Potkat a najít správné lidi je důležité, říká zakladatel XTND Miroslav Peřina

Nikdy nevíte, koho potkáte a kde ho potkáte. Tomu, jak je důležité umět představit svůj nápad během několika málo okamžiků, i to, kde se můžete potkat s těmi správnými lidmi, se věnoval jeden ze seminářů ostravského univerzitního akcelerátoru GREEN LIGHT. Ačkoliv probíhá na půdě VŠB-Technické univerzity Ostrava, za pět let své existence získal celoregionální charakter.

V polovině ledna začal pro desítku týmů GREEN LIGHT Akcelerátoru intenzivní tříměsíční koloběh workshopů, konzultací a seminářů. Přihlášené týmy jsou v byznysu nováčci a v podstatě stojí na startovní čáře. Otevírá se před nimi dobře rozjetá česká startupová scéna, o čemž svědčí i nespočet hubů, akceleračních programů a institucí, které pomáhají uvést nápady v život. Networkingové akce, byznys snídaně a další startupové eventy se rodí jako houby po dešti a rozhodování, kam se vydat, není často lehké.

Své o tom ví i zakladatel startupu XTND Miroslav Peřina. Sám si před čtyřmi lety prošel GREEN LIGHT Akcelerátorem a ve finále se mu podařilo s elektrickým boardem uspět. A protože zkušenosti jsou k nezaplacení, přijal pozvání na jeden z akceleračních seminářů a podělil se o ně s účastníky. Řeč byla o tom, kdy má smysl na startupové akce jezdit, jak sehnat ty správné lidi do týmu i o tom, proč se rozhodli vyrábět si součástky sami.

Mirka jsme se při té příležitosti zeptali na několik otázek.

V čem vidíš přínos startupových eventů a komu bys je doporučil?

Hodně záleží na tom, co si od daného eventu člověk slibuje. Tyto velké akce jsou skvělé v tom, že na jednom místě potkáte hodně zajímavé lidi, potenciální zákazníky, investory, média a ostatní zakladatele. V dnešním světe je networking opravdu důležitý a osobní kontakt je vždy daleko lepší, než když píšete studené e-maily nebo si voláte na Skypu. Velmi dobrá zkušenost je taky vidět na vlastní oči, jak se prezentují ostatní světové startupy.

Eventy jsou dobré i pro validaci nápadu a myšlenek. Získáte relevantní zpětnou vazbu od lidí z celého světa a uvidíte, jak lidi reagují na váš produkt nebo zda ho chápou dobře. Jet na akci, když nemáte funkční demo nebo prototyp, mi přijde jako ztráta času a peněz. Taky to rozhodně není o tom, že tam přijedete a ono se to nějak všechno stane samo. Je potřeba se na to dostatečně připravit. Eventy jsou hodně náročné a intenzivní. Je velká chyba, když vše začnete řešit až na místě. Je dobré udělat si rešerši, které firmy a lidi tam budou, a domluvit si s nimi schůzku dopředu. V den konání už většinou mají harmonogram plný.

Mnoho začínajících startupů dneska řeší, jak získat ty správné lidi do týmu. Jak k tomu přistupujete v XTND?

Vybrat si správné lidi do týmu je jedna z nejdůležitějších věcí při budování úspěšné firmy. Toto platí zejména pro správný výběr co-foundera. Je důležité, abyste měli jednotnou vizi, hodnoty a názory. Výhodou je, když se znáte už delší dobu, protože víte, co od sebe můžete čekat. Budete spolu trávit hodně času a případné konflikty mezi foundery mohou firmu položit. Nejlepší varianta je, když jste ze začátku dva. Jeden se věnuje více byznysu a druhý technologiím. Na druhou stranu je lepší být sám, než mít špatného co-foundera. Budování startupu je hodně náročné a je potřeba se obklopit správnými lidmi.

Miroslav Peřina sdílí své zkušenosti v ostravském akcelerátoru GREEN LIGHT

My v XTND vždy hledáme lidi, kteří jsou odolní vůči stresu, flexibilní, mají tah na branku a jsou to dříči. Zároveň je dobré mít co nejdelší dobu malý tým, protože lidi stojí hodně peněz. Obecně platí, že pokud chcete dělat skvělé produkty, tak potřebujete skvělý tým a „áčkové“ hráče. Tito lidé se těžko hledají, protože mají hodně jiných příležitostí, ale zároveň mají rádi velké vize a složité výzvy.

Kde a jak takové lidi hledat?

Je jedním z úkolu foundera tyto lidi najít a přesvědčit je, by se k vám přidali. Myslím, že obecný návod na to, jak někoho takového najít, neexistuje, ale je to hodně o networkingu. Je potřeba jít prostě ven bavit se o tom, co děláte. Být aktivní v komunitě může taky hodně pomoct, protože lidi znají lidi a mohou vás případně s někým propojit. Vysoká koncentrace zajímavých lidí je rozhodně v akcelerátorech, coworkingových centrech, případně na univerzitách, startupových eventech nebo na dalších podobných setkáních.

V průběhu vašeho působení na trhu jste měnili název z Driwhel na XTND. Pomohlo vám to v něčem? Doporučil bys startupům promyslet název už na začátku, nebo pro vás byla změna názvu spíše přirozený vývoj?

Pro nás to byl přirozený vývoj. Název Driwhel jsme vymysleli přes noc v GREEN LIGHT Akcelerátoru. Bylo to nově vytvořené slovo, protože jsme měli problém najít volnou internetovou doménu. Lidé bohužel nevěděli, jak to mají vyslovit a každý to vyslovoval jinak. Když jsme začali působit více jako firma, tak jsme dospěli k tomu, že pro dlouhodobý úspěch je potřeba mít silný brand. Proto jsme se nad tím zamysleli a společně s jednou agenturou jsme vymysleli XTND. Následně vzniklo nové logo a korporátní identita. Myslím, že je normální, když se brand v čase vyvíjí. Počet lidí, kteří znali dřívější Driwhel, byl minimální, takže nějaký negativní dopad to na nás vůbec nemělo.

Dneska předáváš své zkušenosti budoucím startupům – je nějaká rada, kterou bys v začátcích ocenil, ale nedostal jsi ji?

Velmi mi bych ocenil, kdyby nám někdo tehdy poradil, jak se vlastně dělá hardware. Ušetřilo by nám to hodně peněz a času. Nikdo z nás neměl s vývojem hardwaru dřívější zkušenost a vše jsme si museli zjistit a naučit se sami. Udělali jsme spoustu chyb, ale člověk se aspoň hodně naučí. Ocenil bych také radu, jak jednat s investory. Pokud děláte produkt složený z mechaniky, elektroniky a softwaru, tak než se dostanete do sériové výroby, tak nutně nějakou investici budete potřebovat. Nám hned na začátku byla nabídnuta malá investice výměnou za velký podíl ve firmě. Potřebovali jsme peníze na vývoj a báli se, že nic lepšího už nepřijde, tak jsme na to přistoupili. Bohužel jsme nedokázali posoudit, jaký to pro nás může mít dopad v budoucnu.

Diskuze k článku