Neuron Soundware, startup, který učí software naslouchat strojům, získal další ocenění – stal se vítězem soutěže Connect Visions to Solutions. Ta kromě potvrzení zajímavosti projektu ukázala, jak jsou firmy ochotné se startupy spolupracovat. Inovační řešení vyhledávají, nakupují i „jen“ zavádějí.
Neuron Soundware za svou nedlouhou existenci už stihl absolvovat StartupYard nebo získat ocenění Nápad roku, kdy ve stejnojmenné soutěži porazil 170 dalších středoevropských startupů a získal dodatečné financování z prostředků Nadace Vodafone.
Neuron Soundware je startup založený letos, ačkoliv první prototypy projektu vznikly už ke konci loňského roku. Jeho zakladateli jsou Pavel Konečný, Pavel Klinger, Filip Sedlák a Dušan Fedorčák. Firma vyvinula software, který analyzuje zvuky stroje a je schopen sám se učit. Pokud je například v převodovce písek, počítač to „slyší“, aniž by bylo nutné otevřít pouzdro převodovky. Jednoduše řečeno snižuje náklady na údržbu, umožňuje vzdálený dohled nad zařízeními a detekuje poruchy v reálném čase.
„Neuron Soundware umetá cestu k tomu, aby stroje mohly interagovat se světem na základě zvuku – což je nesmírně důležitý smysl, který stroj může mít. Řada dnešních koncepcí umělé inteligence je o programech, které umí rozeznat přirozený jazyk, které nám naslouchají a rozumí nám i svému prostředí. Ale to ještě vyžaduje řadu inovací, které jsou někde před námi. Chceme být lídry v usilování o ně,“ řekl po absolvování StartupYardu Pavel Konečný, spoluzakladatel startupu.
„Jejich využití Big Data a software umělé inteligence je sebevědomým vykročením do éry Digitalizace,“ uvedla po vítězství v Nápadu roku Andrea Hepnerová, ředitelka SAP Business Services Centre Europe.
Vítězstvím v soutěži si startup zároveň přilepšil o 3 tisíce eur. „Není to první soutěž, kterou jsme vyhráli. Je ale výjimečná tím, že nám zároveň umožní navázat spolupráci s partnerskou firmou,“ prohlásil Pavel Konečný, CEO startupu. Tou je innogy (značka dceřiné společnosti RWE), která už se těší, jak s B2B zákazníky optimalizuje výrobní proces.
Inovace tady a teď
Není jedinou společností, která v rámci soutěže hledala inovační řešení mezi startupy. Mezi dalšími byly Pražská energetika, SAP, E.ON, Škoda a Brose. Všechny hledaly chytré řešení a všechny chtějí nové technologie využívat, a to nejlépe hned.
A to na nadnárodní úrovni, ale i v Česku. Třeba PRE v německém Karlsruhe chodí pro zajímavá řešení do inovačního kampusu. „Jsme v jednání s mnoha energetickými startupy zaměřujícími se na digitální život, smart city, udržitelnou mobilitu, virtuální elektrárny a 4.0 průmysl,“ říká Karsten Krämer z PRE s tím, že už firma má v některých zajímavých startupech i minoritní podíly.
Jak se párovaly startupy s firmami na Connect Visions to Solutions?
Neuron Soundware – innogy
Digitalizace mění podobu továren, úkolem bylo navrhnout inovace výrobního procesu v chytré továrně.
Easycon – PRE
Cenově dostupný přístroj, který shromažďuje informace o teplotě, vlhkosti vzduchu a intenzitě světla; tyto údaje se pak analyzují a zpracovávají v cloudu.
A-21 – SAP
Inteligentní datové struktury; při výrobním procesu se shromažďují data, která se následně vyhodnocují v cloudu; stroje se pak budou moci samy učit a rozhodovat.
Treewer – Brose
Síťová aplikace pro zaměstnance; vedoucí směny budou moci při náhlých změnách plánu výroby efektivněji komunikovat se zaměstnanci a rychleji reagovat.
Abdulla Khaydarov (student informatiky v Praze) – E.ON
Aplikace Fitness-Charity, která umožňuje sbírat body při běhání; partnerská firma za každý bod pošle zvolenou částku na dobročinné účely.
BatSuite – Škoda
Pomůcka pro slepce: malý sonar, který bude slepec nosit na zápěstí, když se přiblíží k překážce, přístroj začne vibrovat, což zlepší mobilitu a také usnadní nástup do auta.
Řešení inovačních úkolů zadaných partnerskými firmami zaslalo do poloviny září celkem 40 startupů. „V době vysokého tempa inovací může být úspěšný jen ten, kdo je otevřený a nebrání se spolupráci s ostatními,“ hodnotí Bernard Bauer, výkonný člen představenstva Česko-německé průmyslové a obchodní komory (ČNOPK), pod jejíž hlavičkou soutěž probíhala. „Jde o rovnocenné partnerství, o propojování firem s inovátory, kteří jsou zvyklí úplně jinak myslet, pracovat a řešit problémy,“ uvedl Axel Limberg, prezident ČNOPK, a dodal: „Tato cesta není vždy snadná, ale míří do budoucnosti“.
Finalisté mají možnost spolupracovat s partnerskými firmami i v budoucnu. Získali také šek na poradenství firem Deloitte a Roland Berger, které jim pomohou optimalizovat podnikání, a roční členství v ČNOPK.
Diskuze k článku