Můj trip do Valley a lean startup jako návrat zdravého rozumu

Než jsem odjel, přečetl jsem si příručku o Silicon Valley (PDF) od CzechInvestu, kde mě nejvíce zaujal návod, co dělat v případě zemětřesení. Také jsem zhlédl přednášku Petra Olmera nazvanou Do Ameriky z loňské konference WebExpo Prague. Šňůrky v autobusech na znamení zastavení jsou opravdu dobrá vychytávka, nemusíte hledat tlačítka v tlačenici. Bydlel jsem ostatně právě u Petra.

Jak je to s oním předstíraným zájmem a úsměvem Američanů, který vás přivítá jako jedna z prvních věcí? Mám pocit, že si tolik neberou nějaké malé problémy, proto nemají důvod se mračit. A také ví, že je prostě lepší a příjemnější se v životě usmívat. Když se dáte s někým do řeči, nebude to problém a bude se s vámi bavit, samozřejmě jen do té doby, dokud mu to přijde užitečné a nebude muset jít po svém. Nevšiml jsem si však, že by v tom byla nějaká zásadní povrchnost, alespoň ne větší než v Česku. Například networking na konferencích – příjemně si popovídáte  o tom, co děláte, vyměníte si vizitky a jdete zase dál.

Když máte vizi, nemůžete se patlat s detaily

Co není možná na první pohled vidět, ale mám pocit, že je základem téhle společnosti, je jakási jednoduchost, účelnost a pohled do budoucnosti. Nemám pocit, že by se tam lidé nimrali v minulosti nebo přespříliš řešili nějaké detaily o přítomnosti. Však ona budoucnost ukáže. Abychom byli úspěšní, musíme hlavně mít vizi a jít dopředu. Protože je tu spousta dalších lidí, kteří nás mohou předběhnout, nebo, uvedeno do extrému, třeba zastřelit. Tím nechci říct, že San Francisko nepůsobilo bezpečným dojmem, naopak. Spíš jsem měl pocit, že je to opravdu velká země neomezených možností, kde je možné, že se stane cokoliv. Jak to dobré, tak to špatné. Takže proč řešit nějaké nepodstatné detaily.

Možná byl můj týdenní pobyt příliš krátký, abych si udělal nějaký hlubší a pravdivější dojem, ale takový jsem získal. Symbolem toho může být, jak říkal například Petr na své přednášce, jak jednoduše bourají krávu. Nebo že americká osobní auta nemají do detailu vymakaný interiér, ale jsou to kastle, ve kterých hlavně můžeš někam dojet. Stejně tak například kanceláře, které jsem navštívil. Byl jsem ve Facebooku, Pivotal Labs a Twilio. Všechny působily jednoduchým a účelným dojmem. Nevypadaly lacině, ale nebylo tam zbytečně všechno načančané. Většinou pohledový beton, podlaha bez koberců, a i když třeba v Twiliu měli krásný dřevěný stůl, který si prý sami vytvořili, nebyl ohoblován a vyleštěn na milimetry, ale prostě ponechán v hrubé podobě.

Servis pro zaměstnance v těchto firmách je skvělý a všeho je dost. V kancelářích máte několik dvoumetrových lednic plných koly i zelených čajů bez cukru v lahvích japonských značek. Velká kuchyňská linka, jakou doma nemáte, spousta sladkých i zdravých tyčinek k jídlu, o restauracích ve Facebooku ani nemluvě. A ještě jedna věc mě zaujala, a to přístup k zákazníkům, kde možná tkví jedna z příčin úspěchu amerického byznysu. Zde opravdu cítíte, že zákazník je důležitý. Jste bráni vážně, prodavači se na vás nemračí a chtějí vám vyhovět, pokud mohou, případně se omluví, pokud nemohou. Setkáte se s tím napříč odvětvími u obsluhy, řidičů, prodavačů. Každý ví, že jeho zájmem je šťastný vracející se zákazník, a když to chtít dělat nebudete, tak vás zřejmě brzy někdo nahradí.

Warm Gun

Mojí první konferencí, kterou jsem při své cestě navštívil, byla akce pro webdesignéry Warm Gun, pořádaná startupovým akcelerátorem 500 Startups, který vede Dave McClure. Atmosféra byla přátelská, tipoval bych, že většina z přibližně čtyř stovek návštěvníků byli právě startupisté ze startupů inkubovaných v akcelerátoru. Konference se konala v hotelu Kabuki v japonské čtvrti. Začínalo se ve dvou sálech a odpoledne se rozdělilo na Development a Design. Zůstával jsem v designu. Na konferenci mluvili lidé jako šéfdesignér Twitteru, co-founder Wufoo, Luke Wroblewski a podobně.

Přednášky měly většinou nadprůměrnou úroveň, samozřejmě se našly i slabší. Jaký je největší rozdíl oproti českým konferencím? Lidé z praxe umí a nebojí se mluvit před publikem. Mluví přirozeně, nesnaží se svoji práci okecávat zevšeobecňujícími generalizacemi, mluví k věci o konkrétních problémech, jak je řešili a jak je vyřešili. Rádi se o vše podělí. Jedna z nejzajímavějších přednášek byla o optimalizaci interakčního designu mobilní aplikace Hotel Tonight. Řečník popisoval, jak postupně iterovali objednávkový proces pomocí zjišťování, jak uživatelé službu používají a také pomocí A/B testů.

Rozhodně bych vám chtěl doporučit přednášku stanfordského profesora, který si říká BJ Fogg a povídal o behaviorálním designu. Což ve zkratce znamená, že pokud chcete, aby vaši uživatelé vykonali nějakou akci, potřebují k tomu mít (podle modelu BJJ) dostatečný poměr motivace, možnosti a spouštěčů. Přijde mi to jako velmi důležité téma, protože všichni chceme, aby návštěvníci našich stránek nějak interagovali. Ať už učinili obchod, nebo na nich trávili čas nějakou posloupností akcí. Tenhle behaviorální model pěkně rozebírá, jak k tomu přistupovat. Celou přednášku naleznete na videu (začátek v 55:30), její shrnutí hezky popisuje Luke Wroblewski ve svých zápiscích. Model obsahuje tento behaviorální grid.

Co mě překvapilo, byl opravdový zájem návštěvníků se něco nového dozvědět a přenést si to do své práce. Snad tři čtvrtiny lidí si neustále dělaly poznámky. Většinou na iPadech, smartphonech nebo noteboocích. Bylo vidět, že chtějí nasát co nejvíc know-how od úspěšných vystupujících na pódiu, aby se jednou mohli zařadit mezi ně. Cítil jsem, že rozhodně nelitují několika stovek až tisíců dolarů, které dali za vstupné a cestu, protože když se budou snažit, tak se jim to mnohonásobně vrátí. To mi přišlo jako dobrá inspirace pro návštěvníky českých konferencí – nenechte si zajímavé myšlenky jen proklouznout ušima do hlavy a zase ven. Zapište si z toho, co slyšíte, vše, co je pro vás podstatné, a pak to zkuste aplikovat.

Lean Startup Machine

Hned po konferenci jsem pokračoval workshopem Lean Startup Machine. Nebudu zde podrobně rozebírat o čem je, to se můžete dočíst v článku Davida Šišky Lean Startup pořádně a na vlastní kůži. Už nikdy jinak. Na workshop přijelo na šedesát účastníků z celého světa, Austrálie nebo Nový Zéland nebyly výjimkou. Po představení proběhly krátké pitche, kdy měl autor nápadu 30 vteřin na jeho prezentaci. Poté každý mohl hlasovat třemi hlasy pro nápad, který se mu líbil. Ty, které dostaly málo hlasů, se vyřadily, a zbylo asi 20 nápadů, kolem nichž se mohly utvořit týmy. Týmy, které měly alespoň tři členy, pak mohly začít pracovat.

Cílem nebylo vyvinout aplikaci, ale ověřit hypotézy na reálných potencionálních zákaznících venku na ulici, v obchodech a podobně. A některé týmy opravdu pracovaly kreativně. Tým, který měl myšlenku na vytvoření aplikace pro iPad se seznamem slev, které se právě teď nabízejí ve vašem obchodním domě, udělal nejmenší možné demo a šel s ním do terénu. Reálné slevy z obchoďáku vypsali na papír a ten nabízeli za dolar ke koupi návštěvníkům. Neuspěli a ověřili tak za pár minut, že seznam slev lidi nezajímá. Další tým, který se zabýval výukou jazyků pomocí konverzace přes webkameru, si napsal poutač na kartón. Členové se postavili na roh rušné ulice a za dolar nabízeli procvičování cizího jazyka.

Pracovat v týmu složeném z lidí z celého světa vám ukáže, jak správně komunikovat. Každopádně doporučuji se LSM zúčastnit a pochopit, o čem je dnes dovedení startupu od nápadu k product/market fit, kdy vám zákazníci začínají trhat ruce a chtějí váš produkt. Vězte, že to děláte špatně. Právě teď máte jedinečnou možnost, protože LSM se bude konat již tento víkend v Praze. Registrujte se s 25% slevou s kódem „lsmfriend“, nebo pokud se registrujete ve dvou, tak „lsmbuddy“ pro 50% slevu.

Lean Startup Conference

Zlatým hřebem návštěvy byla samotná konference Lean Startup, kterou pořádá Eric Ries. Pokud jste sledovali videostream, tak vás to možná nudilo stejně jako mě loni, a nechápali jste, co je na tom zajímavého. Každopádně zážitek energie místa se nedá zachytit do videa. Na místě věnujete plnou pozornost tomu, co se děje na pódiu a okolo vás, takže chápete daleko víc věcí a dochází vám podstata.

Skvělé byly ignite talky večer před začátkem konference. Co se podařilo řečníkům předat během pěti minut bylo někdy až neuvěřitelné. Neskutečný byl také United States CTO. No řekněte, dovedete si představit, že někdo vysoce postavený z českého státního sektoru ví, co je to github nebo dokonce používá lean startup třeba k tomu, aby rozvíjel open data projekty? Jeho entuziazmus byl překvapivý i pro samotné američany. V tomhle (IT ve státním sektoru) nejsme 5 let pozadu, ale bohužel tak 20.

Na pódiu se střídaly státní a vzdělávací instituce, velké korporace jako GE a Intuit, až došlo i na malé startupy. Cílem konference bylo ukázat právě to, že metody lean startupu nejsou omezeny jen na startupy. Na dotaz Erika, kdo chce z vlastního startupu udělat velkou firmu, zvedli ruku všichni. Na dotaz, kdo má velké korporace rád, nezvedl ruku nikdo. Erikovým je zachovat ve firmě ducha startupu i po jejím přerodu na velkou korporaci. Změnit neefektivní management velkých firem při inovacích a vymýšlení nových produktů a nahradit ho „entrepreneurial managementem“. Což, jak mě teď napadá, je vlastně hrozba pro startupy, které cestou lean startupu nepůjdou. Pokud po zůstanete sedět doma nebo v akcelerátoru a budete rok nebo půl něco kutit, abyste získali první feedback od zákazníků, tak vás za chvíli rychlostí inovace předběhne i banka na rohu (tedy americká banka).

Kdo by se chtěl o lean startupu dozvědět více, tak nejlepší je zhlédnout patnáctiminutové video Erica Riese – takový manifest, který najdete například na stránkách leanstartup.cz.

Lean startup i v Česku

Na závěr bych chtěl říci, že principy lean startupu jsou v zásadě jednoduché a není na tom nic mystického. Je to vlastně zdravý selský rozum. Svoje hypotézy se snažíte ověřovat rozhovory s potencionálními zákazníky. Praxe však skrývá spoustu slepých uliček. Místo jasného programování či designování aplikace řešíte lidskou psychologii, kladení otázek, analýzu odpovědí a podobně. A řekněme si na rovinu, v tom většina geeků zběhlá není. Tak jako při uživatelském výzkumu v human center designu nebo při uživatelských testech vám ohromně pomůže, když vám někdo na začátku poradí finesy, abyste se mohli vyhnout chybám a ušetřili drahocenný čas, tak také v lean startup je dobré nejdříve získat základní povědomí.

Spolu s Davidem Šiškou, Honzou Veselým a dalšími chceme přinášet více informací a inspirace k lean startupu včetně praktických případových studiích. Nyní zejména na pravidelných setkáních, která budou probíhat každý měsíc. Informace o setkáních naleznete na facebookové stránce LeanStartupCZ. Zapojte se do české lean startup komunity a buďte napřed!