Odmítli se nechat koupit za půl miliardy dolarů. Dnes má jejich firma hodnotu jednou tolik

Co byste řekli, pokud byste deset let budovali rodinnou firmu, za kterou by vám někdo nabídl půlmiliardy dolarů? Dokázali byste odmítnout částku, která by znamenala doživotní zajištění pro vás i vaše děti na několik generací dopředu? Rodinný tým za startupem Qualtrics v roce 2012 takovou nabídku odmítl. Na rozhodování nebyli sami, odmítnout jim radil třeba i investor Sequoia Capital Mike Moritz, jehož společnost má ve startupu podíl.

Soudě podle posledního vývoje, tahle rada nebyla vůbec špatná. Qualtrics totiž ve středu oficiálně obdržel investici ve výši 150 milionů dolarů, a to při ocenění společnosti na 1 miliardu. Během pouhých dvou let tak startup svou už tak poměrně vysokou cenu zdvojnásobil.

Výchova především

Qualtrics se specializuje na online průzkumy mezi zákazníky a zaměstnanci velkých komerčních organizací. Společnost začínala v roce 2002 jako nástroj, přes který mohli provádět online ankety výzkumníci provozující  psychologické experimenty na univerzitách. To byl pro firmu začátek a zároveň cesta k dalšímu úspěchu. 

Studenti, kteří si během pobytu na vysokých školách na anketní nástroje od Qualtrics zvykli, je začali brát s sebou i do firem, do kterých po úspěšném završení studia nastupovali. Během několika let se prodeje společnosti vyšplhaly až na 50 milionů dolarů příjmů ročně a přišla zmíněná nabídka na akvizici.

Už se pracuje na dalším růstu

V současnosti má šéf firmy Ryan Smith všechny důvody být velmi optimistický. Mezi jeho zákazníky patří například MasterCard, ale také Southwest Air či Weather Channel. Příjmů již Qualtrics vykazuje kolem 100 milionů dolarů ročně. Společnost pochopitelně i přesto myslí hlavně na další růst.

„Myslím, že jsme jen v deseti procentech cesty, kterou můžeme urazit,“ prohlásil tento týden Smith sebevědomě v jednom z interview. Investice, které jeho společnost získala, půjdou na získání pozice na nových trzích mimo Severní Ameriku. Qualtrics již má zhruba 50 zaměstnanců v irském Dublinu, odkud nyní chce expandovat dále do Evropy, především do Francie a Německa. Zároveň spouští pobočku v Austrálii, která by mu měla otevřít cestu i do Japonska a dalších částí Asie.

Zdroj: Qualtrics

Zdroj: Qualtrics

Jako svou největší konkurenční výhodu Qualtrics vidí levnější průzkum trhu než nabízí většina jeho tradičnějších konkurentů. Ti se totiž spoléhají i na klasické nástroje, jako rozhovory přes telefon a venku „v terénu“, které ovšem jsou nákladnější a finální cenu jejich produktů znatelně zvyšují. Online ankety mají i další výhodu, lze je totiž doprovodit přehlednou a rychle dostupnou analytikou, která se generuje automaticky.

Co je nejdůležitější, Smith nejeví žádné známky toho, že by hodlal změnit kurz a společnost snad při nějaké další velké nabídce prodat. Prohlašuje, že čím je jeho rodinná společnost větší, tím větší má motivaci snažit se dosáhnout ještě výš. Sami jsme proto zvědaví, co si o téhle firmě přečteme za další dva roky.

Diskuze k článku