Osobní pomocník Timi splní všechno, co se vám nechce dělat, a ušetří čas

Potřeboval přepsat auto, tak šel na úřad, kde ale musel vystát dlouhou frontu a stálo ho to drahocenný čas. Když se pak dozvěděl, že bude muset navštívit úředníka ještě jednou, odmítl to a vymyslel firmu, která vše udělá za něj. Jan Skovajsa loni vytvořil osobního asistenta Timiho, který za vás splní všechno, co zrovna nechcete nebo nestíháte udělat.

Osobní zkušenost s relativně banálním byrokratickým počinem byla pro Jana Skovajsu tak silná, že ho dovedla až k vlastnímu startupu. S kolegy se zhruba před rokem zrovna bavili, že by chtěli začít něco nového, a tak se asistenční služba „na všechno“, kterou si velmi snadno objednáte, vyloženě nabízela.

Na úřad už nechci

Když totiž Skovajsa po návštěvě úřadu zjišťoval, kdo by za něj mohl přepis vozu dokončit, příliš služeb nenašel. A když už, tak se většinou zaměřovaly pouze na jednu vybranou činnost. Kdyby po ní chtěl něco dalšího, měl smůlu. „Tak vznikla myšlenka na Timiho, což je člověk, který za vás udělá všechno, co nechcete dělat, nebo s čím nechcete ztrácet čas,“ vysvětluje Skovajsa.

Se zákaznickým servisem, i tím prémiovým, již měl zkušenosti z fitness klubů Form Factory Premium, a tak se nepouštěl do úplně neznámého segmentu. Koncept asistenta Timiho, jehož jméno vzniklo spontánně a může evokovat anglické slovíčko time, je nicméně samozřejmě mnohem složitější, a tak se začalo od nuly. „My jsme to strašně složitě vymýšleli, a pak jsme zjistili, že podobná služba už funguje v Americe,“ vzpomíná Skovajsa.

Jan Skovajsa

Ta služba se jmenuje Magic a Timi není jediným, kdo se jí nechal v Česku inspirovat. Vlastní podobu kurýrních a asistenčních služeb k nám přineslo prostřednictvím služby DoDo také KKCG. Dnes již DoDo patří Inveu Michala Menšíka, ale Timi se vydal trochu jinou cestou. Zatímco DoDo je především kurýr doplněný o vybrané asistenční služby, Timi funguje v obrácené logice. K množstvímu asistenčních služeb nabízí mimo jiné i možnost kurýra.

Všechno je jinak

Část byznysu Timiho se s DoDo logicky překrývá, ale jinak se chce Skovajsa soustředit především na jiné potřeby zákazníků, než jsou ty kurýrní. Ve druhé polovině loňského roku běžel nový onlinový asistent v testovacím provozu, během kterého se ladilo fungování a také zjišťovalo, co vlastně lidé po podobné službě chtějí. Protože to nemusí být tak jasné, jak se na první pohled zná.

„Překvapilo nás úplně všechno. Úkoly jsou úplně jiného profilu, než jsme čekali. Na druhou stranu je paradoxní, že číselně se to chová, jak jsme předpokládali. Přitom jsme to očekávali spíše obráceně,“ směje se Skovajsa. Testovací půlrok byl velmi dobrou zkušeností, při níž tým zjistil, na co se bude potřeba zaměřit. Zároveň bylo pozitivní zjištění, že se nebude muset lidem vysvětlovat, k čemu je vlastně Timi dobrý.

„Čekali jsme, že budeme muset nejprve prosazovat samotnou myšlenku, ale právě tu lidé relativně snadno koupili,“ říká Skovajsa. A na jaké služby tedy zákazníci Timiho nejvíce využívají? Jde o kombinaci tří hlavních oblastí: fyzické zastoupení, virtuální asistent a cestování. Zatímco fyzické zastoupení a virtuální asistence, kdy za vás Timi dojde na úřad nebo vám připraví třeba nějakou tabulku v Excelu, tým očekával, cestování bylo velké překvapení.

Naplánuješ mi dovolenou, prosím?

Zákazníci po Timim často chtějí naplánovat své cesty a výlety. Zajímají je dovolené na míru, nechtějí se zabývat tvorbou itinerářů nebo řešit, jaké si půjčí auto. Běžné jsou také rezervace letenek a ubytování. A Timi se tomu rychle přizpůsobil. Dnes již má navíc některé partnery, díky nimž dokáže zákazníkům nabídnout naplánování celé dovolené zdarma. Tedy pokud si nakoupí letenky právě přes vybraného partnera.

Nezdá se to, ale naplánování delší dovolené včetně itineráře, objednání letenek, hotelů a půjčení auta může zabrat několik hodin času. Ostatně často byl sám Skovajsa překvapený, kolik činnost, o níž si myslel, že ji zvládne za pár minut, nakonec zabere času. Když ke stejnému zjištění dojde i klient, za Timiho si rád zaplatí.

Kolik Timi ušetří času

Plánování týdenní dovolené den po dni
Klientův dojem: do hodiny. Realita: 2–5 hodin.

Výběr nejvhodnějšího auta na dovolené
Klientův dojem: 1–2 minuty. Realita: 10–20 minut.

Založení živnosti a s.r.o.
Klientův dojem: do hodiny. Realita: živnost 1 hodina, s.r.o. 5 hodin.

Vyhledání přehledů nebo informací
Klientův dojem: 2–3 minuty. Realita: 20–30 minut (u státní správy 1 hodina).

Timiho si můžete objednat přes Messenger, e-mail, SMS, nebo telefon, ale poslední dvě možnosti prakticky nikdo nepoužívá. Jakmile zadáte úkol, Timi, což je skutečný člověk na druhé straně „drátu“, vám vypočítá pravděpodobnost splnění úkolu a cenu. Pravděpodobnost se odvíjí podle toho, jak je váš úkol realistický a nebo jestli je závislý na nějaké třetí straně. Timi vám procentem dá najevo, jaká je šance, že vše klapne.

50 úkolů denně

Cena se určuje podle času, kterou na ní člověk stráví. Jsou zpravidla tři, respektive čtyři sazby: zdarma, do 200 korun, do 400 korun a více. Vše závisí na náročnosti každého úkolu, nicméně zákazník je vždy tím, kdo si nakonec vybere, kolik zaplatí. Pokud totiž nejste s prací Timiho spokojeni, můžete nezaplatit. „Měli jsme ale zatím jen dva nebo tři nespokojené klienty. Jinak lidé vždy zaplatí, kolik jim řekneme. Mají ale díky tomu jistotu, že je nikdo neodrbe,“ vysvětluje Skovajsa.

Takzvaní Timíci, jichž je nyní pět, aktuálně splní přes 1 500 úkolů měsíčně, které poptá 400 zákazníků. Většina se jich tak vrací, protože obvykle pochopí, kolik jim Timi dokáže ušetřit času, když ho správně využijí. Navíc když je zákazník spokojen, může dokonce dát i „dýško“. Podle Skovajsy se tak nyní děje zhruba v pětině případů, což je pro práci Timíků dobrá vizitka.

Ostatně na kvalitních zaměstnancích si v Timim zakládají. Jediným výběrovým kritériem je prý bystrost a chytrost, ale Timíkem se rozhodně nemůže stát kdokoliv. Každý uchazeč prochází třemi výběrovými koly, psychotesty a také testy pozornosti, což znamená, že ze sta adeptů uspěje třeba jen jeden. Aktuálně mladý startup nabírá alespoň jednoho měsíčně.

Právě Timík je garantem, že bude úkol splněn, ať už ho dělá sám, nebo předává třetí straně. Drtivá většina úkolů, které Timíci dělají, zvládnou zákazníci sami, ale jen na to nemají čas, nebo se jim jednoduše nechce. Zbytek, například daňové poradenství kvůli licencím nebo úklid, řeší Timi se třetími stranami. Sám uživatel ale vždy komunikuje pouze se svým Timim.

Ověřujeme trh

Aktuálně se tak děje hlavně přes zmíněný Messenger nebo e-mail, ale letos by měla přibýt také mobilní aplikace. Bude určená především pro stále zákazníky, jimž nabídne přehledně seřazené úkoly (což v Messengeru v rámci jednoho vlákna nejde) a také možnost jejich prioritizace a kontroly jejich plnění. Navíc si tam bude moci zákazník uložit platební kartu a platit přes ni. Prozatím je to možné jen převodem nebo přes kredit a většina zákazníků volí platbu měsíčním vyúčtováním.

Pro zákazníky je Timi dostupný ve všední dny od 9 do 17 hodin a od května bude operovat také o víkendech. Další plány jsou rovněž jasné. Do konce roku 2019 chce Skovajsa se svými kolegy dosáhnout na metu 20 tisíc úkolů měsíčně a 10 tisíc klientů. Prozatím to jde dobře, firma roste zhruba o 40 procent každý měsíc a zákazníci Timiho přijímají dobře. Přesto dokud na zmíněnou metu nedosáhne, nebude mít Skovajsa jistotu, že je o něco takového skutečný zájem. Jde ostatně jen o geograficky omezenou službu na Prahu a Středočeský kraj, jinde by takový byznys jednoduše nebyl udržitelný.

A až bude jasno, chystá se Timi expandovat za hranice. Skovajsa již má vyhlédnutý severozápad Německa, kde je nejvyšší hustota obyvatel. To je však ale zatím daleko. Se svými kolegy-investory, jimiž jsou František Zeman a Matěj Turek, chce nejprve usadit Timiho pevně na českém trhu. Z vlastních zdrojů do projektu zatím poslali 7,5 milionu a letos by zřejmě měla přijít další investice v podobné výši. Externího investora zatím trojice nehledá, není pro to důvod. „Strategie, kterou máme teď, funguje, takže není důvod nic měnit,“ pochvaluje si Skovajsa.

Diskuze k článku