Právo pro startupy III: Jak se dívá právo na nápad

V našem seriálu Právo pro startupy jsme již psali o tom, kdy si založit firmu a kdy se dělit o podíl. Dalším tématem byly základní dokumenty nutné k založení firmy. Tentokrát píše Jakub Císař o právní ochraně nápadu.

„Mám nápad za milión.“, „Geniální nápad změnil život miliónům lidí.“, „Ukradli mi nápad.“

Podobné věty jste jistě slyšeli nebo četli nesčetněkrát. Nápad z nich vychází jako něco zásadního a hodnotného. A platí to dvojnásob v případě, pokud ho máte vy sami. Je to něco, co byste chtěli chránit a určitě předpokládáte, že ho bude chránit i právo.

Spoiler alert hned na začátek: Nápad jako takový žádnou zvláštní ochranu nemá. V otázce „Co je důležitější – nápad nebo exekuce?“ se totiž právo přiklání na stranu exekuce. Nejjistějším postupem, jak se vyhnout kopírování nápadu, je být při jeho realizaci nejrychlejší a nejlepší. Ale nebojte se, nějaké možnosti ochrany přeci jen existují, a dnes se na ně podíváme.

Nenechat si „ukrást“ nápad

Jste na začátku. Objevili jste na trhu potřebu a máte základní představu o tom, jak ji vyřešíte. Například chcete využít zvuky strojů, abyste dokázali odhalovat a možná i předvídat jejich poruchy, jako to napadlo našeho klienta Neuron Soundware. Nebo chcete využít matematické metody pro optimalizaci nasazení auditorů. Jak se nejlépe bránit tomu, aby někdo podle vašeho nápadu začal vyvíjet a dodávat stejnou službu?

Ta nejúčinnější ochrana je zároveň nejjednodušší a nejlevnější. Nikomu o svém nápadu neříkejte. Ochrana tajemství je zároveň v této fázi jediným možným řešením. Už víme, že žádná zvláštní zákonná ochrana nápadu neexistuje. Jenže svůj nápad přeci musíme sdílet se spolupracovníky, investory, a nakonec také s klienty.

Pokud se jedná jen o malý okruh lidí, měli byste si s nimi sjednat, že nápad nevyzradí. Součástí takové dohody, známé zkráceně jako NDA, bývá často pokuta, a ta může od vyzrazení zásadně odradit. Je to lepší, než spoléhat na ochranu takzvaného obchodního tajemství. Ale jakmile je informace venku, pak rozhodne rychlost a kvalita provedení nápadu. Proto je důležité si dobře rozmyslet, co a s kým sdílíte.

Autor nebo vynálezce?

Od nápadu k ochraně vedou dvě základní cesty. Ve chvíli, kdy jste nápad proměnili v konkrétní a unikátní výtvor, vás začalo chránit autorské právo. Své dílo nemusíte nikam hlásit ani registrovat, jste chráněni automaticky. Za autorské dílo se považuje například i kód softwaru. Nikdo ho tedy nesmí bez licence kopírovat, používat ani upravovat. Dílem může být i konkrétní grafická podoba aplikace nebo webu. Copyright tedy brání konkurenci v tom, aby někdo kopíroval konkrétní výstupy vašeho nápadu.

Neubráníte se ale tomu, aby si někdo napsal vlastní aplikaci nebo vlastní web za použití stejného řešení – vašeho nápadu. České právo má rozumná pravidla pro psaní kódu na objednávku, ale doporučujeme podrobnější úpravu ve smlouvě a investoři na ní prakticky bez výjimky trvají.

Druhou cestou je ochrana vynálezu. Prvotní nápad jste přetvořili v konkrétní a proveditelné technické řešení, které máte dostatečně popsané. Tehdy můžete uvažovat o patentové přihlášce, která vám zajistí, že takové řešení nesmí nikdo použít bez vašeho souhlasu. Řešení musí být nové, to asi nikoho nepřekvapí. Pokud jste se s ním tedy už chlubili na soutěžích a internetu, může být pozdě. Zároveň ale musí být dostatečně složité, aby to zase nebyl jenom nápad.

Zjednodušeně řečeno nemůžete patentovat řešení, které by se stejným nápadem navrhl bez většího úsilí i kdokoliv jiný. To znamená, že obtížnější bylo přijít vůbec s tím, co budete dělat, než jak to budete dělat. Pak jsme stále ve stadiu nápadu. a tedy bez ochrany. I když jste opravdu přišli s vynálezem, není patentová přihláška legrace, a i my advokáti se obrátíme o pomoc na specialisty, kteří nedělají nic jiného než patenty. Právě proto, že řešení nebývá triviální, je potřeba, aby ho sepsal někdo s technickou znalostí a zároveň se zkušeností s procesem. Patentové řízení je drahé a dlouhé. V praxi se tedy naši klienti většinou touto druhou cestou nevydávají.

Jak se to jmenuje?

Svůj nápad budete muset prodat zákazníkům, a k tomu potřebujete jméno. Ochranná známka vám zajistí, že nikdo jiný nebude moci svůj produkt označit stejně nebo podobně jako vy. Tím jste sice neochránili nápad jako takový, ale pomohli jste si v soutěži o to, kdo s nápadem uspěje. K ochranným známkám se vrátíme v některém z dalších dílů.

Kdo s koho

Snad vám článek pomohl k realističtějšímu pohledu na ochranu nápadu. Dávejte pozor, komu nápad svěřujete, než ho proměníte v prezentovatelný produkt. Pokud je produktem aplikace, máte na své straně autorské právo. Ochrana vynálezu je drahá a zdlouhavá a dostupná je jen pro složitější a jedinečná technická řešení. Zvažte ochranu názvu, pod kterým budete své řešení nabízet. O úspěchu nakonec rozhodne to, kdo dokáže nápad nejlépe realizovat. Mít v pořádku papíry k duševnímu vlastnictví je podmínka nutná, ne ale dostačující.

Diskuze k článku