Miroslav Peřina (XTND): Chceme teď v plné kráse ukázat, na čem jsme tři roky pracovali

XTND jde na Kickstarter. Prostě, jednoduše, čistě – přesně jako jeho produkt. A úplně stejně, jako na vás zapůsobí jeho kampaň. Povídali jsme si s Mirkem Peřinou o tom, jak tým připravoval nejdřív svoje prkno, teď kampaň, a co bude pak.

Jak dlouho na boardu pracujete?

Na první verzi elektrického skateboardu jsme začali pracovat před více než třemi lety. Všechno to začalo v akcelerátoru Green Light, kde jsem se potkal s mým dnešním parťákem Danem. Dan je skvělý mechanik a konstruktér a mě docela jde obchod. Ani jeden z nás neměl prakticky žádné zkušenosti s vývojem hardwaru, ale vůbec nám to nevadilo. Spojovala nás touha vytvořit skvělý produkt, který tady ještě nebyl. Bavilo nás, že většina lidí kolem nás si myslela, že elektrický skateboard je jen drahá a nesmyslná hračka, kterou nikdo nebude kupovat. My jsme v tom naopak viděli obrovskou příležitost a díru na trhu.

A kolikátá je to iterace?

Skoro rok jsme vyvíjeli terénní čtyřkolku z běžně dostupných komponentů. Po roce jsme s ní vyrazili do světa a ukázali náš první funkční prototyp na TechCrunch Disruptu v Londýně. Toto byl zlomový okamžik, protože jsme dostali první reálnou zpětnou vazbu od potenciálních uživatelů. Potvrdili jsme si, že elektrický skateboard je pro lidi velmi zajímavý produkt, ale lidi na něm chtěli jezdit ve městě a chtěli ho co nejlehčí. To pro nás znamenalo vzít rok práce, hodit ho do koše a začít s čistým papírem znova. Začali jsme si tak navrhovat a vyrábět všechny komponenty sami bez kompromisů. Co se týče počtu iterací a různých variant, tak těch bylo opravdu hodně, než jsme se dostali tam, kde jsme teď. Stále nás čeká ještě hodně práce, ale jsme na dobré cestě.

Proč jste zvolili Kickstarter kampaň jako další cestu?

Kickstarter je skvělá možnost, jak získat první předobjednávky, které potřebujeme pro nastavení sériové výroby. Je to taky skvělý prodejní a marketingový kanál, který nám umožní se dostat velmi efektivně a rychle na globální trh. Pokud se nám kampaň povede, tak se nám otevřou dveře do celého světa. Kromě toho, že o nás budou psát zahraniční média, tak nám to taky značně usnadní získávání dalšího investičního kapitálu od zahraničních investorů.

Co jsou největší překážky k tomu, aby byla kampaň úspěšná?

Každá kampaň je jiná a i když ji perfektně připravíte, tak se vždy může něco pokazit. My jsme přípravě Kickstarteru věnovali opravdu velké množství času. Analyzovali jsme spoustu dat, četli a zhlédli desítky různých zdrojů a vše probírali s odborníky a úspěšnými projekty, které vybraly stovky tisíc dolarů. Ono se to možná na první pohled nezdá, ale udělat úspěšnou kampaň na Kickstarteru je velmi náročná a složitá disciplína. Žádný zaručený recept na to neexistuje. Někdy to je taky trošku o štěstí, správném načasování a mnoha dalších faktorech, které se musí sejít ve stejnou chvíli. Samotná kampaň je jen třešnička na dortu. Předchází tomu měsíce příprav a tvrdé práce. Rozhodně to není něco, co by se dalo udělat přes noc.

Kdy kampaň spustíte?

Nejradši bych celou kampaň spustil hned teď, ale jak jsem říkal dříve, tak to není zase úplně tak jednoduché. Musíme toho ještě hodně připravit a zařídit. Všichni se na to moc těšíme, protože už dnes máme zástup lidí, kteří se už nemůžou dočkat. Vše směřujeme k tomu, aby se kampaň spustila v dubnu. Těšíme se, až všem v plné kráse ukážeme, na čem jsme celé tři roky tvrdě pracovali.

XTND Teaser Photo 1

Pomohl k tomu nějak CES 2017?

Když jsme se poprvé dozvěděli o možnosti prezentovat XTND na CES 2017, tak jsme neváhali ani vteřinu. Jsme nesmírně vděčni za to, že nám CzechInvest poskytl tuto skvělou příležitost a moc si vážíme toho, že jsme mohli reprezentovat Českou republiku na tak prestižním veletrhu, jako je právě CES. Tato akce pro nás měla obrovský přínos a předčila veškerá očekávání už v prvních dnech. Získali jsme kontakty na stovky nadšených zákazníků, kteří si od nás chtějí prkno koupit, dostali jsme nabídky od desítek firem a partnerů, kteří nám chtějí pomoc s výrobou a distribucí a vzbudili jsme taky zájem několika zahraničních investorů i médií.

XTND byl jedním ze čtyř startupů v CES na Las Vegas, kterým k cestě pomohl CzechInvest. Jak se jim tam líbilo? Odpovídali nám už na veletrhu.

Když bude kampaň úspěšná, co bude dál?

Po tom, co bude kampaň úspěšná, začneme připravovat vše, co je potřeba k nastavení sériové výroby a certifikací. Překlopit fungující prototyp do finálně sériově vyráběného produktu je na celém procesu to nejdražší a nejnáročnější. Moc se na to těšíme a budeme velmi usilovně pracovat na tom, abychom všechna prkna co nejrychleji vyrobili a doručili našim zákazníkům.

Diskuze k článku