Nathan Gold: Jak se naučit skvěle prezentovat

Nathan Gold má za sebou 15 tisíc prezentací pro nespočet velkých i menších firem a jednoho dne se proto rozhodl, že se samotné prezentování stane náplní jeho práce. V rámci svého programu The Demo Coach se zaměřuje především na zvládnutí vysoce důležitých prezentací před investory či obchodními partnery, jeho rady a varování se ale dají uplatnit takřka při jakékoliv prezentační příležitosti. Byť sám říká, že až na výjimky neříká vlastně žádná velká tajemství.

Úvod musí stát za to. A pak publikum neztratit

Pokud chcete zanechat dojem, musíte podle Nathana co nejdříve donutit publikum zapojit obě poloviny mozku, což není zdaleka nic samozřejmého. A právě úvod bývá také nejslabší částí prezentací. Především startupy se často snaží říci vše jednou údernou větou, ale ta je málokdy tak úderná, jak si tým myslí. Existují i jiné cesty. Startupisté z pohledu investora stejně vypadají, jsou stejně cítit, říkají stejné věci. Jak tedy mohou (a nejen oni) zaujmout za těch ideálních 3 až 5 vteřin, nebo alespoň za ještě přijatelných 30?

Předně, většina lidí je na počátku prezentace něčím zaujatá. Mají plnou hlavu vlastních myšlenek, dalších plánů a úkolů. Tomu nelze nijak předejít a tak je třeba jejich mysl nejprve vyčistit. Gold to na místě udělal formou malé hry, kdy vyzval účastníky, aby věnovali následující minutu sepsání všeho, nad čím zrovna přemýšlejí, na papír. Tím si všechny neodbytné myšlenky utřídili a poznamenali pro pozdější potřebu, takže se mohli plně soustředit bez obav, že na něco důležitého zapomenou.

Hlavní ale je, abyste publiku od prvních vteřin nabídli příběh, osobní a unikátní. Ten se musí vždy stát nedílnou součástí prezentace. Například při prezentaci startupu je klíčovou otázkou „Proč děláte to, co děláte?“, jejíž zodpovězení samo v sobě vyžaduje zapojení příběhu. Mimochodem, nejlepší knihou na rozvíjení vlastních příběhů je podle Nathana What’s your story?.

Chcete-li kdykoliv upoutat pozornost svých posluchačů, máte v zásadě čtyři jednoduché a osvědčené cesty. Ty můžete během prezentace používat postupně či je různě kombinovat. Nemělo by to ale být příliš prvoplánovité:

  • 1. Mluvte o penězích. Jakmile jde o peníze, lidé okamžitě zbystří.
  • 2. Dotkněte se tématu jejich osobní bezpečnosti, bezpečí jejich rodiny.
  • 3. Dopřejte jim uznání nebo je pochvalte.
  • 4. Vsaďte na sex, případně romantiku či příslib do budoucna.

Současně během prezentace nikdy nezapomínejte, že komunikace má tři nedílné součásti: slova, hlas a obličej. Jen 7 procent dojmu posluchačů závisí na slovech. Není důležité to, co říkáte, ale co publikum slyší. Celých 38 procent závisí na hlase a zbylých 55 procent na obličeji. Chcete-li si v tomto ohledu zaexperimentovat, vezměte dvě minuty videa se svým projevem, smažte zvuk, nahrajte ho online a vypište za pár centů zakázku na Mechanical Turk, aby vám lidé říkali, co z vás cítí. Zpětná vazba to bude drsná, ale užitečná. Používejte hlas, měňte hloubku a rychlost, nebojte se dělat pauzy, nechte vyzařovat emoce ze své tváře a klidně jděte i na herecký kurz.

Mnoho lidí se také snaží ukázat svou myšlenku či produkt na zdánlivě jasných příkladech. Ty ale ve skutečnosti rezonují vždy jen u určité části publika, i židli si každý představí úplně jinak. Mnohem lepší je použít metaforu, přirovnání, analogii. Říct „vytvořili jsme přístroj, který mění vodu na peníze“, spíše než „máme malou přenosnou vodní turbínu“. Užitečným pomocníkem při hledání nových souvislostí mohou být také obrázky. Najděte si nějakou obří fotobanku typu Getty Images, zadejte spojení, nad nímž zrovna přemýšlíte, a projeďte si desítky a stovky obrázků. Mohou vás inspirovat k nečekaným asociacím a příběhům.

12 nejčastějších chyb

Neexistuje zaručený postup a jasná formulka, jak udělat geniální prezentaci. Každý musí pracovat sám na sobě, vyjít ze svých individuálních zkušeností a předností. Přesto se ale můžete spoustu věcí odnaučit a mnoho jiných přijmout za své. Nathan Gold ty nejdůležitější shrnul do dvanácti oblastí, dvanácti prostorů ke zlepšení.

#1 Slabý úvod. Kromě výše uvedeného (vyprávějte příběh a donuťte lidi poslouchat) může úspěch ovlivnit třeba i otázka načasování. Pokud můžete, nezačínejte schůzku či prezentaci v celou hodinu, ale raději v .10 nebo .15. Dopřejete tak lidem čas a nestresujte je ani sebe. Všichni ostatní plánují na hodiny a vy jim dáte užitečné minuty k dobru. Také čas průběžně ověřujte a respektujte čas ostatních, zeptejte se, kdy máte skončit. A pokud se ukáže, že někteří spěchají, alespoň budete vědět, proč odcházejí.

#2 Nejste zapamatovatelní. Používejte příběhy, analogie a metafory. Musíte přijít s něčím, čím zapůsobíte a vymezíte se vůči ostatním řečníkům. Tabulky a grafy to zpravidla nejsou.

#3 Ubíjející slidy. Když mozek čte, nemá člověk plnou pozornost a mohou mu unikat důležité myšlenky. A číst bude automaticky, když před něj dáte slide plný textu. Dávejte proto do prezentace jen stručné a zcela základní informace. Když lidé vidí, co přesně budete říkat, je to ztráta času pro všechny. Stručnost vám umožní budovat zvědavost a překvapení. Pro rýpavé investory si ale klidně připravte dvě verze každého slidu, přičemž tu skrytou s detailními informacemi v případě potřeby snadno zobrazíte.

#4 Příliš slidů. V tomto případě Nathan přiznal, že ze svých dřívějších nároků časem ustupuje. Ideální počet neexistuje a někdo zvládne fantastickou pětiminutovou prezentaci se 44 slidy, zatímco jinému stačí jeden. Použijte jich tolik, aby prezentace byla zábavná. Nicméně kdo neví, jak začít, může použít osvědčené modely, například David Rose 13, aneb jak v 10 minutách představit celý byznys na 13 slidech. Naučte se nicméně nespoléhat na slidy pro případ, že selže technika. Vždy musíte umět pokračovat. Každopádně ale sami nic nepodceňte a mějte vždy i záložní řešení (prezentace na několika flashkách, v iPadu, v e-mailu…).

#5 Podkopávači síly. Vykašlete se na zdánlivé drobnosti, které vás oslabují a shazují. Neříkejte publiku, že jste nervózní, i když jste. Nemluvte pořád, klidně dělejte pauzy. A hlavně nedělejte stokrát za minutu „ummm“. V tomto ohledu na sebe buďte přísní, poctivě se dívejte na své vlastní záznamy a počítejte si všechna „ummm“. Musíte si prožít tu bolest, zato pak ale bude číslo s každou prezentací nižší a po několika opakováních už bude jednociferné.

6# Clickfest. Živá dema jsou ošemetná a co se vám může jevit jako jednoduchý postup, to může působit dojmem nepřehledného postupu s milionem kliknutí a přepínáním sem a tam. Raději použijte videoukázku.

#7 Špatná online etiketa. Pokud něco ukazujete online na živo, musíte být ve střehu. Ověřujte, co se děje na plátně. Zvětšete kurzor, aby byl jasně vidět. Ptejte se, zda jste s diváky na stejné koleji, že se děje to, co očekávají. Vždy vypínejte všechny instant messengery a notifikace. A v případě větší konference z více míst převezměte iniciativu a určujte pořadí. Lidé se v nepřehledné online komunikaci zpravidla jen nechtějí vzájemně přerušovat, neznamená to, že nemají co říct.

#8 Nedostatek nadšení. Entuziasmus je třeba přenést na druhou stranu, nadšení je chytlavé. Nezapomeňte, že se přenáší hlavně hlasem a obličejem, ne jen slovy.

#9 Kulturní nepochopení. Komentáře, gesta, obrázky, slova… to vše vás může v lokálním kontextu ztrapnit a vykolejit. Sám Nathan Gold takhle například několik minut „fuckoval“ britské publikum, když si myslel, že jen ukazuje dvojku. Často může jít i o drobnosti, například v Irsku se řekne „jako čokoláda a sýr“ namísto „jako olej a voda“.

#10 Q&A. Nacvičte si odpovědi na všechny otázky, které jste kdy dostali, nebo o nichž si myslíte, že byste je dostat mohli. Ale i když je odpověď jasná, nestřílejte ji po lidech. Ukažte tazatelům respekt, zamyslete se nad jejich otázkou. Někdy i krátká pauza v zamyšlení může být silnější než samotná odpověď. Pochopte otázku, nepředbíhejte s odpovědí a nezapomeňte, že důvěra vyžaduje oční kontakt.

#11 Cvičte. Musíte prezentovat, chcete-li být dobří prezentátoři. Samotné cvičení u počítače a opakování si prezentace je užitečné, ale hlavní je vystupovat před živým publikem. Jak říkal Steve Jobs – hodina tréninku na minutu prezentace. Sežeňte si videozáznam se svým projevem. Video nelže, dívejte se na sebe a změňte to, co je špatně.

#12 Slabý závěr. Skončete vždy na čas. Jinak můžete zkazit vše, co jste úspěšně budovali. Nebo si alespoň řekněte o jasné povolení na pár minut navíc. Přidejte také call to action, vždy byste druhé straně měli dát něco, co má/může v důsledku prezentace udělat, jak na ni navázat, aby nevyšuměla do ztracena. V ideálním případě zkuste vyvolat Columbův efekt. Detektiv Columbo vždy vysypal na podezřelé řadu běžných otázek a nakonec jen tak mimochodem jednu divnou, díky níž rozlouskl celý případ. Vymyslete si neotřelé prohlášení vztažené k nějakému prvku každodenní reality, kterým se dostanete lidem do hlavy a zasadíte myšlenku, díky níž si na vás budou vzpomínat třeba při startování auta nebo když si dají burger.

A malý tip na závěr: Malá záměrná chyba ve vašem vystoupení, třeba upuštění propisky, pomůže prezentaci odlehčit, aby nebyla až příliš dokonalá. A věděli jste, že když ve většině programů zmáčknete B, obrazovka zčerná, a když W, tak zbělá? S pomocí plátna tak můžete sál osvítit nebo zhasnout.