Poradci z Valley objevili Prahu. Co nabízí startupům a andělům?

V pátek plány na dvouhodinovém semináři blíže představil Chris Burry, zkušený podnikatel stojící u zrodu několika významných společností (jen ta poslední dnes zaměstnává 15 tisíc lidí). V současnosti působí jako ředitel US Market Access Center, neziskové organizace, která se rozhodla neplýtvat úsilím a penězi na další podporu startupů v domovském Silicon Valley a obrátila svou pozornost do světa.

Kromě nejrůznějších bootcampů a školení funguje US MAC především jako akcelerátor, který umožňuje vybraným firmám ze všech kontinentů působit přinejmenším po několik měsíců přímo ve Valley. Za posledních 30 měsíců získalo 22 procent firem zasídlených v tomto akcelerátoru investici větší než milion dolarů (celkem 85 milionů dolarů), 38 procent firem má roční obrat na americkém trhu více než milion dolarů (největší obrat 200 milionů dolarů) a 25 procent firem bylo převzato americkou firmou nebo s ní fúzovalo. Celková úspěšnost dosahuje více než 75 procent.

Vzdělání pro české startupy i investory

Burry do Prahy přijel především s konkrétní nabídkou, respektive se dvěma. Od 20. do 22. října proběhne Silicon Valley Startup Camp, intenzivní třídenní bootcamp. Firmám pomůže pochopit, co expanze do zahraničí vlastně znamená a obnáší, porozumět svému produktu v globálních souvislostech, především ale nabídne individuální mentoring a trénink s podnikateli a investory z Valley. Z Česka se bude moci zúčastnit deset startupů (polovina celkového počtu), které mezi přihlášenými uspějí při prezentacích před investory.

Kromě toho mohou ty nejzajímavější startupy očekávat i nabídku dvoutýdenní cesty do Silicon Valley, kde jim US MAC nachystá vydatný seriál schůzek, školení a konzultací. A pokud dokážou zapůsobit i tam, mohou už si rovnou nechat sbaleno a získat i pozvání do několikaměsíčního akceleračního programu. Preferovány budou startupy, které už mají alespoň základ produktu a ideálně také první investici, což poslouží jako důkaz, že již dokázali o svém nápadu někoho přesvědčit (rodiče se nepočítají). US MAC coby neziskovka nepožaduje podíl ve společnosti a většinu všech nákladů zaplatí Czech ICT Alliance.

Burry nicméně zdůraznil, že i většina angel investorů se v tom plácá podobně, jako samotné startupy. A to platí pro Česko stejně jako pro Silicon Valley, kde 90 procent zisků inkasuje 5 procent nejúspěšnějších fondů a investorů, zatímco odvětví jako celek je v mínusu. Úspěšní lidé obecně dokáží své úspěchy jako podnikatelé často zopakovat, investování je ale něco jiného. Na začátku příštího roku proto US MAC uspořádá pro zájemce z řad evropských angel investorů cestu do Valley, kde se budou moci setkat s úspěšnými investory a naučit se více o svém řemesle (či ho tak alespoň začít vnímat). Jsme docela zvědaví, jak zareagují čeští samorosti.

Většina expanzí do ciziny se zhroutí

Pokud bude v Česku o nabízené akce zájem, dá se očekávat, že se podobných zahraničních aktivit dočkáme častěji. V současnosti probíhají také jednání o vytvoření fondu o velikosti kolem 200 milionů dolarů, který by US MAC umožnil podporovat expanze nadějných evropských firem i v dalších fázích. Připraven by mohl být už v příštím roce, podle Burryho je ale pro úspěch stejně klíčová především první fáze. Právě ta rozhoduje o tom, proč pouze 30 procent společností s plány na globalizaci svého lokálně fungujícího podnikání uspěje.

Většinou totiž zakladatelé firem mylně považují nový trh za podobný svému současnému, nemají žádný skutečný plán a výrazně podceňují dobu potřebnou na získání startovací pozice. Ta se obvykle pohybuje mezi 6 a 18 měsíci a celý proces stojí kolem 500 tisíc až milionu dolarů – dvěma třetinám firem se ale tyto peníze ani investovaný čas nakonec nijak nevrátí.

Silicon Valley není pro turisty

Chrise Burryho jsme si v rámci jeho návštěvy pozvali i na rozhovor do našeho sklepa, ještě tento týden se tedy s jeho názory budete moci seznámit blíže a v původním znění. V rámci semináře zopakoval především to, že nemá cenu tajit nápady a věřit v jejich unikátnost. V Silicon Valley působí 22 tisíc startupů na území, kde žije 7 milionů lidí, přičemž polovina z nich nepřežije déle než dva roky a na jejich místo ihned nastoupí jiné. Na každém myslitelném nápadu tak v jednu chvíli zaručeně pracuje několik různých týmů. Co ještě zaznělo?

  • Průměrný technologicky orientovaný vysokoškolák v Silicon Valley vystřídá do věku 37 let 14 různých zaměstnavatelů. Měnit firmy je v pořádku.
  • Každý úspěšný podnikatel dokáže říct jména několika mentorů, bez jejichž nezištné pomoci by prorazit nedokázal. To ho motivuje tuto službu startupové komunitě vracet zpátky. Teoreticky je možné požádat o radu a pomoc kohokoliv.
  • Pokud nedokážete uspět tam, kde to znáte, neuspějete nejspíš ani globálně. Počáteční validace produktu je velice důležitá.
  • Silicon Valley je síť sítí. Má 50 akcelerátorů, které pořád vznikají a zanikají, aktivní univerzity a vědecké parky, sítě mentorů a andělů, podporu vlády. Tyto součásti nelze obejít ani přeskočit.
  • Startupová komunita je založena na osobních vazbách. Je důležité do ní proniknout skrze správné lidi, což vás ochrání před těmi nesprávnými (i Silicon Valley je plná podvodníků).
  • Zpravidla nejlépe funguje tým jednoho technicky a jednoho byznysově založeného člověka.
  • Rozdělení podílu mezi dva zakladatele v poměru 50 na 50 anděly vystraší. Znamená to, že nikdo není v čele. A že jste si nedokázali určit, kdo projektu přináší větší a kdo menší hodnotu. To je obtížná konverzace, ale kdo se jí vyhýbá, nedává tím dobrý signál.
  • Zajímá vás historie Silicon Valley? Podívejte se na film Something Ventured.

Mimochodem, Burry se v rámci svého pobytu v Praze sešel i se zástupci státního seed fondu a zjevně byl docela zaskočený silně pochybovačnou reakcí v publiku, když se během semináře o této aktivitě zmínil. V jiných zemích podle něj stejný model velmi dobře zafungoval a sám podle svých slov nerozlišuje státní a veřejné peníze, ale zajímá ho pouze to, která nabídka je lepší. Tak uvidíme, zda nakonec bude blíže pravdě česká nedůvěřivost, nebo americký optimismus.