Ofo získalo 866 milionů dolarů od Alibaby. Do Prahy se čínský bikesharing vrátí na jaře

Na čínském bikesharingovém poli probíhá bitva dvou gigantů. Poslední tah provedlo ofo, které oznámilo novou investici ve výši 866 milionů dolarů (téměř 18 miliard korun), vedenou Alibaba Group. V Praze, kde od loňska ofo taktéž funguje, začneme žlutá kolu znovu vídat během března a dubna.

Ofo (dnes již nejen) na čínském trhu bojuje s velkým konkurentem Mobike, který je rovněž z Pekingu. Oba startupy v loňském roce oznámily vysoké Series E investice. Nejprve Mobike ve výši 600 milionů dolarů a ofo poté kontrovalo sumou o 100 milionů dolarů vyšší.

Alibaba vs. Tencent

Nyní ofo od několika finančních skupin v čele s Alibaba Group vybralo ještě o několik desítek milionů dolarů více – 866 milionů dolarů představuje dosud největší jednorázovou investici do bikesharingového startupu. Souboj se navíc nevede pouze v rámci bikesharingu jako takového, ale také mezi investory. Konkurenční Mobike totiž financuje Tencent, což je pro změnu největší konkurent Alibaby.

Přestože jsou ofo a Mobike dva největší bikesharingy v Číně (drží přes 90 procent trhu), každý s valuací přes jednu miliardu dolarů, mají údajně problém s penězi. Důvod je jednoduchý: obrovský konkurenční souboj šponuje výdaje do závratných výšin. V posledních letech sice v Číně bylo v jeden moment až kolem šedesáti bikesharingových startupů, ale jen hrstka z nich dokáže v nelítostném prostředí přežít.

Důkazem je loňský krach do té doby třetí největší firmy na trhu Bluegogo, jejíž provoz nakonec částečně převzalo Didi. To je známé především svou automobilovou přepravní službou (konkurence Uberu), ale začíná stále více pronikat také do sdílených kol. Přestože v minulosti Didi právě do ofo investovalo a nadále nabízí jeho služby ve své aplikaci, nemají ofo ani Mobike zdaleka vyhráno.

„Jako světový lídr v oblasti sdílení kol přechází ofo z fáze rychlého růstu do fáze vysoce kvalitního vývoje. Pro ofo bude i nadále zákazník na prvním místě a díky technologické inovaci a efektivním operacím budeme stát v čele sdílení kol,“ uvedl oznámil zakladatel a CEO ofo Dai Wei.

Žlutá kola postupně do celé Prahy

Na významné investici se vedle Alibaby podílely společnosti Haofeng Group, Tianhe Capital, Ant Financial a Junli Capital. Investice kombinuje dluhové i kapitálové financování a ofo je tak první bikesharingovou společností, která pro své financování využívá vlastní aktiva.

Vedle Číny ofo operuje ve 250 městech v jednadvaceti zemích po celém světě a má zhruba 200 milionů uživatelů. Jedním z těchto měst je i Praha, kam se ikonicky žlutá kola po zimní pauze vrátí podle počasí v březnu, nejpozději v dubnu. Čínská firma přes zimu vyjednávala s dalšími městskými částmi a má pro své zákazníky dobré zprávy: z Prahy 7 by se měla zanedlouho začít rozšiřovat také do zbytku hlavního města.

Jednání s magistrátem a městskými částmi nadále probíhají, ale ohlasy má prý ofo pozitivní. Praha má o bikesharing zájem a podporu startupu vyjádřil i radní pro dopravu Petr Dolínek. „Počítáme s tím, že kola budeme do Prahy přidávat postupně – tak, abychom žádné místo nezahltili a systém se plynule rozjel. Z našeho pilotu na Praze 7 vyplývá velká poptávka mezi obyvateli Prahy. V roce 2018 počítáme v Praze s několika tisíci kol,“ říká mluví českého pobočky ofo Šimon Rákosník.

Vše nyní záleží na připravované regulaci bikesharingu, která se aktuálně řeší na pražském magistrátu. Připravované návrhy jsou ale podle zástupců ofo rozumné a nebude problém jim vyhovět – a tedy i rozšířit se do dalších částí Prahy.

Diskuze k článku