Podívejte se na šest nejlepších letošního TechCrunch Disrupt

Lokálních startupových přehlídek v Česku i na Slovensku přibývá, bylo by ale nebezpečné nechat se jimi pohltit příliš a ztratit kontakt s první ligou. TechCrunch Disrupt jednoznačně patří k vrcholům startupové sezóny a namísto projektů začínajících od nuly prezentuje spíše startupy lidí, kteří už za sebou mají velké exity, získali milionové investice, prošli prestižními akcelerátory či odmítli nabídky největších společností.

I letos se na přehlídce prezentovaly desítky nadějných služeb, do finále se jich nakonec probojovalo šest. Podívejte se, které problémy se rozhodly vyřešit a jak umí samy sebe prodat.

UberConference

Po všech těch letech skypování a budování konferenčních místností by člověk čekal, že telekonference už budou vymakaná záležitost. Jenže nejsou. Zakladatel služby Google Voice Craig Walker se nejpalčivější problémy rozhodl vyřešit vizuálně propracovaným nástrojem s řadou užitečných funkcí jménem UberConference. K dispozici je jak coby webová služba, tak jako aplikace pro iOS.

Služba automaticky poskytuje detaily o každém volajícím z LinkedIn, Facebooku či Twitteru a správci hovoru umožňuje jednotlivé uživatele ztišit, úplně ztlumit či naopak zesílit, aby se šlo lépe vyrovnat s různou kvalitu zvuku. Každý, kdo zrovna mluví, je také pro lepší přehled vizuálně zvýrazněn (podobně jako ve Skypu). Služba bude fungovat na klasickém freemium modelu. Jasný problém, elegantní řešení, dobrý pitch… a také vítěz celé soutěže.

gTar

Když se rozhodovalo o vítězích Disruptu, právě tohle byl druhý nejžhavější kandidát, i když musíme přiznat, že nás tenhle nápad trochu míjí. Abyste si totiž tuhle vychytávku mohli užít, potřebujete kromě speciální kytary za 450 dolarů také iPhone. Nelze nicméně popřít, že výsledek vypadá pozoruhodně. Prostřednictvím mobilní aplikace se může i úplný laik začít učit na kytaru na jednu ze tří obtížností, hrát od začátku svoje oblíbené písničky a ještě si užít spoustu světýlek…

Projekt momentálně sbírá peníze na rozjezd na Kickstarteru a během pár dní získal příslib více než 200 tisíc dolarů, přestože cílem byla jen polovina. Navíc do konce zbývá ještě celý měsíc, takže výsledná sumička by mohla být velice zajímavá. Neumíme si moc představit, že zrovna gTar zničí školy lidových umění a naučí hrát celý svět, tvůrci ale mají pár zajímavých argumentů. A kdo si někdy vyzkoušel třeba Guitar Hero, dobře ví, jaké nadšení dokáže takový zážitek nehráčům na skutečné nástroje přinést.

Open Garden

Problém s mobilním internetem je ten, že není příliš mobilní. Nemůžete si ho vzít nikam sebou a jakmile se dostanete mimo dosah wi-fi nebo největších měst, tedy tam, kde ho opravdu potřebujete, obvykle se postupně zpomaluje až do úplného zamrznutí. Mít internet všude je cíl, který si vytyčila právě služba Open Garden. Její předchozí aplikaci si stáhlo přes milion uživatelů a získání velké masy uživatelů bude otázkou života a smrti i pro nejnovější produkt – uživatelé totiž budou sdílet připojení přímo mezi sebou.

Služba počítá se zapojením notebooků, tabletů i chytrých telefonů (Android, iOS i Windows) a vytvoření zabezpečené sítě, kde se každý uživatel může podělit o rychlost svého internetu a výměnou získat přístup k datům ve chvílích, kdy je bude sám potřebovat. Monetizace bude probíhat přes zpoplatnění pokročilých funkcí či přístup k vyšším rychlostem.

Ark

Každý třetí vyhledávací dotaz se týká lidí, a přesto je velmi těžké se na internetu něco relevantního dozvědět. Při snaze najít odpověď na tento problém začal tým služby Ark otázkou: „Co by Facebook a Google dokázali, kdyby spolu nebojovali?“ Asi tušíte, kdo zná odpověď… Startup prošel Y Combinatorem a má za sebou investici 4,2 milionu dolarů i námluvy s Facebookem, ze kterých se ale prozatím rozhodl vycouvat.

Vyhledávání lidí se v případě Ark opírá o data z mnoha sociálních sítí a umožňuje specifikovat dotazy podle desítek různých kritérií. Lze tak například zjistit, kdo z vašeho sociálního grafu se pohybuje v New Yorku, kteří přátelé jsou nezadaní či na koho se obrátit při snaze kontaktovat konkrétní společnost. Služba má ale i další funkce a funguje také jako univerzální prohlížeč vlastní sociální stopy. Pokud jde o nás, něco takového měl Google či LinkedIn představit už dávno.

Babelverse

Služeb nabízejících překlady textů existují doslova mraky, ale pokud jde o tlumočníky, je už nabídka podstatně menší. V případě Babelverse vše začíná profilem uživatele, který chce nabídnout své služby. Vyplní svoje jazykové dovednosti včetně různých oborů, a také časy v průběhu dne a týdne, kdy se na něj lze obracet. A pokud v daném čase vznikne odpovídající poptávka, může si v závislosti na zkušenostech a kvalitě více či méně přivydělat (účtuje se po minutách). Součástí databáze jsou jak poměrně levní amatéři, tak výrazně dražší profesionálové.

Konečným cílem je ale ještě něco mnohem většího – cosi jako babylónská rybka. Tedy to, aby lidé různých národností kdekoliv na světě mohli v reálném čase vzájemně komunikovat zcela bez omezení s vlastním tlumočníkem vždy k dispozici.

Sunglass

Startup s investicí 1,8 milionu dolarů se rozhodl demokratizovat nástroje pro tvorbu designu. Namísto drahých balíků webový nástroj, namísto samostatné tvorby kolaborativní práce. Tak trochu Google Docs pro designéry. Služba jako taková je zdarma, počítá se s monetizací skrze obchod s aplikacemi, které budou moci tvořit a prodávat i jednotliví uživatelé. Jakýkoliv návrh je možné snadno sdílet a přizvat k jeho tvorbě další uživatele s možností kolektivně na něm pracovat a upravovat ho v reálném čase.

Budoucnost tvorby designu tak Sunglass vidí spíše v kolektivní tvorbě a skládání jednotlivých součástí v rekordních časech než ve zdlouhavé práci na jednom definitivním řešení.