Nový akcelerátor Wayra chce být pražským mobilním rájem

Zájemcům z řad českých startupů se Wayra blíže představila vůbec poprvé. Zatím sice ještě neví, kdy a kde přesně otevře své brány (v tuto chvíli se vybírá ze tří míst v Praze), všichni potenciální účastníci už ale mohou své naděje upírat k datu 12. prosince 2012, kdy se otevřou registrace. Do prvního běhu, který má začít na přelomu zimy a jara a potrvá šest měsíců, se bude moci dostat nejvýše deset týmů. Z Česka nakonec může pocházet třeba jen několik z nich, neboť pražská Wayra bude fungovat také jako základna pro startupy ze Slovenska, Rakouska a dalších blízkých zemí. Jinak jsou totiž evropské pobočky až v Dublinu, Londýně, Mnichově, Barceloně a Madridu.

Na první pohled je jasné, že šetřit se asi v Praze zrovna nebude. Startupy se mohou ucházet až o 50 tisíc eur výměnou za 5 až 10 procent ve společnosti a stejně tak si Wayra bude zjevně zakládat na náležitě vyšperkovaných prostorech. Pro firmy z mobilní oblasti bude ale lákavá hlavně možnost napojit se na operátora, který po světě obsluhuje 300 milionů zákazníků, a není důvod, aby v zájmu úspěchu vlastního akcelerátoru startupům nepomohl jak jen bude umět. Určitě to nebude otevřený marketingový kanál na 300 milionů čísel, ale i s volným přístupem k manažerům z nejrůznějších oblastí už se dá pracovat.

Celý projekt odstartoval v dubnu 2011, nyní už funguje v jedenácti zemích, přijal 13 500 přihlášek a z nich vybral přes 170 startupů. Ty dosud dohromady získaly asi trojnásobek investic, než do nich vložila sama Telefónica (zatím nejvyšší investice byla 1,3 milionu dolarů do kolumbijského Positive ID). Velké úspěchy ale mají teprve přijít – možná se jich dočkáme 12. prosince, kdy kromě českého startu proběhne i první Wayra Demo Day v Miami a představí se 17 nejlepších startupů ze všech zapojených zemí.

Nápad zrodil jako součást Telefónica Digital, obří sekce o několika tisících lidech, která má starosti jen a pouze hledání a rozvoj inovací v nových oblastech, k nimž jinak operátoři ani nepřičuchnou. Jinak ale Wayra disponuje velkou mírou nezávislosti a i celý tým tvoří noví lidé, protože si vedení Telefóniky dobře uvědomuje, že opravdová inovace obvykle přichází spíš zvenku než zevnitř velkých korporací. A Telefónica chce být u toho, neboť prý ví, že časy se mění, stejně jako dosavadní pravidla jejího byznysu.

Dveře budou mít otevřené všechny typy raných projektů, z dosavadních statistik je ale vidět, že více než polovina z nich se orientuje mobilně, což je logické. Pro skutečný přínos bude klíčové hlavně složení slibovaných zahraničních mentorů a také to, aby se možnost využití zdrojů Telefóniky neomezila jen na tu českou. A samozřejmě i dostatečně přísný výběr, aby se Wayra nestala jen luxusním bydlením pro rozmazlené startupy, které pod vlivem neustávajícího přílivu peněz a pozornosti mohou i v Česku začít rychle frackovatět. Třeba startup, který se u příležitosti představení akcelerátoru v Praze prezentoval jako zástupce německé buňky, na nás nijak velký dojem neudělal a působil poněkud tuctově.

Každopádně vám brzy přineseme další podrobnosti, veškeré aktuality můžete zatím sledovat na facebookové stránce Wayra Czech Republic, přes účet @WayraCZ, nebo si napsat o detaily na cz@wayra.org.

 

Diskuze k článku