Po ICO krypto startupu Prodeum zůstal jen penis. Facebook reklamy na kryptoměny pro jistotu zakáže

Blockchain a kryptoměny jsou buzzwordy posledních měsíců, což s sebou nese i zájem investorů. A kde jsou peníze, jsou i podvodníci. V tom se patrně ujistili také investoři do (údajně litevského) startupu Prodeum, který od nich pomocí ICO vylákal pravděpodobně stovky tisíc dolarů a pak se jednoduše ztratil. Na jeho webu zůstalo jen jediné slovo: „penis“. Do boje proti podvodníkům se připojuje také Facebook, který zakázal jakékoliv reklamy podporující kryptoměny, včetně bitcoinu.

Startup Prodeum, který o sobě tvrdil, že je z Litvy, sliboval přinést revoluci na trh s ovocem a zeleninou. Využít k tomu chtěl Ethereum blockchain. Díky tomu měli mít lidé přesný přehled odkud jejich ovoce a zelenina pochází, což pochopitelně oslovilo environmentální aktivisty. Zdá se však, že nešlo o nic jiného než podvod. Na webu Prodeum.io totiž nakonec investoři do ICO (Initial Coin Offering) našli jen jediné slovo – „penis.“

Jak popisuje portál The Next Web, zvláštní věci se začaly dít 28. ledna, když firemní web najednou přestal fungovat a v jednouchém starém layoutu zobrazoval jen jednoslovný odkaz. V době psaní článku se už na zmiňovaném webu nezobrazuje.

Lidé na těch internetech po odhalení kauzy začali upozorňovat také na podvodné získávání popularity. Společnost měla platit uživatelům Fiverru, aby jejich značku napsali na své tělo a propagovali ji na sociálních sítích.

O kolik peněz investoři přišli, se však neví. Podle portálu The Next Web se podvodníkům podařilo získat 18 procent z jejich původního cíle, který byl mezi 2 100 a 5 400 ETH, přičemž Ethereum v té době stálo 1 194 dolarů. To by mohlo znamenat částky i ve stovkách tisíc až milionech dolarů.

Zároveň se ale objevily zprávy, že s konkrétní adresou určenou pro ICO Prodeum bylo provedeno méně než 50 transakcí, což pravděpodobnou částku výrazně snižuje. Na jednom fóru se také objevila zpráva uživatele, který tvrdí, že za celým podvodem stojí a že na něm vydělal jen něco kolem tří tisíc dolarů, což považuje za velký neúspěch. Zároveň dodává: „Pamatujte, že všechny ICO jsou podvody.“ Ověřit identitu je ovšem téměř nemožné.

Facebook zakazuje reklamy na kryptoměny a ICO

Podobným heslem se ale pravděpodobně inspiroval Facebook, který nově zakázal jakoukoliv reklamu spojenou s kryptoměnami nebo ICO. Sociální síť přiznává, že je to poměrně široký záběr, ale také záměr, a časem se možná ke zmírnění opatření opět vrátí.

„Chceme, aby lidé pokračovali v objevování a poznávání nových produktů a služeb přes reklamy na Facebooku beze strachu z podvodů nebo lhaní. Tohle řečeno, existuje množství společností propagujících ICO nebo kryptoměny, které v současnosti nepracují v dobré víře,“ napsal Product Management Director společnosti Rob Leathern na blogu Facebooku.

Leathern dále přiznal, že určitě se jim tímto omezením nepodaří zachytit každou pochybnou reklamu. Zároveň ale vyzval uživatele, aby podezřelý obsah nahlašovali. „Tohle opatření je součástí naší pokračující snahy zlepšit integritu a bezpečnost našich reklam a udělat těžší pro podvodníky, aby dokázali profitovat na své přítomnosti na Facebooku,“ dodal.

Diskuze k článku