OpSeeker: Jak Češka i díky AI pomáhá zlepšit finanční gramotnost lidí od Nizozemí po Španělsko

Financím a finanční gramotnosti lidé věnují málo pozornosti, podobná situace panuje i ve školství. Proto chce Lucie Hefnerová společně se svými kolegy ze startupu OpSeeker tuhle situaci napravit – pomocí simulací využívajících umělou inteligenci i poznatků behaviorální ekonomie. V různých soutěžích a vlastním financováním startup od začátku letošního roku získal již sedm milionů korun. A tím se jen rozbíhá.

Lucie Hefnerová se ke svému podnikání dostala oklikou přes univerzitu. Během studia informačních technologií na pražské VŠE absolvovala Erasmus na pařížské ESCP. „Tam mě na hodině programování oslovil španělský student Gonzalo Camiña Ceballos, který potřeboval automatizovat výpočty pro svou diplomovou práci. On měl znalosti z oblasti financí a byznysu a já ty kódovací,“ popisuje Hefnerová v rozhovoru.

S výsledkem práce byli spokojeni a začali přemýšlet o tom, jak by tenhle vedlejší produkt jeho diplomové práce – na téma zlepšování finančního zdraví – mohl pomoct také ostatním. Tak vznikl startup OpSeeker, kterého je Ceballos CEO. Do týmu se pak přidal ještě aeronautický inženýr Carlos Rodríguez Raposo a jeden z profesorů madridského kampusu ESCP, Carlos Casanueva Nárdiz.

„Moje vlastní diplomová práce se pak zabývala aplikací agilních přístupů v bankovním prostředí, což se ukázalo jako velmi příhodné vzhledem k našemu B2B byznys modelu, kdy našimi hlavními klienty jsou právě banky,“ pokračuje Hefnerová ve vyprávění.

Lucie Hefnerová

Po škole se pak rozhodla opustit svoje jisté pracovní místo v bance a balila kufry do Španělska. Přitom připouští, že byla plná otazníků. „Dokud je člověk mladý s minimem závazků, měl by toho využít a zkoušet výzvy. Jak už to ve startupu bývá, často nevíte, co bude za půl roku a dokud vás je jen pár, musíte dělat co je zrovna potřeba. Na druhou stranu vaše znalosti exponenciálně rostou a máte více flexibility,“ popisuje.

Finanční coach běžných lidí

Ve Španělsku tak Hefnerová spoluzaložila startup OpSeeker, ve kterém působí na pozici CTO. OpSeeker je v podstatě finanční coach, který za pomocí umělé inteligence zlepšuje finanční zdraví běžného člověka. Soubor online nástrojů formou simulací za pomoci umělé inteligence využívá poznatky behaviorální ekonomie (ta zkoumá, jak naše emoce ovlivňují například naše finanční rozhodování a jak s těmito emocemi pracovat). V edukativním a bezpečném prostředí využívajícím pouze fiktivní peníze si tak mohou uživatelé vyzkoušet například to, jak probíhá a kolik může vynést dlouhodobé investování.

OpSeeker řešení nabízí formou B2B finančním institucím jako jsou banky, pojišťovny či roboadvisors. Tyto firmy jej pak distribuují svým klientům jako nástroj k procvičování a zajištění toho, že klienti využívají vhodné produkty na naplnění svých dlouhodobých cílů, například pohodlný důchod, zajištění rodiny nebo pořízení bydlení.

„Bankovní instituce se snaží na své klienty hrnout produkty, ale nezabývají se dostatečně přípravou klientů k porozumění jejich finanční situace a cílů. Průměrný člověk se v této otázce těžko orientuje v objemu dostupných informací. Právě tuto fázi řešíme my, pomocí našich nástrojů si vše můžete nanečisto vyzkoušet a až teprve když budete připraveni, činit závazná rozhodnutí,“ vysvětluje Hefnerová.

Team Opseeker

Španělsko, Nizozemí a pak celá Evropa

V listopadu startup přijal další dva zaměstnance a aktuálně je před uzavřením spolupráce s významnou španělskou bankovní institucí. Zároveň na území Španělska připravuje další projekty s fintech společnostmi.

„Strategicky jsme začali ve Španělsku, protože to je trh, o kterém měli Ceballos a Nárdiz největší know-how. Další spolupráce, s Holandskem, pak vznikla díky participaci v akcelerátoru Startupbootcamp Amsterdam,“ říká Hefnerová s tím, že OpSeeker v prosinci spustí pilotní verzi s nizozemskou bankou Rabobank.

Plánem OpSeekeru je pak rozšíření působení do dalších zemí Evropské unie, mezi nimi i do České republiky, ze které na dálku rozvíjeli první krůčky startupu. Z tohoto důvodu chce startup během příštího roku získat také další financování ve formě first round.

Financování 7 milionů korun i díky soutěžím

Dosud totiž financování probíhalo zejména díky řadě ocenění a grantů – takto postupně získal OpSeeker již 270 tisíc eur (přibližně 7 milionů korun). Mezi ně patří hlavní cena MetLife Foundation (40 tisíc eur) či třeba třetí místo Yuzz Explorer španělské banky Santander (10 tisíc eur).

Peníze startup získal také ve formě podpory státní správy Španělska (25 tisíc eur) a fondů Evropské unie a vlastní aktivitou. „Rok 2018 budeme uzavírat s tržbami mezi 30 a 40 tisíci eury, s projekcemi tržeb ve výši 400 tisíc pro rok 2019,“ dodává Hefnerová.

Dalším z úspěchů je také ocenění Hefnerové – a její diplomové práce – v rámci loňského ročníku soutěže IT Spy. „Soutěž mi pomohla zejména v osobní rovině. Když jsem končila školu, bylo to vzrušující období, ale zároveň plné nejistoty. Nominace do IT Spy byla velmi milým překvapením, které mi do začátku rozhodně zvýšilo sebevědomí. Osobně jsem velmi introvertní typ člověka, a tak toto „postrčení“ bylo pro mě velmi důležité. Rozhodně věřím, že podobným osobnostním „setupem“ disponuje mnoho IT studentů českých a slovenských univerzit. Proto mi přijde skvělé, že IT Spy funguje,“ popisuje.

IT SPY je soutěž o nejlepší diplomovou práci v oblasti informatiky a informačních technologií. Akademická porota každoročně vybírá to nejzajímavější, co na českých a slovenských školách vzniklo. Tentokrát to bylo z 1607 diplomových prací. Letos se této soutěže účastní absolventi 17 IT fakult z 16 vysokých škol. Samotný finálový galavečer s prezentacemi jednotlivých projektů i vyhlášením vítězů proběhne v refektáři Matfyzu 6. prosince a je přístupný široké veřejnosti.

I díky jmenovaným oceněním tak může Hefnerová pokračovat na svojí cestě pomáhat lidem budovat si lepší finanční zdraví. Finanční gramotnosti totiž podle ní běžně není ve školách věnován dostatečný prostor, finance jsou „černou skříňkou“ a investování vnímáno jako něco „mysteriózního“ až „nebezpečného“.

„Finance jsou bohužel velmi nepopulární oblastí pro běžného člověka. V mladistvém věku se jim na školách nevěnuje dostatek času a málokdo má chuť se v nich samo vzdělávat ve volném čase. My věříme, že pomocí našich nástrojů se podaří zbořit nálepku černé skříňky a ukázat lidem, že stačí málo a jejich budoucí finanční situace v důchodu může být mnohonásobně příjemnější. Třeba obětováním jedné kávy denně, což je také jednou z našich simulací,“ dodává Hefnerová na závěr.

Diskuze k článku