Nové legislativní změny budou mít na trh sdílené dopravy pozitivní dopad, říká Dvořák z Boltu.

Koncem března 2020 vyšla ve sbírce zákonů novela zákona o silniční dopravě. Tato právní úprava přináší řadu změn a přímo ovlivňuje trh taxislužby i trh sdílené dopravy. K jakým konkrétním změnám dojde, sdělil pro Tyinternety Country Manager Bolt pro Českou republiku Jakub Dvořák.

Nová legislativa vstoupila v platnost 1. 7. 2020. Jaká pozitiva podle vás na český trh přinese?

Z pohledu Boltu je pozitivní zejména skutečnost, že se Česká republika touto novelou zařadila mezi vyspělé státy, jejichž zákony zohledňují existenci moderních aplikací pro přepravu osob. Následujeme tak např. Slovensko nebo Polsko, kde podobná legislativa platí již déle. Zákon jako takový považujeme za kompromis, který zohlednil připomínky a názory všech hráčů na trhu. Samozřejmě bychom si dokázali představit, že by výsledný zákon mohl být mnohem liberálnější, nicméně chápeme, že novela reflektuje připomínky všech hráčů na trhu, tj. jak moderních aplikací, tak tradičních taxi dispečinků. Nyní jsou jasně nastavená pravidla, což zvyšuje konkurenci mezi jednotlivými hráči na trhu. Těmi, kdo z volné soutěže mezi jednotlivými zprostředkovateli bude profitovat, budou cestující a řidiči. Bude pouze na nich, kterou službu se rozhodnou využívat.

Jedním z největších pozitiv novely zákona je podle našeho názoru skutečnost, že v něm není zakotvena již tolik přežitá pravomoc obcí vyžadovat absolvování zkoušek. Odstranila se tak zbytečná bariéra, která jednotlivým řidičům bránila ve vstupu na trh. Například při konání velkých festivalů (Colours of Ostrava, Karlovy Vary) budou moci ve městě nabízet své služby nejen řidiči místní, ale také ti z okolních měst. Odstranění zkoušek tak přinese výhody pro koncového zákazníka především ve městech, kde aplikace typu Bolt doposud nepůsobí. Se vstupem aplikací do těchto měst můžeme očekávat výrazné zvýšení kvality nabízené služby a současně pokles její ceny. Od samotného vstupu Boltu na pražský trh dostáváme každý měsíc spoustu dotazů od potenciálních cestujících i řidičů, kdy přijdeme s Boltem i do jejich města. Novela zákona o silniční dopravě, která konečně jasně nastavuje veškerá pravidla, expanzi do regionů umožní. Očekáváme, že do ČR přijde i další globální hráč, což opět zvýší konkurenci mezi aplikacemi, z čehož budou profitovat jak cestující, tak řidiči.

Vnímáte nějaká negativa této legislativy?

Zákon jako celek považujeme za kompromis a oceňujeme to, že při jeho tvorbě ministerští úředníci odvedli obrovský kus kvalitní práce a reflektovali připomínky všech hráčů na trhu, tj. jak moderních aplikací, tak tradičních taxi dispečinků. Co se týče negativ z naší strany, nesouhlasíme například s tím, že řidič nemůže vypůjčit náhradní vozidlo, pokud má svůj vůz porouchaný a nemůže tak pokračovat v podnikání. Po celou dobu opravy tak řidič přichází o svůj výdělek. Znamená to tedy také praktické znemožnění fungování půjčoven taxi vozidel. Věříme, že do budoucna dojde k odbourání této bariéry, jako se tomu stalo již na Slovensku.

Bude se trh taxi v Praze a případně jinde v České republice dále proměňovat?

Novela zákona bude trh ovlivňovat jednoznačně pozitivně. Řidičům aplikací stanovuje jasná pravidla a odstraňuje byrokratické povinnosti. Cestující budou profitovat z rostoucí kvality taxislužby. Ve městech mimo Prahu pak cestující profitují z klesající ceny a rychlejšího času přistavení vozu.

V Praze se trh podle našich očekávání příliš nezmění, navzdory tomu, že někteří z našich konkurentů straší lidi ničím nepodloženými tvrzeními o tom, že taxíky ucpou ulice metropole. Stačí se podívat do Estonska, kde novela odstraňující zkoušky platí již několik let, více než rok nejsou zkoušky ani na Slovensku a v Polsku byly odstraněny od ledna letošního roku. Co se týká dopravní situace, nestalo se vůbec nic. Stejný scénář lze očekávat i v Praze. Naopak věříme, že díky cenové dostupnosti odvozu skrze aplikace typu Bolt lze dlouhodobě očekávat pokles ve vlastnictví vozidel. Lidé místo auta budou využívat MHD, která je samozřejmě stále výrazně nejlevnější možností. V okamžiku, kdy budou potřebovat auto, svezou se Boltem nebo jinou aplikací.

Očekáváme, že nejzásadnější změny od tohoto data nastanou v krajských městech. Pro mnohé z nich je charakteristické, že cena za přepravu auty je zde neúměrně vysoká a kvalita služby naopak bídná. V blízké době proto budeme sledovat situaci v krajských městech a budeme vyhodnocovat příležitosti, které se v nich nabízejí. Následně expandujeme do těch, ve kterých budeme evidovat největší poptávku po našich službách jak ze strany budoucích partnerských řidičů, tak cestujících nebo měst samotných, která problematickou situaci s taxislužbou řeší.

Dotkl jste se toho, že po přijetí nové legislativy se začala zejména ze strany klasických taxikářů objevovat kritika týkající se toho, že pokud budou odstraněny zkoušky na úrovni obcí, dojde k nekontrolovanému zaplavení města auty. Jak se na tento argument díváte?

Tento argument mi přijde úsměvný a zdá se mi, že jej klasičtí taxikáři využívají k neopodstatněnému strašení lidí. Stačí se podívat na fakta. Pouhá 2 % jízd auty v Praze jsou cesty s vozidly taxi. Naše vlastní data navíc ukazují, že 85 % jízd, které jsou realizovány přes naši aplikaci, se odehrávají v dobách mimo dopravní špičku. 

Na Bolt jízdách se krásně ukazuje, že také v tomto segmentu ekonomiky platí zákony nabídky a poptávky. Řidiči budou svoje služby nabízet pouze za předpokladu, že jim zajistí dostatečný výdělek. Hezky se k tomu v jednom rozhovoru vyjádřil vedoucí Centra ekonomických a tržních analýz a pedagog VŠE Aleš Rod. I já se na světě obávám mnoha věcí, ucpání města řidiči, kteří nabízí svoje služby taxi, se mezi ně rozhodně neřadí. Od data vstupu zákona v platnost nepozorujeme zvýšený ani naopak snížený zájem o to, stát se řidičem. Za mě se jedná pouze o nový argument, jak se snažit přesvědčit autority o to, aby došlo k zachování bariéry vstupu do odvětví v podobě městských zkoušek.

Pokud chceme s dopravou skutečně něco dělat, je třeba se soustředit na dopravu jako celek. Např. omezit vjezd autům s neekologickými motory do centra nebo dokonce s autem nepouštět do centra vůbec ty, kteří tam nebydlí. Právě to lze v následujících letech ve městech napříč Evropou dle mého názoru očekávat.

V průběhu května jste oznámili novou investici od Naya Capital. Využijete ji k posílení pozice v České republice? Jak konkrétně?

V rámci investičního kola vedeného společností Naya Capital jsme získali 100 mil. € (více než 2,6 mld. Kč). Z této sumy jsme připraveni v České republice investovat více než 300 milionů korun, díky kterým zejména v krajských městech získá práci více než 3 000 lidí. Máme v plánu podpořit expanzi všech tří služeb, které aktuálně v České republice nabízíme. Jedná se o přepravu auty, sdílené elektrické koloběžky a dovoz jídla přes aplikaci Bolt Food. Momentálně Bolt v Paříži testuje i elektrická kola. Rád bych právě i kola dostal do ČR.

Do jakých krajských měst byste chtěli vstoupit? Nabízelo by se třeba Brno?

V tuto chvíli neumím být konkrétnější. Díváme se na všechna krajská města a vyhodnocujeme, jak velká je ze strany partnerských řidičů a cestujících poptávka po našich službách. Stejně tak je pro nás důležité, abychom věděli, že naše aktivity v daném městě mají podporovatele na straně vrcholných představitelů města. Zástupci radnic jsou pro nás důležitými partnery a bez jejich souhlasu nechceme na území jejich měst činit žádná rozhodnutí.

Když mluvíme o krajských městech… Na začátku července jste spustili službu sdílených elektrických koloběžek. Proč jste si jako první město v České republice vybrali právě Olomouc?

Při našem rozhodování sehrály roli zejména následující faktory – v Olomouci je dobře rozvinutá cyklistická infrastruktura, kterou uživatelé mohou využívat při bezpečném pohybu po městě. Město má dále téměř rovinatý terén, který usnadňuje rychlý přesun po něm právě na elektrické koloběžce.

Abychom mohli sdílení elektrických koloběžek v daném městě nabízet, je potřeba, aby její radnice s našimi kroky souhlasila. Olomouc v tomto byla velmi efektivní, s městem jsme vedli rychlá a věcná jednání. Po spuštění provozu se zástupci radnice nadále zůstáváme v kontaktu a reagujeme zkušenosti z provozu a různé věci upravujeme.

Vedle přepravy auty a sdílených elektrických koloběžek jste také v České republice spustili službu Bolt Food. Jak se jí daří konkurovat značkám, které na trhu působí již několik let?

Spuštění aplikace Bolt Food jsme měli v plánu již delší dobu, ale nouzový stav vyhlášený v souvislosti s koronavirovou pandemií dal věci rychleji do pohybu. Partnerští řidiči aplikace Bolt přišli ze dne na den v důsledku nouzových opatření o zákazníky a v Boltu jsme se rozhodli vyvinout maximální úsilí, abychom partnerským řidičům zajistili náhradní způsob výdělku. Předčasné spuštění platformy Bolt Food se nabízelo jako logický krok, ze kterého nakonec benefitovali jak pražské restaurace, tak jejich zákazníci. Během 3 měsíců fungování se nám podařilo navázat spolupráci s více než 350 partnerskými restauracemi. Mezi nimi lze najít pobočky řetězců KFC, Burger King, Bageterie Boulevard a dalších. Jídlo lze objednat také z oblíbených podniků Potrefená husa, Banh-mi-ba nebo Lasagnerie. Další restaurace do nabídky aplikace Bolt Food postupně přidáváme.

Ze strany zákazníků se těšíme velkému zájmu, čehož si velice vážíme a v průměru jsme schopni jim jídlo doručit do 25 minut. Dlouhodobě chceme ale průměrný čas doručení dostat pod 20 minut.

Diskuze k článku