Osm zdrojů konfliktů, které ničí začínající startupy

Server ReadWrite.com oslovil rozjíždějící se startupy z Young Entrepreneur Council (YEC), aby z nich vytáhnul problémy, které rozjíždí největší hádky a dokáží vytočit do běla. V podstatě se ale opakuje pořád to samé – vágně zadané úkoly, nedostatečná komunikace a nejasná vize a cíl práce.

1. Delegování odpovědnosti

V rychlém tempu rozvoje startupu je jednoduché zadat úkol bez jasného určení zodpovědnosti. To přináší problémy, protože pak mohou dělat dva lidé jednu věc a oba si mohou myslet, že jsou za to odpovědní. Nebo naopak si myslí, že odpovědný je někdo jiný, a to je ještě horší.

Je to hlavně problém vedení, které by mělo jasně určovat odpovědnost v každém e-mailu a na každém meetingu. Když vznikne problém, uznejte, že to bylo nejasnou komunikací a jasně určete, kdo by měl na projektu pokračovat. Možná to nebude úplně příjemné, ale časem zjistíte, že vám to ušetří plno zbytečných starostí.

– Kelly Azevedo, She’s Got Systems

2. Určete si jasný cíl a cestu

Času při rozjezdu startupu není nikdy dost a nese s sebou plno dohadů o dalším směřování firmy. Jasná vize, kam společnost směřuje, by měla být sdílená a pochopená všemi lidmi ve firmě, protože jinak to vede k nepříjemným reálným konfliktům.

Jednoduchý řešením je od začátku jasná vize, která je představená všem členům týmu. To samé platí v případě, kdy přichází změny. Hlavní to je jasně a srozumitelně odkomunikovat.

– David Ehrenberg, Early Growth Financial Services

3. Nastavovaní pravidla 80/20

Nemůžete po svých lidech chtít, aby s vámi kdykoliv stoprocentně souhlasili a aby jejich práce byla stoprocentně podle vašich požadavků. Zkrátka nemá cenu dělat povyk a vyvolávat konflikty v okamžiku, kdy jsou věci někde mezi osmdesáti a sty procenty toho, co chcete.

– Shaun King, Upfront

4. Vypořádejte se s bojem o vliv

Menší firmy mohou přitahovat typy lidí, kteří jsou kreativní a rádi zkouší nové věci. To může vyvolávat tenze především v rozhodování, čí nápad je lepší a proč je jednou naplánovaný postup stále měněn kreativními nápady. V okamžiku, kdy napětí eskaluje v otevřenou vnitrofiremní válku, může to zničit celý váš byznys.

Zdroj, ale i řešení problému je tak vždycky na šéfovi. Rychle a jasně nastavte odpovědnost a pravomoce pro každou situaci. Lidé ve firmě totiž mohou rychle ztrácet čas tím, že budou prostě jenom bojovat o moc. Občas pomůže jednou za čtvrt roku nakreslit organizační strukturu a aktualizovat popisy jednotlivých pozic, aby bylo jasno.

– Mary Ellen Slayter, Reputation Capital

5. Nastavení priorit

Stalo se to plno firmám, ale nejviditelnější je to hlavně ve startupovém světě. Nedorozumění a neshody ohledně priorit jednotlivých úkolů. Každá část firmy totiž může považovat svůj úkol za ten nejdůležitější. Nejjednodušší postup při řešení tohoto zdroje problémů je využít postup OSN a vymyslet kompromisní řešení, které uspokojí obě strany.

– Fabian Kaempfer, Chocomize

6. Přístup k využívání času

Lidi ze startupů jsou z různého těsta. A to především ve vztahu k času a k termínům. Na jedné straně jsou systematici, kteří dokáží využít efektivně svůj čas, a na druhé straně ti, kteří poslední dvě noci před odevzdáním nespí. Je velmi složité uřídit oba typy v jednom týmu a konflikty zákonitě musí přijít. Je třeba včas odhalit preference každého člena týmu a podle toho je přidělovat na projekty.

– Phil Chen, Givit

7. Kdo je tu šéf?

Plno začínajících firem ještě nemá jasně nastavenou hierarchii a to může při dalším růstu přinést anarchii. Mladí a ambiciózní zaměstnanci mohou totiž, a také to často dělají, získat pocit, že mají víc pravomocí než je tomu ve skutečnosti. To by si měli zakladatelé pohlídat a mít moc ve firmě pod kontrolou. Především jasným definováním odpovědností a úkolů. Hierarchie musí být jasně komunikována, aby každý věděl, kde je v daném okamžiku jeho místo.

– Christopher Kelly, Convene

8. Rozhodování a uživatelském rozhraní

Testování jen na vlastním týmu nestačí. A rozhodování o tom, jak bude vaše aplikace nebo stránka vypadat, pak může přinést konflikty. Jednou z úspěšných cest, jak předcházet hádkám je dvojitý test – jednu verzi ověřit svou zkušeností a následně i uživateli. Tvrdá data totiž většinou dokáží udržet na uzdě ega návrhářů, kteří se snaží prosadit své řešení.

– Danny Boice, Speek

Na jaké problémy jste narazili vy? Má české prostředí nějaké specifikum?