Potřebujete oslovit early adoptery? Potřebujete Beta List

Když Marc Köhlbrugge nedávno vydal novou verzi svého Beta Listu, bylo to s týdenním zpožděním. Přesně o týden si totiž oproti plánu prodloužil svůj pobyt v Praze, kam původně vyrazil jen na konferenci MicroConf Europe, ale nakonec se potkal s řadou místních podnikatelů, vymetl kanceláře Credo Ventures nebo Cleevio, a zúčastnil se také Prague Entrepreneurs Meetupu. A když už tu byl, tak jsme si ho taky odchytli.

Z legrácky je životní projekt

Beta List se zrodil v roce 2010, původně ale jen jako marketingový trik pro jiný startup, *openmargin. Marc se totiž rozhodl, že chce jeho landing page dostat na titulní stranu TechCrunche, uvědomoval si ale, že na to není ani dost sexy, ani dost daleko. Zato služba, která by sdružovala nové žhavé projekty, by takovou šanci nejspíš měla. A tak jí vytvořil, pojmenoval Beta List a svůj projekt umístil na první pozici. Klaplo to, článek opravdu vyšel a i *openmargin získal nemálo pozornosti.

„Původně to byl jenom hack, nikdy by mě nenapadlo, že z Beta Listu může být firma. Postupně mě ale práce na něm začala bavit, a když příjmy dokázaly pokrýt moje potřeby, začal jsem se mu věnovat na plný úvazek. V posledních měsících vzniká dlouhodobá vize, která z Beta Listu udělá něco mnohem většího, než čím v současnosti je,“ vypráví Marc.

Ještě nedávno byl Beta List v podstatě jen blog, kde se pravidelně objevovaly články věnované novým zajímavým službám těsně před spuštěním. Postupně se ale přetváří v platformu, která podporuje dialog mezi podnikateli a early adoptery. Tak, aby startupy mohly validovat své nápady, lépe pochopily své zákazníky a získaly počáteční trakci.

Adoptujte svůj startup

„Pro úspěch startupu je klíčové navázat vztah s early adoptery, ale existující nástroje jsou velmi omezené. Beta List to vyřeší,“ prohlašuje a dodává: „Byl jsem opravdu překvapený ochotou nadšenců pomáhat podnikatelům poskytováním velice promyšlené zpětné vazby. Nejsou to jenom hlášení chyb, ale opravdu hloubkový feedback ke zlepšení produktu. Ne každý uživatel je takový, ale je skvělé mít partu takových do začátku.“

Souhlasí s připomínkou, že takoví uživatelé příliš neodrážejí průměrného zákazníka, v mnoha ohledech nicméně představují jeho nadšenější, hlasitější a angažovanější verzi. Můžou tak pomoci dovést produkt do fáze, kdy je připravený pro další skupinu uživatelů, kteří už nebudou zdaleka tak aktivní ve sdílení svých pocitů.

Objevit se na BetaListu, kde se prezentovalo už i několik českých startupů, znamená možnost oslovit komunitu více než 15 tisíc experimentátorů a získat kvalitní zpětnou vazbu k produktu, cílové skupině nebo třeba cenové politice. Protože se služba zaměřuje pouze na projekty před spuštěním, většinou ještě nemají vlastní zákaznickou základnu, kterou tak mohou částečně simulovat.

Jak přilákat pozornost

Propagací startupů se částečně zabýval i Marcův předchozí projekt pr.co, který už před časem prodal. Ten umožňuje především menším firmám snadno vytvářet a spravovat efektní tiskové zprávy, které podporují i vkládání videa nebo propojení se sociálními médii, a pracovat s medialisty.

„Je důležité svůj startup jenom suše neoznámit, ale sdílet rovnou i příběh, který je zajímavé číst i pro lidi, kteří vás neznají. Pokud se chcete propagovat, najděte si média, jejichž čtenáři se kryjí vaší cílovou skupinou, oslovte nejrelevantnějšího autora, sdílejte s ním svůj příběh a doufejte, že mu bude připadat dostatečně zajímavý,“ radí a rovnou doporučuje jeden ze svých starších blogpostů.

A jak zaujmout přímo na Beta Listu? „Navrhněte dobře vypadající landing page, která jasně komunikuje vaší přidanou hodnotu, a to skrze text i vizuály. Projděte si Beta List a najděte si nějaké skvělé vzory. Pokud navíc můžete nabídnout přístup do rané bety, rozhodně to také pomáhá, aby se o vás začalo mluvit.“

Pokud už jste svůj startup spustili, ale i tak by vás Beta List lákal, naděje existuje. V dohledné době by se totiž záběr podle Marca měl rozšířit z projektů, které jsou před spuštěním, i na ty, které byly spuštěny nedávno.