Michal Jirásek z Founderscope: Startupy selhávají kvůli předčasnému škálování

Nikdo z nás nechce vyvrcholit předčasně. Zdá se ale, že se startupy o to pokoušejí a to je podle Michala Jiráska hlavním důvodem jejich selhávání. „Investují příliš mnoho času a energie do úloh a věcí spojených se škálováním a to ještě předtím, než mají jasně ověřený opakovatelný způsob, jak uspokojit zákazníka,“ říká v rozhovoru pro TyInternety.

Zakladatel a CEO německé společnosti Founderscope, pomáhající startupům s růstem, investicemi či expanzí na nové trhy, mluví o startupovém prostředí, častých chybách, nebo také o německém trhu a zákazníkovi.

SITUACE SE VYVÍJÍ POZITIVNĚ

Jak je na tom z vašeho pohledu startupová scéna Česká republice?

V české startup scéně jsem se zatím nepohyboval. Ale předpokládám, že bude na tom podobně jako slovenská. Celkově si myslím, že v ČR i na Slovensku se situace vyvíjí pozitivně a do budoucna uvidíme víc a víc úspěšných projektů.

Jak byste tedy zhodnotil startupovou situaci na Slovensku?

Vidím ji pozitivně. Přibyly startupové akce, jako Startup Weekendy a podobně. Začíná se dělat osvěta na univerzitách. Etablované firmy se začínají otevírat k používání startupových metod a ke spolupráci se startupy.

Na druhé straně mám pocit, že se zatím nenašly vhodné cesty, jak využít prostředky z EU na efektivní podporu startupů. Mám trochu i obavy, aby se to nevyvinulo podobně jako v Německu, kde se startupisti stále více soustředí na zisk z rychlých státních finančních prostředků a vyplňování žádostí, které může trvat i rok, než na tvorbu a validaci konceptů. Výsledek je ten, že finanční tlak je sice nižší, ale startup není nucený se rychle obracet a dostat na trh něco, co bude fungovat.

Gamified Startup Toolkit

Gamified Startup Toolkit

Firma Founderscope, kterou jste spoluzakládal, sídlí v Lipsku. Proč? Hlavním startupovým městem Německa, a jedním z nejdůležitějších v Evropě, je přece Berlín.

V Lipsku žiju už od roku 2001. Studoval jsem tu a mám toto město rád. Berlín je pro mě příliš velký.

I když to nebylo čistě strategické rozhodnutí začít v Lipsku, cítím, že bylo správné. Když jsme tu před třemi lety zorganizovali první Startup Weekend, startup scéna tu v podstatě ještě nebyla. Nebyl tady ani jeden pořádný coworkingový prostor a málo možností setkat se a učit se od sebe. Od té doby se hodně změnilo a věci se hýbou.

V Berlíně by se věci hýbaly i bez nás. V Lipsku jsme tomu mohli intenzivněji pomoct. Má to i další výhody. Například nižší náklady na všechno. To ale nemusí trvat dlouho, protože Lipsko stále více získává na popularitě. Vysloužilo si i přezdívku – the little Berlin.

Myslím si, že startupy se dají tvořit všude a nejen v startupových centrech. I proto rozbíháme naši slovenskou pobočku Founderscope v Žilině a ne v Bratislavě.

Kdy plánujete tuto pobočku v Žilině otevřít?

V Žilině jsme již začali pracovat. Máme kancelář v coworkingu Banka Žilina a jsme velmi spokojeni. Ve spolupráci s Bankou připravujeme spuštění akcelerační program od září, který bude soustředěný na efektivní aplikaci Lean Startupu a Growth Hackingu pomocí naší Gamified Startup metodiky.

Michal Jirásek

Michal Jirásek

Jakým způsobem plánujete tamním startupů pomáhat?

Náš hlavní produkt na pomoc startupům, etablovaným firmám a akcelerátorům, je Gamified Startup Toolkit. Je to soubor nástrojů na tvorbu, řízení a validaci škálovatelných projektů postaven na nejúspěšnějších postupech jako Lean Startup, Customer Development, Design Thinking, Growth Hacking, Inbound Marketing a podobně.

Zavádíme ji taky v etablovaných firmách a akcelerátorech a vidíme výrazné pokroky v projektech. Umíme taky rychle najít důvody, proč se projekt nehýbe tak, jako by si to jeho tým a investoři představovali.

Snažíme se pomoci taky klasickými způsoby, jako například napojujeme startupy na náš network, pomáháme jim při hledání investora, při vývoji a designu, při vstupu a adaptaci projektu na německý trh a podobně. Náš hlavní záměr je pomoct startupům metodicky a procesově, aby se projekt opravdu začal hýbat správným směrem.

V čem se vzájemně mohou od sebe startupy v Česku a v Německu učit?

Všechny startupy mají společné to, že se snaží vytvořit něco, co se bude šířit a ještě to má mít i inovativní prvky. To není jednoduché. Buď je problém v tom, že to nové, inovativní, není akceptované, nebo šíření nefunguje tak efektivně, aby se celý systém uživil.

Myslím si, že to, jakým způsobem startup tvoří něco nového, hledá způsob efektivního šíření, prioritizuje projektové úlohy, měří progres a upravuje svůj směr, je něco, co se startupy mohou od sebe učit.

Jaké nejčastější chyby při podnikání startupy dělají? S čím mívají největší potíže?

Podle studií je hlavním důvodem selhání startupů předčasné škálování (premature scaling) a tedy předčasné investice a soustředění na věci, které mají projekt šířit. Předčasné hledání investorů, předčasné investice do marketingu, předčasné zvětšování týmu nebo předčasné budování značky.

Startupy investují příliš mnoho času a energie do úloh a věci spojených se škálováním a to ještě předtím, než mají jasně ověřený opakovatelný způsob, jak uspokojit zákazníka a předtím, než mají systém postavený tak, aby se dokázal šířit i sám, bez klasického marketingu.

Původní prostory Founderscope, momentálné se firma stěhuje

Původní prostory Founderscope, momentálné se firma stěhuje

JSOU TU ZVYKLÍ NA KVALITU, TO MŮŽE BÝT PROBLÉM

Vyplatí se startupům z Česka investovat čas a energii do expanze na německý trh? V čem jsou jeho výhody?

Myslím si, že určitě. Německý trh je veliký a má svoji kupní sílu.

A největší překážky?

Ty jsou především v tom, že německý zákazník je zvyklý na kvalitu. Nejen produktovou, ale i všeho okolo toho. V některých segmentech mohou být také obavy nakupovat od firem na východ od Německa. Obavy mohou vznikat i v oblasti ochrany dat a podobně.

Jak se v téhle oblasti mohou startupy zlepšit nebo přesvědčit o své důvěryhodnosti?

S těmito problémy jsem se setkal hlavně v oblasti B2B projektů. Problémy přitom mohou mít i úspěšné projekty ze Spojených států.

V Německu platí zpřísněné podmínky na ochranu dat a internetové právní normy. Ty jsou často nedostatečně dodržovány. Němci pak hledají německou alternativu a používají raději horší, ale domácí produkt.

K prosazení startupů ze zahraničí může pomoct například důkladné dodržování podmínek, kvalitní komunikace v němčině, vytvoření pobočky v Německu nebo spolupráce s etablovaným německým partnerem.

Na co by startupy neměly při expanzi do zahraničí zapomínat?

Produkt, který funguje v České republice, nemusí fungovat v zahraničí. Startup by měl počítat s tím, že bude muset věci přizpůsobit. Ať už produkt, podporu, komunikaci, nebo přizpůsobení se legislativním podmínkam. Vstup na nový trh si vyžaduje validaci a úpravu konceptu.

Pokud se to však startup již naučil, tak se umí relativně rychle přizpůsobit a otevírají se mu nové možnosti.

Diskuze k článku