Pražská Wayra je otevřena, máme fotky i první dojmy

Jestli Wayře nelze něco upřít (kromě slabé webové prezentace), je to fakt, že navzdory svému korporátnímu původnímu dokáže do svých služeb lákat velmi zajímavé osobnosti. To jsme zjistili už při naší prosincové návštěvě v Dublinu a potvrdilo se to i na otevření pražské pobočky, kterého se zúčastnil i jeden z šéfů londýnské Wayry, Ashley Stockwell, který téměř 20 let pracoval po boku Richarda Bransona.

Pražská Wayra je 13. v pořadí a údajně je zatím nejhezčí ze všech. Pokud se ptáte nás, je úplně stejná jako ta dublinská, která je zase úplně stejná jako všechny ostatní, ale nahlas jsme to radši neříkali. Architektonický manuál je v tomto případě extrémně neúprosný a zjevně je potřeba dodržovat všechny postupy. Nutno dodat, že výsledek, který najdete na adrese Václavské náměstí 3, rozhodně stojí za to.

Dosud prošlo jednotlivými Wayrami 98 týmů, přičemž pouze deset firem už neexistuje a řada z nich naopak získala velké investice (naposledy jeden z londýnských týmů 3,3 milionu dolarů po prvním měsíci). Slovenská pobočka Wayry v Praze nyní bude hostit deset týmů a až na výjimku potvrzující pravidlo (BIG Launcher) jsou všechny ze Slovenska: Mapilary, Onxpo, Data Molino, Linxy, TrashOut, Excalibur, Remote Assistant, Networker, Woppa.

Většina dvouminutových pitchů zatím neukázala o mnoho víc, než co jsme se o jednotlivých projektech dozvěděli už při jejich květnovém představení, s některými jsme si ale mohli promluvit osobně a dozvědět se víc. Do role jednoho z největších favoritů je pasován Excalibur, který je dalším želízkem v ohni v oblasti security pro bývalé Československo. K velmi bezpečnému a přitom uživatelsky příjemnému ověření totožnosti a přístupu k webovým službám využívá možnosti chytrých telefonů a vlastní patentované technologie, přičemž cílovou skupinou nejsou ani tak sami uživatelé, jak spíš banky a další instituce. Myšlenkami se navíc projekt ubírá až do světa internetu věcí. Před pár týdny také v konkurenci více než 400 týmů z 45 zemí vyhrál Telekom Innovation Contest.

Jako úplný nesmysl se nám původně jevil TrashOut, ale přiznáme, že nyní už jsme trochu nahlodaní. Aplikace na nahlašování nelegálních skládek cílí svůj byznys model na firmy zabývající se odpadem, což je ve skutečnosti slušný byznys. Dnes má 20 tisíc uživatelů z různých zemí, kteří nahlásili 3 tisíce skládek a desetina z nich už byla odstraněna. Uživatel nahlásí skládku TrashOutu, TrashOut úklidové firmě, ta se domluví se „svým“ městem (nebo jen pošle fakturu na základě existující smlouvy) a dá TrashOutu podíl ze zisku. I středně velká města přitom na nelegální skládky vynakládají ročně milionové částky a je v jejich zájmu objevit je co nejdříve, protože náklady se s velikostí skládky nezvyšují lineárně, ale exponenciálně. Nyní prý bude hlavní výzvou zapracovat na tom, aby služba více bavila také uživatele.

Klíčová bude účast ve Wayře také pro BIG Launcher, který chce po třech poměrně úspěšných letech existence udělat nezbytný krok a začít rychle škálovat. Zatím se může pochlubit 11 tisíci prodaných licencí, 210 tisíci uživateli free verze a několika velkými partnery z řad evropských operátorů. Kromě toho je prý systém určený pro slabozraké majitele Androidů velmi populární i mezi výrobci telefonů v Číně, ovšem bohužel typicky čínským způsobem, tedy bez vědomí a souhlasu tvůrců.

Obecně je ve Wayře dost projektů, které mají za cíl pomáhat. Kromě těch zmíněných je to ještě třeba Remote Assistant, zajímavá služba umožňující nevidomým majitelům smartphonů spojit se na dálku s asistentem, který vidí jejich polohu na mapě včetně důležitých míst v okolí a také pohled z kamery telefonu, takže může poradit třeba s nápisem na zavřených dveřích nebo naváděním k cíli. Anebo Woppa, databáze skvělých a přitom neznámých příležitostí pro studenty (a že jich prý je! …i když do značné míry jen díky evropským penězům), tam se ale ještě budeme muset nechat nabriefovat ohledně byznys modelu.

Slušná čísla hlásí nástroj pro pořadatele veletrhů Onxpo (růst návštěvnosti o 200 %, vyšší revenue o 30 %), který chytře propojuje návštěvníky s vhodnými vystavovateli a pomáhá s prodejem produktů i pro pouze onlinové návštěvníky. O ostatních službách toho ještě nevíme dost nebo máme své pochybnosti o jejich schopnosti vydělávat, nyní ale budou mít řadu měsíců na to je rozptýlit.

A protože naše fotky z mobilu zas taková pecka nejsou, přidáváme i pár hezkých od profíka: