Marissa Mayer dokázala za rok v Yahoo utratit skoro miliardu a půl

Do horkého šéfovského křesla usedla Marissa Mayer loňského 17. července. Hned po svém nástupu koupila všem zaměstnancům iPhony, aby jim jasně ukázala, že opravdu není kukačka nasazená bývalým zaměstnavatelem – konkurenčním Googlem. Navíc tím ukázala, kudy povede další cesta potácejícího se portálu.

Od té doby se rodina Yahoo rozrostla o víc než dvacet nových vývojářských týmů. Peněz má agilní šéfka k dispozici hodně. Z prodeje podílu v čínském portálu Alibaba jí zbylo 4,5 miliardy dolarů. A s tím už se něco udělat dá. „Jsou v unikátní pozici, sedí na čtyřech miliardách dolarů a můžou si vlastně hrát na takový korporátní venture fond. Jejich core byznys – display reklama – totiž stagnuje a to je problém celého průmyslu,“ říká Brian Wieser, analytik Pivotal Research Group.

S miliardami na nákupy

Po několika menších nákupech na rozehřátí tak přišla v květnu velká rána. Pod křídla portálu se dostal populární tumblr. Za 1,1 miliardy dolarů. Tím to ale neskončilo. Položky na účtence Marissy Mayer by mohly vypadat takto: Stamped, OnTheAir, Snip.it, Alike, Jybe, Summly, Astrid, MileWise, GoPollGo, Loki Studios, Tumblr, PlayerScale, GhostBirdSoftware, Rondee, Bignoggins, Qwiki, Xobni, Ztelic, Admovate, Lexity.

Tento týden se ještě internet rozvlnil při nákupu startupu Rockmelt. Služba specializovaná na sociální média vyšla Yahoo na něco mezi šedesáti a sedmdesáti miliony dolarů. A zaplatila za to svým koncem. Do konce srpna bude totiž rozpuštěna do struktur portálu a bude pravděpodobně pomáhat s browserem pro mobilní telefony. S chytrými mobily totiž bývalá manažerka Googlu spojila svou budoucnost.

Jednadvacet šikovných a hotových vývojářských týmů si pořídila za něco přes dvě stě milionů. Ona sama tomu říká „renesance Yahoo„. Všichni nováčci dostávají automaticky nové kontrakty, které jsou na dva nebo čtyři roky. Z portálu se tak příchodem 330 nových lidí stává další mozkový trust Silicon Valley.

V pravou chvíli předvést životní výkon

Ne všichni ale byli v náručí Yahoo zpočátku nadšeni. „Opravdu jsem si dělal starosti. Měl jsem hodně přátel, kteří vstup do centrály Yahoo nezvládali dobře,“ obával se Josh Schwarzapel, produktový manažer startupu OnTheAir, který Yahoo pohltilo na konci loňského roku.

Nová šéfová ale prostředí i atmosféru ve firmě změnila. Renovovala vývojářské centrum v Sunnyvale a programátoři zase na chvilku dostali přednost před obchodníky a markeťáky. Strategie Marissy Mayer je jednoduchá, vidí se totiž v příběhu krasobruslařky Sarah Hughes. Ta před poslední jízdou na olympiádě v Salt Lake City držela čtvrtou příčku. Zajela životní jízdu, ostatní soupeřky zaváhaly a překvapení bylo na světě. Tohle by ráda předvedla i s Yahoo.

Jak změnit DNA firmy

Musí ale změnit směřování velkého portálu. Ten se od těžkopádné historie odstřihává třeba i tím, že na začátku července definitivně ukončil provoz vyhledávače AltaVista. Zároveň chce na úspěšnou historii navázat a udělat z Yahoo zase vstupní stránku na internet, jako tomu bylo kdysi. A to jak na displeji počítačů, tak mobilních telefonů.

yahoo stocks

Minimálně na burze její jasná vize funguje. Marissa Mayer dokázala, že umí s ledoborcem digitálního světa manévrovat velmi obratně, a uvidíme, jak se jí podaří kopírovat nálady rychle se měnícího vkusu uživatelů.