Podnikání za oceánem: Jaké výhody pro startupy nabízí Kanada (ve srovnání s USA)

Pro většinu startupistů je hlavním cílem prorazit ve Spojených státech a zejména pak v Silicon Valley – světové technologické Mekce. Obrovská konkurence nejen o venture kapitál, ale také o talenty, přitom může zejména v ranních fázích rozvoj startupu ohrozit. Jako alternativa se nabízí podnikání v Kanadě. V Těchinternetech jsme se podívali na to, proč se tam vydat a jaké jsou výhody tamního trhu.

Začátky v 70tých letech

Technologické inovace mají v Kanadě významnou historii, která začala v 70tých letech minulého století rozvojem telekomunikačního sektoru v čele s firmou Bell Canada Enterprise. V roce 1984 pak byla založena společnost Research in Motion stojící za značkou BlackBerry, která jako první v Severní Americe začala vyvíjet systém bezdrátového přesunu dat.

Důležitost podpory inovačního prostředí si uvědomuje i kanadská vláda. Již v devadesátých letech představila první daňové pobídky pro firmy aktivní ve výzkumu a vývoji. Toronto otevřelo jeden z největších městských inkubátorů na světě MaRS ještě v roce 2005. Aktuálně je Kanada otevřena inovativním firmám z celého světa – a nabízí například také speciální vízový režim. Mezi úspěšné startupy posledních let pocházející z Kanady můžeme zařadit například Slack, Hootsuite, Shopify, FreshBooks, Wattpad, AskforTask nebo Mojio.

„Kanada chce podnikatele“

Takový je odkaz oficiálních stránek kanadské vlády při propagaci startupových víz: „Na rozdíl od programů v jiných zemích nenabízíme dočasný nebo podmíněný status. Úspěšní uchazeči tohoto programu budou moci imigrovat do Kanady jako trvalí rezidenti bez podmínek souvisejících s úspěchem jejího byznysu.“

Jak dále stránky dodávají, Kanada je vhodná na budování byznysu z několika důvodů:

  • Silný ekonomický růst
  • Nízké daně a nízké byznys náklady
  • Výborný výzkum a vývoj
  • Vysoká kvalita života

Více o tom, jak si v Kanadě založit byznys se pak dozvíte tady.

Na to, aby uchazeč o víza mohl podat svoji žádost, však potřebuje závazek o investici od kanadského andělského investora nebo venture kapitálového fondu. Což ovšem ve všeobecnosti platí i pro Spojené státy.

„Pokud firma hledá investora z USA, pak obecný fakt je, že bez firmy v USA a kanceláře v dojezdu investorovy Tesly jej nezíská. Samozřejmostí je také přítomnost CEO po celou dobu vyjednávání investice, což může být klidně několik měsíců, a to se například v Silicon Valley velmi prodraží. A neříkali nám to jen mentoři, ale i investoři samotní,“ potvrdil Lukáš Pour z českého startupu Statusdroid, který se do USA dostal díky programu CzechDemo agentury CzechInvest.

Rizikový kapitál přitom v posledních letech i v Kanadě narůstá rychlým tempem. V roce 2017 vzrostl o 31 procent na 2,7 miliardy dolarů. Investice mířily zejména do oblasti fintech a umělé inteligence, která se těší velké pozornosti kanadské vlády. Ta v roce 2018 rozhodla o vzniku superklastru umělé inteligence sídlícího v Montrealu, do nějž plánuje nainvestovat 950 milionů dolarů.

Kam se však do Kanady vydat? Podle posledního průzkumu CBRE jsou Toronto a Vancouver nejlepšími trhy pro umístění technologických společností z pohledu kombinace nákladů a kvality pracovní síly v Severní Americe.

Podle některých odborníků je i z tohoto důvodu lepší založit si svůj byznys v Kanadě než ve Spojených státech. „Být jako early stage startup ve velkém technologickém ekosystému jako je Bay Area vám může přinést nevýhody, protože o talent bojujete s velikány jako Facebook, Google či Apple. Za mzdy zaměstnanců a nemovitosti musíte platit výrazně více než jinde,“ myslí si Sanchit Gera.

„Spojené státy jsou obrovský trh, kde uživatelé rádi pracují s novými technologiemi a nebojí se nakupovat online. V USA je také velká konkurence a potřebovali jsme si ověřit, jakou máme konkurenční výhodu a zda je naše aplikace opravdu unikátní, což se potvrdilo,“ prozradil Pour ze Statusdroidu.

Relativně nižší úroveň konkurence startupů v Kanadě tak může být pro některé podnikatele lákadlem. Sami Kanaďané často svůj trh prezentují jako Spojené státy pro začátečníky.

Toronto + Waterloo = Silicon Valley severu

Největší kanadské město Toronto je zároveň hlavním obchodním, průmyslovým a finančním centrem Kanady. Spolu s nedalekým městem Waterloo, které je centrem kanadského technologického talentu (University of Waterloo bývá nazývána kanadským MIT), vytváří koridor plný inovativních startupů často nazývaný Silicon Valley severu. V tomto koridoru se nachází 15 000 technologických firem a 5 200 technologických startupů, které zaměstnávají 200 000 lidí.

Startupový ekosystém v Torontu i dalších městech (Montreal, Vancouver) v posledních letech roste rychlým tempem a přitahuje pozornost investorů, technologických gigantů i mladých talentů. Do Toronta se v roce 2019 také přesune nejrychleji rostoucí technologická konference Severní Ameriky Collision.

Jak za oceánem uspět

Jak pak za oceánem zaujmout a uspět v silné konkurenci? „Prvním krokem je samozřejmě nabízet něco unikátního či zjednodušit/vylepšit stávající službu. Druhým krokem je pak zaujmout publikum rychleji, lépe komunikovat a prodávat svůj produkt. Zákazníci vám musí uvěřit, že to myslíte vážně a dodáváte službu, co má pro ně hodnotu a pomáhá jim s jejich problémem,“ popisuje Pour zkušenosti z USA, které jsou však aplikovatelné i na Kanadu.

„Pokud startup staví globální online produkt, tak není lepšího trhu, kde si produkt zvalidovat. Doporučuji určitě nastavit správně pricing a nebýt nejlevnější, dále pak se začít propagovat na srovnávacích portálech, diskuzích, LinkedInu a podobně. Reklamu, která je velmi drahá, bych nechal až na pozdější čas. První klienti se dají určitě získat bez reklamy. Následně využít feedback prvních klientů k vylepšení produktu. Feedback klientů v USA může být úplně jiný než těch z České republiky,“ dodává dále Pour.

Nepřehlédněte:

Pro účast na konferenci Collision Toronto je možné podávat do 5.2. přihlášky a aktuální výzvě programu CzechDemo agentury CzechInvest. Více informací naleznete tady.

Diskuze k článku