Langino: Jak zaměstnance opravdu naučit mluvit cizím jazykem

Jak dostatečně připravit zaměstnance, aby se byli schopni odborně domluvit v cizím jazyce? Zejména ve firmách se často stává, že lidé zvládají obecnou řeč, ale znalost odborných termínů a frází jim chybí. To se snaží vyřešit český startup Langino.

Nabízí online nástroje, pomocí kterých je možné vytvářet výukové podklady a ty řízeně sdílet. „Jde o inteligentní online výukové nástroje, které zefektivní výuku slovíček a frází. Firma tak získá větší kontrolu, jak nad obsahem výuky, tak i nad rozvojem jednotlivých zaměstnanců. V konečném důsledku tím také sníží náklady,“ popisuje v rozhovoru zakladatel a ředitel Langina Tomáš Vychodil.

Nápad na založení společnosti vznikl ještě když pracoval pro větší jazykovou školu jako marketingový poradce. Uvědomil si několik věcí – výuka jazyků v škole probíhá jinak, než potřebuje praxe, chybí větší zpětná vazba a propojení mezi lektory, studenty a firmami a zároveň neexistuje nástroj na jednoduchou tvorbu individuálních výukových materiálů.

Zatím je ale Langino na začátku. Doteď se startup soustředil na vyvíjení a budování základů. Proto působí jen v České republice, od začátku je však nastaven na celosvětové působení.

Tomáš Vychodil

„Nyní dokončujeme druhou fázi vývoje, který ještě více naláká pro nás klíčové lektory a jazykové školy. Dokončujeme redesign systému a mobilní aplikaci. Ihned poté se zaměříme na multijazyčnost a přípravu vstupu na zahraniční trhy, i hledání dalšího klíčového investora,“ líčí Vychodil plány krátkodobého horizontu.

V tom Langinu pomáhá již první nejmenovaný investor, vedle toho také reference od klientů jako Škoda Auto nebo Student Agency a jazykové školy Polyglot a Magic English.

„Úspěch podle mne tkví v kombinaci hned několika aspektů. Zaprvé máme produkt, který uspokojuje reálnou potřebu na trhu. Pak to je i týmem našich lidí. Jsou to profesionálové ve svých oborech, kteří nejen přinášejí nová řešení, ale dokážou i naslouchat a vzájemně spolupracovat. A v neposlední řadě je to i pomoc mentorů z venčí, kteří nám otevírají oči, když nevidíme, že jsme ve slepé uličce,“ popisuje Vychodil.

Tím naráží na podporu agentury CzechInvest v rámci programu CzechStarter, kde firma získala hodiny mentoringu, které by si jinak v rané fázi podnikání nemohla finančně dovolit. Vychodil jako hlavní výhody programu jmenuje silnou podporu profesionálů a možnost probírat s nimi překážky nebo neznámá témata, čímž firmě pomohli překonat krizové chvíle, kdy už jako zakladatel chtěl všechno vzdát.

„David Kovalský [mentor startupu – pozn. redakce] je pro mne člověk, kterého bych měl nejraději ve své firmě. Je skvělým doplňujícím rádcem i oponentem, ke kterému mám vysoký respekt a dnes se nebojím nahlas říci i osobní vazbu. Je totiž úplně jiný než já. Já jsem ten nadšený zakladatel, který vymýšlí strategii, vize, rozráží dveře, získává lidi, nadchne. On je ten, který mne svým až obdivuhodným pragmatickým přístupem dokáže opět postavit nohama na zem. Učí nás zavádět si do věcí řád, strukturu, čísla, plány. Už teď nám to přináší výsledky,“ vysvětluje Vychodil.

U startupů je kritický mindset

Na pohled z mentorské strany jsme se zeptali samotného Davida Kovalského, který se mentoringu startupů věnuje již pět let a předtím spoluzakládal nebo vedl dalších několik firem, jako například QFix Solutions, Konektiva nebo Fingood.

Jak posuzujete nápady startupů?

Nápady posuzuju jen po šestém pivu v hospodě. Podnikatelský úspěch je o schopnosti dotáhnout aktivity ke zdárnému konci. Nejlíp to vystihuje anglický termín „ability to execute“. Nápad sám o sobě nemá žádnou hodnotu. Kdyby ano, mohl by kdokoliv z ulice vzít můj business. Nebo jakýkoliv jiný. Nebo nahradit trenéra Manchesteru.

Co je tedy důležité?

U startupu je z mého pohledu kritický mindset. Dravost v získávání zpětné vazby od zákazníků, hravost v implementaci byznysově kritických záležitostí do produktu a schopnosti pochopit, že podnikání není o tom udřít se k smrti. Ale najít jednoduché řešení.

David Kovalský

Splňuje to Langino, které jste mentoroval v rámci programu CzechStarter?

Langino tenhle mindset má. V kombinaci s rostoucím týmem, trakcí a produktem na správném trhu je za mě všechno v pořádku. Startup, který pracuje s něčím, co lidstvo řeší stovky let (různé jazyky) a výrazně mění uživatelskou zkušenost, má výrazně větší šanci na úspěch než totální revoluce v oblasti, co ještě neexistuje. Konec konců, Jeff Bezos začal u Amazonu s prodejem knížek v době, kdy přicházela digitalizace. A jak je Amazon úspěšný dnes!

Máte pocit, že jejich řešení na trhu chybí a že po něm existuje poptávka?

Lidi nevědí, co chtějí, dokud jim to nevrazíte pod nos. Firmy chápou, že komunikace je pro ně důležitá. S přicházející umělou inteligencí, automatizací a pokročilými nástroji budou mít hodnotu jen spolupráce, komunikace, tvořivost. A bez efektivního použití jazyků to nepůjde. Tady už ale nestačí „The Prokop family is eating eggs for breakfast“.

Zaměstnanci jsou v tomto ještě trochu pozadu. Ti chytřejší už ale vidí, že pokud nezvládají cizí jazyk se slovníkem nutný pro svou profesi, nedostanou se k tvoření ale jen montování (architekt vs. kodér v IT) a nenasajou co funguje mimo naší malou českou kotlinu. My se tady chvástáme pětiprocentním zlepšením v účinnosti zařízení a Elon Musk připravuje lítání na Mars.

Masivní poptávka teprve přicházejí s generací Z, co už nezažili hranice po Evropě. Cestují díky levným letenkám po celém světě. Více než polovina čerstvých dospělých chce mít ve své práci globální dopad. To samozřejmě není možné, ale je to trend a jejich vidění světa to nemůžeme zastavit. Nutně k tomu budou potřebovat efektivně a odborně komunikovat.

Jakým způsobem jste pomáhali Langinu?

Až vyrostu, vydám celou metodiku, jak funguju. Čestné pionýrské! Jen to možná jako u Raye Dalia bude v mých šedesátkách. Ve zkratce:

  • Rozebrali jsme strategii na šroubky. Co je trh a jeho segmentaci. Zdroje financování. Definici MVP.
  • Negativa: Osekání toho, co nefunguje. Ať zbývá více prostoru pro činnosti, které můžou fungovat. Je prakticky nemožné garantovat co funguje, ale s jistotou víme, co fungovat nebude.
  • Kompetenční model. Jaké vlastnosti, chování a talent musí mít zaměstnanci, místo hledání toho, co umí.
  • Čísla, data, trendy. U čeho neumím vyčíslit úspěch, tomu nerozumím, to nedělám.
  • Vzorce chování a mentální modely lidí, co už v životě něco dokázali a umí replikovat úspěch. Poslední dobou už více čtu, než pracuju a jsem závislý na životopisech. Někdy čtu i dva týdně. Diskutujeme o tom, kde jsou podobnosti a kde rozdíly. Dobří umělci kopírují, skvělí nápady kradou. Hrdinství je ukrást ty nejlepší nápady a postupy pro sebe.

V čem konkrétně jste byl přínosem pro jejich rozvoj?

Jsem emočně plochý. Tím pádem je mi jedno, jestli říkám pěkné věci nebo nepříjemné, pokud je to fakt vyjádřené čísly. Každý zakladatel miluje vlastní firmu i svůj produkt. Tak to musí být – kdyby founder ve firmě neroztleskával, tak nikdo.

U startupů si užívám roli „ďáblova advokáta“, co říká „a jak víš, že je to správně?“ S Tomášem, Filipem a týmem z Langina jsme řešili, jak rozvíjet podnikání na základě dat, ne pocitů. Čert je samozřejmě schovaný v detailu, co jdou důležitá data, co zajímavá.

Velký posun vidím v oblasti projektového managementu, agilního řízení vývoje a v způsobu komunikace. Moje oblíbené téma je strategie. Jak se pohybovat každý týden kousek kupředu s hrubými čísly. S Tomášem jsme hodně času diskutovali o tom, co funguje a nefunguje v mém případě. Vytvořil si vlastní model, který nasazuje a uplatňuje u sebe.

Budete s Langinem spolupracovat také po skončení jejich účasti v programu CzechStarter?

Určitě ano. S Tomášem jsme se znali už nějaký čas před CzechStarterem a spolupracujeme i teď po skončení oficiální části. CzechStarter nám dal „jen“ prostor k intenzivnější spolupráci, možnost podívat se na projekt z různých pohledů očima dalších lidí. A v neposlední řadě rozvíjet více tým jako celek.

Jak celkově hodnotíte svou mentorskou část v projektu CzechStarter? Proč jste se rozhodl v této oblasti s CzechInvestem spolupracovat?

Než jsem se začal věnovat vlastním startupům, osm let jsem pracoval v nadnárodní korporaci. Když jsem vystoupil z prvního startupu, došel jsem k zjištění, že mám vzácnou, ale neuvěřitelně vážnou nemoc. Když se setkám s průměrností, začnou mi krvácet uši. Rád bych pracoval pro peníze kdekoliv jinde, ale zdravotní stav mi dovolí pracovat jen s těmi nejlepšími.

CzechStarter, CzechDemo a účast v jiných akceleračních programech mě baví, protože můžu pracovat s talentovanými lidmi. Korporátníci mají vždy ve všem stoprocentní pravdu. Chytří startupisti přemýšlí, jak si můžou být jisti, že v dané oblasti mají dost informací na to, aby určili, zda můžou mít pravdu. To mě baví. Nutí mě to zvedat vlastní laťku a dogmaticky trvat na tom, že obě strany musí být zítra chytřejší než dneska. Protože to je prioritní cíl startupů – vybudovat způsob rychlé a efektivní zpětné vazby. Dobrý produkt je důsledek.

Pokud je společnost rozjetá, lze sázet na dobrého koně. U mladých startupů mě baví sázet na žokeje. Pokud má správný přístup, dřív nebo později si najde koně s kterým bude vyhrávat.

Diskuze k článku