Motionlab: Propojujeme svět videa a IT, to stejné se snažíme obtisknout do naší platformy

Startup Motionlab roste jak na emocích, tak na platformě

Český startup Motionlab, který stojí za platformou schopnou vytvořit personalizovaná videa, poslední rok posbíral několik důležitých ocenění a posunul se do další fáze svého vývoje. Vyzpovídali jsme dva ze tří zakladatelů (Jana Sekerku a Filipa Koubka) a dozvěděli se, co je nového a jaké jsou jejich vyhlídky.

O Motionlab bylo za poslední rok docela často v marketingových a startupových kruzích slyšet. Jaké ceny se vám podařilo získat a za co?

Nejvíc bylo v médiích určitě vidět naše vítězství v regionálním kole Startup World Cup, díky kterému jsme postoupili do globálního finále v San Franciscu. Tam už jsme vítězství bohužel nezopakovali, ale i tak nás umístění v globálním TOP 40 z 30 000 přihlášených startupů z celého světa hodně mile překvapilo. Díky vítězství v Czech Pitch Night se zase na podzim můžeme utkat se startupy v Londýně.

Z oborových marketingových soutěží se nám podařilo vyhrát kategorie „Nejlepší vide a jeho použití“ v soutěž Fénix Content Marketing a první místo za “inovace” a druhé za oboro “B2B služby” v soutěži Internet Effectivness Awards.

Motionlab - IEA_19

Co pro vás tyto ocenění znamenaly? Jaký to mělo přínos?

Startupové soutěže nám hodně pomáhají nám s PR a získáním zpětné vazby. Daleko více nás však těší ocenění v marketingových soutěžích. Jsou hodnoceny odbornou veřejností a dokazují, že má náš produkt smysl a přináší klientům reálné výsledky.  

Do jakých soutěží se ještě plánujete přihlásit?

Teď se potřebujeme hlavně soustředit na práci. Soutěže teď necháme jiným. Potřebujeme hlavně dotáhnout platformu, dokončit rozpracované zakázky a stabilizovat firmu, abychom rostli na pevných základech.

Během krátkého působení máte za sebou zajímavé zakázky. Zaujala mne případová studie pojišťovny UNIQA. Jak jste jim pomohli?

Pojišťovně UNIQA jsme pomohli přenést klasickou zkušenost z fyzické návštěvy pobočky do online světa právě díky platformě Motionlab. Hlas v personalizovaném videu oslovil klienty přímo jejich jménem a provedl je personalizovanou nabídkou. Samotné zpracování umožnilo pojišťovně UNIQA komunikovat tak, že zákazník měl dojem, že je nabídka unikátní a je určena jen jemu. Finální tečkou bylo propojení zákazníka s jeho poradcem, kterého již osobně zná z předchozích schůzek. Ukázka případové studie UNIQA. První výsledky jsou velmi pozitivní a už teď jednáme o lokalizaci s pobočkami pojišťovny v dalších zemích.

Podle výše zmíněné případovky se dá říct, že jste takovými českými průkopníky video personalizované komunikace. Kam tato nová disciplína směřuje ve světě?

Personalizovaná komunikace se začleňuje do standartních 360° marketingových mixů. Není to lék na všechno, ale z našich případových studií jasně vyplývá, že jako řešení konkrétních problémů klientů efektivně funguje. Personalizovaná komunikace staví zákazníka do popředí zájmu, pomáhá mu se zorientovat v nabídce a poradit mu, který produkt je vhodný právě pro něj. Dá se říct, že přenáší zážitek z kamenných poboček do digitálního světa. Když přijdete do své oblíbené kavárny, tak vás barista pozná, udělá vám vaši oblíbenou kávu a ještě vám k ní dá občas zdarma třeba zákusek, protože ví, že zítra přijdete zase. Takový zážitek v digitálním světě doteď chyběl. 

Dá se říct, že video marketing pronikl do direct marketingu?

Určitě ano. Personalizované video je často upgrade klasického newsletteru. Je to takový e-mailing na steroidech. Zvyšuje u zákazníků zájem, proklikovost a celkovou efektivitu sdělení. Direct marketing ale dnes již není jen o e-mailu, ale např. o zákaznických zónách na webu, klientských portálech, nebo notifikacích v mobilní aplikaci. Všude tam dokáže personalizované video dostat.

Jak je to s daty? Pro personalizované video je potřeba segmentace dat, je tak?

Klienti už dnes data mají a mají jich o zákaznících hodně. Jen je mnohdy neumí efektivně využít. Do teď nebylo mnoho způsobů, jak tyto data využít. Proto přichází personalizovaná komunikace, která na těchto datech staví a umožňuje přinést zákazníkovi nový druh zážitku. Segmentace se tedy spíše využívá jen na vstupu pro určení báze, nebo pak jako jedna z variant části videa. Personalizace jde v tomto ohledu dále.

Jak se zákazníci k Motionlab dostanou?

Naše řešení je primárně určeno firmám, ale komunikace jako taková je samozřejmě cílena na koncové zákazníky – spotřebitele. Ti se s ní mohou setkat v komunikačních kanálech dané společnosti – např. jim může dojít personalizované video s nabídkou dalších služeb v newsletteru, mobilní nebo desktopové aplikace a tak dále. Video dokáže vysvětlit přímo vaše vyúčtování od operátora, nebo naopak nabídnout výhodnější balíček služeb přesně pro vás.

Co se týká samotné platformy Motionlab. Používáte ji jen interně, nebo je to SaaS řešení?

Nově platformu Motionlab otevíráme jako SaaS řešení (Software as a Service), což je asi náš největší cíl pro tento rok. Je to cloudové řešení, které běží na Microsoft Azure díky čemuž můžeme jednoduše škálovat či nasazovat řešení po celém světě. V této fázi testujeme platformu s externími partnery, jako jsou video produkce, reklamní a digitální agentury, mailingové platformy nebo třeba systémoví integrátoři.

Jaká jsou specifika partnerů? Co mohou očekávat?

Pro naše partnery budujeme ucelený program, jehož součástí jse nejen přístup do platformy, ale i školení, konzultace či podpora při integraci. Platformu stavíme tak, aby zjednodušovala práci kreativním agenturám, kteří často nemají zkušenosti s technologickou částí či prací s daty, ale současně ji mohli využívat technologické firmy, které zase nemají know-how s videem (např. systémoví integrátoři).

Chystáte v tomto roce ještě nějaké rozšíření, nový produkt?

Chystáme. Kromě otevření celé platformy partnerům chceme spouštět menší pod-produkty. Jeden z prvních bude určeným tzv. field seller (obchodním zástupcům v terénu). Ti si budou sami schopni jednoduše připravit personalizované video pro svého klienta, ke kterému mají zrovna namířeno.

Na jaké trhy s Motionlabem cílíte?

V minulém roce jsme vstoupili na americký trh, kde už máme několik pilotních klientů. Nejdůležitější je pro nás ale zatím pořád Evropa, český a slovenský trh je takové naše pískoviště, kde můžeme s klienty zkoušet různé způsoby využití. To v Americe prakticky nejde, tam klienti chtějí hotové řešení na klíč, které jsou schopni velmi rychle nasadit. Proto tyto řešení chystáme nejdřív u nás a v Americe je pak budeme replikovat.

Tím, že dokážeme platformu napojit i na dálku, tak se nám se zajímavým projektem ozvali třeba i z Kazachstánu.

Jak rychle vám ve světě vzniká konkurence?

Konkurenci celosvětově určitě vnímáme, ale jsme za ni spíše rádi. Tím, že je téma personalizovaných videí nové, tak nám pomáhají budovat povědomí o této technologii.Tyto řešení jsou ale více stavěné jako interní nástroje ve velkých agenturách. Jsou to technicky složité produkty a nejsou vždy určené dalším partnerům jako třeba video produkce. My máme v Motionlabu kreativu v našem DNA a snažíme se to kolegům udělat co nejjednodušší. Propojujeme svět videa a IT a to stejné se snažíme obtisknout do naší platformy.

Kam byste chtěl posunout Váš projekt v nejbližší době?

Pro tento rok máme vytyčených několik cílů. Primárně se teď soustředíme na exekuci co největšího počtu kampaní na lokálním trhu, abychom měli dostatek příkladů pro naše partnery. Celý projekt budujeme jako platformu, nástroj pro naše partery, jen je nejdřív musíme naučit s ním pracovat, aby jej následně dokázali sami používat. Klíčové je pro nás i správné nastavení procesů, aby vše fungovalo, jako dobře namazaný stroj.

Diskuze k článku