Operativní leasing od ElektraCars nabízí zájemcům o elektromobily komfort a svobodu, říká Jan Burda

Elektromobilita je jednoznačně trendem budoucnosti. Automobilky hlásí, že v následujících letech začnou ve velkém vyrábět vozy s elektromotory, a tak už nebudeme vídat jen Teslu a pár vybraných modelů ostatních značek. Počítají s tím i v Creative Docku, kde ve spolupráci s energetickou společností E.ON spustili projekt ElektraCars. Kdo chce elektromobil už dnes, může si ho u nich vzít na operák.

ElektraCars vede Jan Burda, který působil dlouhé roky v petrolejovém průmyslu. Více než deset let prodával ropu největším petrochemickým firmám, ale když ho posloucháte, jak nadšeně mluví o elektromobilitě a její budoucnosti, patrně byste to do něj neřekli. Od loňského roku je Jan Burda na druhé straně barikády a chce se zasadit o co nejsnazší rozmach elektroaut v České republice.

Prozatím u nás jezdí jen zhruba půl druhého tisíce elektromobilů, ale do dvou let by se měl tento počet podle studie společnosti RolandBerger téměř zpětinásobit. A ElektraCars chce být u toho. Svým zákazníkům nabízí vozy na operativní leasing, který však v sobě zdaleka nenese jen samotný elektromobil, ale komplexní službu. V rámci jediného měsíčního poplatku máte hrazenou veškerou spotřebovanou elektřinu, přístup k venkovním nabíječkám i nabíječku do své garáže.

Burda věří, že právě tak – kompletní službou, díky které se zákazník nebude muset o nic starat – má dnes elektromobily smysl nabízet. Koupit si elektromobil totiž může kdokoliv, ale když kolem něj nebude mít celý ekosystém, nedokáže ho využívat naplno a především komfortně. A o to tu jde především. Prozatím má ElektraCars v nabídce vozy BMW i3 a Volkswagen eGolf, ale měla by se začít brzy rozšiřovat.

Jan Burda

Pokud byste si chtěli vyzkoušet, co vlastně znamená řídit elektromobil, nabízí ElektraCars zkušební jízdy zdarma. Jak sám Jan Burda říká, bez samotného zážitku z řízení se elektromobilita vysvětluje špatně. Na všechno ostatní jsme se ho zeptali ve velkém rozhovoru.

V České republice dnes po silnicích jezdí zhruba 1 500 elektromobilů. Loni se jich prodaly necelé čtyři stovky. Je ten správný čas, začít nabízet elektromobily na operativní leasing?

Myslím, že je to nejlepší čas. Auta jsou dnes již na trhu a budou se stále více zdokonalovat. Dnes, díky svému dojezdu, jsou spíše koncipována pro potřeby dopravy ve městě a v příměstských oblastech, ale to vše se rychle mění. Výrobci aut již dnes přichází se stále více elektromobily s lepšími parametry, designem a zejména také s delším dojezdem. Budou mezi sebou více soutěžit a nabízet zákazníkovi stále více možností. Naše služba je pro lidi, kteří již ovšem nechtějí čekat a chtějí jezdit elektroauty již dnes. Díky osmiměsíční obměně získá zákazník možnost jezdit stále v lepších modelech a může prožívat naprosto nové emoce ticha a akcelerace, které mu tyto auta nabízí.

Nabízíte „all inclusive operativní leasing“ pro elektromobily, tedy kompletní náklady na provoz v jediné splátce. Je to něco, bez čeho dnes ještě není možné elektromobil nabízet? Že nejde jen vzít BMW i3 a prodávat ho samostatně na operák třeba za 10 až 15 tisíc?

S námi dostane zákazník něco více než jen auto na obyčejný operativní leasing, u kterého obvykle musíš uzavřít smlouvu na víc let, aby ses dostal na nižší měsíční splátku. Pro nás je to příliš dlouhý závazek. Mnoho leasingových společností se navíc operativních leasingů na elektromobily obává, protože stále neexistuje sekundární trh ojetin se zůstatkovými cenami, podle nichž by mohli nastavovat dobrou měsíční splátku.

Je proto důležité dobře rozlišit operák se vším, co jsem popsal, od naší služby. Elektroauta se budou v následujících letech velice rychle vyvíjet, a proto nám nedává smysl, nabízet zákazníkům operativní leasing na tři, čtyři a více let, protože by v krátké době jezdili v autech, která již budou dávno zastaralá a technologicky „přežitá“. Nabízíme jim proto něco naprosto jiného. Rychlou obměnu, stále nové a nové auta na výběr a hlavně plný servis. Každé auto dodáváme také s veškerým palivem již ve splátce. Zákazník tak zná své konečné náklady na provoz, ještě než začne jezdit. Takovou komplexní službu u nás zatím nikdo nenabízí.

Jaké jsou tedy ty hlavní rozdíly mezi klasickým operativním leasingem, kdy bych dostal jen elektromobil, proti nabídce ElektraCars, která mi zajistí vše kolem?

U klasického opreráku si zákazník musí sám zajistit a vybrat domácí nabíjecí stanici, firmu, která mu ji nainstaluje, obejít všechny společnosti, jež nabízejí možnost venkovního nabíjení na cestách, a uzavřít s nimi smlouvy. Poté obdrží od každé společnosti jejich kartu na nabíjení a platí každé z nich zvlášť fakturu za odebranou energii. To vše pro našeho zákazníka zařídíme my. U nás zákazník platí pouze jednu splátku a o všechno se postaráme. Na venkovní nabíjení dostává jeden čip, kterým si odemyká všechny nabíjecí stanice, jež v našem portfoliu máme. Dnes je jich přes 100 a pracujeme na dalších. Mnoho lidí dnes ani netuší, co vše je potřeba k elektroautu ještě zařídit.

S jakou propozicí přišel do Creative Docku E.ON? Že chce podporovat elektromobilitu, ale potřebuje kolem toho vystavět celou službu?

Poprvé za námi přišel E.ON minulý rok v dubnu. Dostali jsme od něj široké zadání na téma elektromobility jako nově vznikajícího trhu, abychom vyzkoušeli a otestovali, co všechno dává smysl. V první fázi jsme měli přes deset myšlenek. Nakonec jsme z nich vybrali tři, z nichž dvě si začal E.ON rozvíjet dál interně a nám zůstala jedna – ElektraCars. Vybrali jsme si ji, protože již značná část lidí by si dnes elektroauto koupilo, ale vidí stále mnoho důvodů, proč si je nepořídí. Mnoho prodejců zákazníky ještě stále odrazuje od nákupu elekroauta a jen pár jim doopravdy řekne všechny potřebné informace. Zákazníci si musí začít hledat informace sami a my jsme zjistili, že když celou tuhle cestu spojíme a nabídneme ji jako komplexní službu, lidé na to uslyší. Trh začíná být připraven, ale zatím mu nikdo takovou službu nenabídl.

Jednou z největších překážek pro pořízení elektromobilu je dnes vysoká cena. Přitom ani ve vašem případě ten operativní leasing není příliš levný, byť v sobě skrývá všechny služby a poplatky. Kdo je dnes váš typický zákazník?

Cena je odpovídající za vše, co zákazníkovi nabízíme. Zákazníkovi dáváme obrovskou svobodu v tom, že poskytujeme leasing jen na osm měsíců. U nás už jsou lidi, kteří žijí jiným způsobem, přemýšlí jinak, věří novým věcem, více řeší udržitelnost a tak dále. Pokud na to dnes mají finanční prostředky, tak si elektromobil koupí. A dokáží si také spočítat, že ta naše cena je fér i proto, že mají v ceně veškeré palivo, respektive elektřinu. U klasického operativního leasingu musíte samozřejmě připočítat cenu za palivo, které stojí klidně čtyři až pět tisíc měsíčně, takže srovnání může zkreslovat. My k autu navíc dodáváme i nabíječku, abys mohl auto nabíjet doma, a veškeré poradenství.

U operativního leasingu je osm měsíců netradiční lhůta, obvykle to jsou celé roky. Bylo dvanáct měsíců příliš dlouho na to, abyste co nejrychleji dokázali rozjet jak primární, tak sekundární trh s automobily?

Ano. Jednak nám jde o akceleraci trhu, ale také vidíme, že nové elektromobily budou vycházet pořád častěji. Proto chceme zákazníkům dopřát, aby měli k dispozici neustále to nejnovější, co elektromobilový svět nabízí. Celý trh půjde rychle dopředu a kdybychom nabízeli operativní leasing třeba na dva roky, mohou být za tu dobu venku klidně čtyři nové modely. Proto jsme zvolili osm měsíců jako ideální dobu pro co nejlepší zážitek.

Jak plánujete řešit sekundární trh s vozy, které se vám po osmi měsících vrátí? Elektromobily se zatím příliš neprodávají ani nové, natož ojeté. Sekundární trh tu prakticky neexistuje.

Prozatím to nemohu příliš komentovat, ale našli jsme partnera a řešení, jak oslovit i sekundární trh. Dokážeme díky tomu vzájemně oba trhy propojit. Na primárním trhu si otestujeme, jestli jsou lidé ochotní kupovat elektromobil, když jim zařídíme celý servis, a díky této službě pak budeme moci necelý rok starý elektromobil nabídnout dál, lidem, kteří by si nový nekoupili. Pořád půjde o osmiměsíční auto s krátkým nájezdem.

Kolik myslíte, že prodáte do konce roku elektromobilů?

Nemáme letos ambici lámat rekordy a prodávat elektroauta jako housky na krámě, bavíme se maximálně o desítkách aut. Pro nás navíc samotné číslo prodaných aut v prvním roce není tak důležité, důležitá je pro nás celá služba kolem. Chceme se ji naučit dělat perfektně, abychom ji pak dokázali škálovat a zajistit v plné kvalitě i ve chvíli, kdy budeme prodávat několik stovek aut. To nás, věřím, čeká v následujících letech.

Součástí služby je i nabíjení, které zákazníka nestojí ani korunu navíc, elektřinu platíte vy. Auto můžete díky čipu nabíjet u nabíjecích stanic E.ON a ČEZ. Kolik těch stanic u nás dnes vlastně je a kde je řidiči najdou?

V České republice jich je přes tři stovky. U nás by měl mít zákazník brzy možnost využít 160 až 180 z nich. Naše logika je následující: zákazník dostane k autu jeden čip a už nemusí řešit, jakého poskytovatele daná nabíjecí stanice je. Venkovní nabíjecí stanice navíc v našem ideálním modelu doplní domácí nabíječka, díky které fungujete s elektroautem jako s mobilním telefonem. Každý večer, když přijdete domů, dáte telefon na nabíječku a ráno vyrážíte s plnou baterkou. Stejně tak funguje i elektroauto, proto hodně sázíme právě na dodání domácí nabíječky.

Když v nějakém místě stojí auto alespoň několik hodin denně, dává smysl ho tam dobíjet. Pak dokážete elektromobil obsloužit zcela komfortně, protože když ho nabíjíte průběžně, prakticky ani nepotřebujete jiné venkovní nabíječky. Samozřejmě pokud nejedete delší cesty. Právě tak se snažíme naši službu lidem vysvětlit a prodávat. Nejde nám jen o to, prodat jim auto za každou cenu. Naší snahou je jim vše zpříjemnit a doporučit vhodné řešení.

Pronájem zmíněné domácí stanice u zákazníka doma či ve firmě je v ceně služby, ale klient platí za její instalaci – jak to funguje?

V ceně služby je skutečně všechno kromě samotné instalace nabíječky. Každý má jiné možnosti. U někoho je potřeba táhnout kabel dvacet metrů, někdo má připravený 380V vývod přímo v garáži, a tak nám nepřišlo fér účtovat všem stejnou cenu. Navíc vycházíme z toho, že instalace domácí nabíječky není investice do ElektraCars, ale i do budoucna, ať už budete naše služby využívat, nebo ne. Protože s elektromobilem byste si pravděpodobně takovou nabíječku stejně pořídili.

Co k tomu ElektraCars nabízí navíc, je zajištění firmy, která k vám přijede a vše zařídí. Při prvním výjezdu spočítá přesnou cenu instalace a když s ní souhlasíte, přijede podruhé namontovat nabíječku. Montáž i s inspekcí u současných zákazníků stála průměrně čtyři tisíce korun s tím, že nabíječku zákazník dostává v rámci naší služby.

Jak vlastně v ElektraCars smýšlíte o Tesle? Mají jejich vozy smysl pro podobný operativní leasing?

Myslím si, že smysl to má. Minimálně v případě Tesla Model 3. Prozatím se do toho ale nepouštíme, protože nedokážeme zaručit, kdy ji dodáme. Na Model 3 se nyní čeká rok. Kdyby byl skladem, tak ho nabízíme, protože si myslíme, že by to fungovalo. Nakonec k němu stejně dojdeme. Dnes ale chceme mít auta maximálně dostupná, abychom je mohli obvykle hned po instalaci domácí nabíječky doručit.

Fungujete online, ale celý proces je zatím online jen zčásti, je to tak? Není to jako v případě Škoda Online, která začala svůj operativní leasing řešit kompletně online včetně všech smluv a dokladů.

Ano, kompletně online řešení nemáme, ale fungujeme teprve pár měsíců a vše testujeme. V Creative Docku obvykle nic neusazujeme napevno, abychom mohli rychle iterovat a vše maximálně vyladit. Nyní vyvíjíme mobilní aplikaci, v níž bude mít zákazník všechny potřebné informace například o dostupných stanicích, a připravujeme také samoobsluhu s kompletním přístupem k naší službě. Podobně jako operátoři nabízí dokoupení dat, u nás si bude moci zákazník dokoupit třeba balíček kilometrů, když mu dojde základní nájezd. Zároveň v samoobsluze uvidí stav jeho splátek, kolik má již najeto a další data o autu.

Když se o tom bavíme, dává smysl, aby za vámi s takovým nápadem jako ElektraCars přišla energetická firma a ne automobilka?

Myslím, že s takovým nápadem mohl přijít kdokoliv z nich. Na E.ONu se mi líbí, že se snaží vystoupit z pozice, že je jen dodavatel elektřiny do zásuvky, jak ho mnozí vnímají, a jde cestou inovací a nových směrů. Všichni cítíme, že lidstvo inklinuje k větší šetrnosti a udržitelnosti a E.ON tento trend následuje a řeší ho z různých pohledů. Když dokážeme postavit více produktů, které do sebe nádherně zapadají, má to logiku. I proto mi dává smysl, že s takovým nápadem přišel E.ON. Vhodné je tady propojit projekty se solárními panely a elektroauta, tím uzavřít celý kruh a nabídnout zákazníkovi celkové řešení.

V jednom rozhovoru jsi zmínil, že jeden ze skvělých přínosů elektromobility je systém rekuperace energie při brzdění, protože si člověk rozmyslí, jestli bude ještě před křižovatkou držet plyn, nebo ho pustí…

Rekuperace v elektromobilech je nádherná hra. Začali jsme ji dokonce hrát i v našem týmu. Když vyjíždím z domu, na budíku vidím dojezd 150 kilometrů a po příjezdu do práce, kam to mám 14 kilometrů, svítí dojezd 180 kilometrů, tak je to něco, co hlava nebere. Je to ale jen o stylu jízdy. Když šlapeš na pedál, bereš energii z baterky. Když pedál pustíš, všechna kinetická energie baterku dobíjí. Lidi to tak nutí například před křižovatkou přemýšlet, kdy sundají nohu z plynu.

Jakmile se naučíš hospodařit s baterií tak, že si skutečně reálně prodloužíš dojezd, začne tě to naplňovat, až nakonec už nebude jen fráze, že šetříš životní prostředí. Půjde o tvůj reálný příspěvek v šetrnosti. Pak je na každém, zda bude nadále jezdit jako kaskadér a pořád dobíjet, nebo si budete s baterií hrát. Je to ale něco, co musí člověk zažít. V benzínovém autě nezažiješ, že ti narůstají kilometry dojezdu.

Dlouhé roky ses pohyboval v petrolejovém průmyslu. Jak na tebe světy nafty a elektřiny působí?

Pro mě to jsou dva rozdílné světy. Funguje v nich jiná logika, je tam jiné přemýšlení zákazníka a je to totálně odlišné i z pohledu byznysu. Já s pohonnými látkami obchodoval velkoobchodně ve Slovnaftu, což je dvojka na trhu, takže jsme řešili opravdu velké objemy. Ropa obecně a produkty z ní jsou čistě komoditní a tvrdě obchodní věc. Netvrdím, že elektřina sama o sobě z pohledu paliva, pokud ji beru čistě ze zásuvky, taková není, protože se také obchoduje na burzách, ale krásné na ní je, že k elektřině můžeme dospět také jiným způsobem. To vidím jako hlavní rozdíl v obou světech. Ropu si doma neuvaříš, ale energii si doma vyrobit můžeš.

Diskuze k článku