hamleys otevřená pro širokou veřejnost. Vstupenka stojí 450 korun a najednou se můžete do doby golemovské přenést až se třemi kamarády. Teprve pak je to ta pravá kombinace virtuální reality a našeho světa.

Vzhledem k tomu, že obří hračkářství navštíví denně zhruba šest tisíc lidí (z toho polovina cizinců), DIVR Labs by rádi prodávali alespoň 400 vstupenek denně. Pokud se bude dařit tento cíl naplnit, měla by se prý investice zhruba během jednoho roku vrátit.

Virtuální rabbi Löw, Golem a létající asistent, který vás celou hrou provází

Práce na Golem VR rozhodně ještě není u konce. Prozatím virtuálním světem prošla jen hrstka lidí a pořádná zátěžová zkouška teprve přijde. Tvůrci vědí, že bude potřeba ještě mnoho věcí ladit a pilovat, ale už nyní mají v hlavě několik nápadů, jaký virtuální svět by mohli vytvořit po Golemovi. DIVR Labs počítají s tím, že pokud s Golemem uspějí, začne jim být Praha malá.

Po podobné vícesmyslové zábavě, která naplno využívá virtuální reality, začíná být poptávka po celém světě. A tak až si DIVR Labs vše osahají, nebrání se expanzi do světa. Ať už v rámci sítě Hamleys nebo oslovením velkých studií. Například zmíněný The VOID má obrovskou výhodu ve spolupráci s Disney, díky níž má přístup k nekonečné záplavě příběhů a postav. Proto také v Londýně najdete virtuální Star Wars. A DIVR Labs věří, že jednou dokáží podobné velikány oslovit také.

Diskuze k článku