PR chlápek Alan Weinkrantz: Startupy jsou tu zaměřené na export, tak myslete globálně

PR je základ úspěchu startupu – alespoň tak ho prezentuje Alan Weinkrantz, specialista na komunikaci, který se ve světě mladých firem už řadu let pohybuje. Měli jsme možnost si s ním popovídat: o startupovém prostředí v tuzemsku a jeho možnostech, o komunikačních problémech začínajících firem i o tom, jak je řešit. Čtěte rady člověka, který ví, jak hacknout PR.

Alan Weinkrantz se nepohybuje čistě jen v oblasti PR. K jeho plusům připočtěte 30 let zkušeností v nových technologiích a aktuálně navíc zaměření na komunikaci na sociálních sítích. Teď se stará o startupy v Izraeli, na jedné z přednášek ale radil i těm českým. Ty hlavní rady jsme už v článku přinesli, teď je rozšiřujeme i o rozhovor.

Tuzemské prostředí odhadl velice dobře: když se na pražské přednášce ptal, kolik z přítomných startupů řeší vlastní pokrytí médií, přihlásil se jediný. Z desítek týmů, které byly přítomné.

O moc lepší odezvu nevyvolala ani podobná otázka: Kolik přítomných lidí vlastně myslelo na příběh, který za jejich firmou stojí, a na to, jak se můžou prezentovat? Přihlásili se asi tři. „Vidíte, dost málo,“ konstatoval Alan.

alan weinkrantz mobile

Je ještě něco, co byste jako radu startupům přidal, a není obsahem strategie, kterou už jste doporučil?

Určitě „myslete globálněji“. Zvlášť v menších regionech je důležité na to myslet hned na počátku. Konkrétně tady, registrujte si vedle domény .cz i tu mezinárodní, vlastně je třeba ji řešit v první řadě. Protože když budete chtít růst, je to zcela zásadní – jen tak vás každý najde.

Co je vůbec nejdůležitějších z rad, které startupům dáváte?

Poslouchejte. Kamarád Chris Brogan na to má takové označení: nechte si narůst delší uši. Nepitchujte, nejste na to připraveni, dokud nenajdete médium, ve kterém se chcete prezentovat, čtěte si ho a dostaňte se do hlavy novinářům. Učte se, o čem píšou a proč by se měli zajímat o váš příběh.

A v jaké fázi startupu by tohle všechno vlastně mladé firmy měly dělat?
Už od začátku. Každá společnost začíná jinak a u každé je ten proces postupu odlišný. Všechno tohle ale začněte dělat klidně půl roku předtím, než jste připraveni oficiálně spustit společnost. A hovořím o mixu všeho, co doporučuji, ne jen o poslouchání – ale i o psaní blogu a dalších aktivitách.

Potkáváte hodně začínajících firem. Jaký je z Vašeho hlediska jejich největší problém?

Podle mě je to skutečnost, že si myslí, že jejich produkt je tak úžasný, že k nim celý svět hned přiběhne, jejich aplikaci si všichni hned stáhnou, službu, kterou nabízejí, budou automaticky obdivovat…

Přitom nedělají dost průzkumů a nemají značku. Ale uvědomte si, že na světě je zkrátka spousta chytrých lidí, výborných technologií a skvělých aplikací. A všichni se snaží prosadit.

Mladé firmy často nemají zodpovědnost, se kterou by to PR opravdu dělaly.

Je naopak něco, v čem jsou dobré?

Určitě je to nadšení a způsob, jakým ho dokážou využít. Ti opravdu dobří řeší problémy sami, najdou si metodu, postupují pečlivě a dokážou uspět.

alan weinkrantz tw

Znáte dobře české startupy?

To bohužel ne. Dnes jsem několik potkal, některé týmy na mě opravdu zapůsobily. Je tu opravdu výhodné prostředí. Je vícejazyčné, panuje tu mezinárodní kultura, funguje tu spousta národností z celého světa a výhoda je i to, že místní prostředí a vlastně mentalita startupistů je zaměřená vlastně na export.

To je něco, co můžou třeba Američani ocenit. Pro ně jsou podobné státy vlastně poměrně malé. Podle mě je tu zajímavý trh, ale když se zaměříte globálně, v internetovém světě vlastně nemáte hranice a to se vůbec nedá srovnávat.

Nemyslíte si ale, že z prostředí, které jste právě popsal, je náročnější dostat se do světa?

Vůbec ne. Když máte dobrý produkt, dobrou technologii, značku a stojí za vámi zajímavý příběh, vůbec nezáleží na tom, kde jste.

Sám jste ale zmiňoval, že tu působí hodně firem – nebrání tomu tedy konkurence?

Silná konkurence je ale všude. Tak třeba v Izraeli, který je umístěný na Středním východě. To je opravdu výhodná pozice, která sebou ale konkurenci nese. Podobné je to i tady, je to vhodné prostředí, ve skutečnosti na počtu firem, které chtějí podnikat v podobném prostředí, ani nezáleží.

Když tedy potkám startup, kterému se daří a podniká v podobné oblasti jako já, jak je můžu „porazit“?

O to se vůbec nesnažte. Spíš spolupracujte. Pokud je to možné. Nic není černobílé. Ale jen proto, že jsou místně kousek od vás, to ještě neznamená, že jsou pro vás větší konkurence, než někdo, kdo je za mořem. Ať už mluvíme třeba o New Yorku, Dallas nebo Los Angeles. Takhle mezinárodně prostě funguje internet. Na něj dáváte svoji značku. A je na vás, abyste ji lépe prezentovali a řekli lepší příběh, který za ní stojí.

Opravdu s nimi nemusíte soutěžit, tenhle „vesmír“ se tak rychle roztahuje a je tu tolik příležitostí. A už jen to, že je tu nějaká konkurence, ve skutečnosti rozšiřuje vás potenciální trh.

Diskuze k článku