Knihy + self-publishing + peer-to-peer = Projekt Pointa z dílny Creative Docku

Peer-to-peer půjčky, fintech, sdílení aut, pojištění nebo třeba energetika. A nově i knihy. Creative Dock s dalším projektem rozšiřuje pole působnosti do poněkud překvapivé oblasti – knižního nakladatelství. Jeho cílem je, jako i s ostatními projekty, trh demokratizovat a 17. září veřejně spustí Pointu.

„Nejsem schopna přesně popsat, o co jde, protože pro Pointu zatím neexistuje správné slovo,“ směje se Veronika Mahdalová, která projekt vede. „V podstatě je Pointa je něco mezi self-publishingem a peer-to-peer publishingem. Chceme být alternativou k tradičním knižním nakladatelstvím, ne jejich konkurencí,“ popisuje.

Demokratizace knižního trhu

Pointa je online platforma, na které se může kdokoliv zaregistrovat a vydat (nebo se o to alespoň pokusit) vlastní knihu. Celý proces vydávání knih chce zjednodušit, a to zejména pro začínající autory, kteří teď běžně musí s rukopisem obcházet i desítky vydavatelství. Protože odpověď někdy trvá i měsíce, proces se může natáhnout na celé roky.

Kromě autorů jsou druhou důležitou skupinou platformy samotní čtenáři. Ti se mohou podílet na procesu tvorby knížek a zapojením se do předprodeje knih budou také spolurozhodovat o tom, jestli kniha vůbec vyjde.

„Demokratizujeme knižní trh. Ne z pohledu nakladatele jako takového, těch je na trhu hodně malých i velkých, konkurence tady funguje super. Trh demokratizujeme v rozhodování o tom, co se reálně vydá, a to na základě přání čtenářů,“ vysvětluje Mahdalová.

Veronika Mahdalová

Aby však na platformě nevznikaly a nevydávaly se „braky“, kromě čtenářů o budoucím osudu knížek budou rozhodovat také „knižní kolegové“. Jde o peer-to-peer komunitu, kterou tvoří redaktoři, editoři, ilustrátoři apod. pomáhající autorovi knihu dokončit. A když třeba tři redaktoři na knize odmítnou pracovat (ovšem nikoliv z časových důvodů), pro Pointu je to znamením, že kniha pravděpodobně není dostatečně kvalitní.

Jak to tedy funguje

Jak tedy celý proces vlastně funguje? Autor knihy se zaregistruje na stránkách, kde zadá všechny podstatné informace jako délku, sazbu či náklad. Kalkulačka platformy automaticky vypočítá, kolik vydání knihy bude stát, a to včetně nákladů na „knižní kolegy“, dopravu, tisk a podobně. Pak tyto knižní kolegy začne rovnou i poptávat.

V tomhle bodě se do tvorby knížky budou moct zapojit také čtenáři. Autorovi mohou radit třeba s rozhodnutím o obálce nebo ilustracích a dávat mu feedback v podstatě jakékoli oblasti. Například když svůj děj zasadí do Ostravy a hlavní hrdinové mají jít na rande, čtenáři mu mohou poradit dobrou kavárnu, která autorovi do děje zapadne.

V dalším kroku se na základě vypočítaných nákladů stanoví částka, která (podobně jako na crowdfundingu) musí být vysbírána na to, aby se kniha vůbec vydala. V této části přitom autor nic nevydělá, usiluje o zaplacení všech nákladů.

Pak se autor může rozhodnout, jestli si chce knihu prodávat sám (v takovém případě mu domů dorazí všechen náklad) nebo pomocí platformy. Součástí té má být e-shop a alternativní způsoby distribuce. Doteď se knihy v drtivé většině prodávají v knihkupectvích (kamenných i online), knihy o módě se však mohou prodávat v specializovaných módních obchodech. A v této části už autor vydělává.

Tým stojící za Pointou

„Obecně dostávají autoři kolem deseti procent z ceny knížky, ti nejlepší kolem čtrnácti. Naším cílem je udržet se nad dvaceti procenty. Pointa dostane provizi, která se liší podle fází projektu, například propojování s knižními kolegy, tiskem, logistikou. Dohromady však půjde o jednotky procent,“ říká Mahdalová.

Vybudovat lovebrand je s knížkami lehčí

Čtyřčlenný tým pod vedením Mahdalové Pointu aktuálně dokončuje. Spuštění platformy je naplánováno na 17. září, kdy by již její součástí měli být zmiňovaní „knižní kolegové“ a také již dvacet autorů (nejen nováčků, ale i větších jmen) v různých stadiích práce na  svém rukopisu. Cílem je do konce letošního roku vydat dvě knížky.

Celý projekt je podporován a sponzorován skupinou Albatros Media. Díky tomu je Pointa schopna využívat některé kanály (například výrobu a logistiku) a snížit celkové náklady.

„Vést projekt související s knihami je zajímavé, odvíjejí se od toho další výzvy. Hlavním rozdílem a také výhodou oproti jiným projektům Creative Docku je, že jde pořád o knihy. Udělat lovebrand je snazší, než třeba s energiemi,“ popisuje Mahdalová s tím, že Česká republika v Evropě patří mezi nejaktivnější knižní trhy, co se týče počtu vydaných knih, i útrat za ně.

V dlouhodobějším plánu si Pointa za cíl klade nejenom vybudovat lovebrand a demokratizovat knižní trh, ale inovovat také samotné knihy. „Svět kolem nás se rychle mění, knihy přitom posledních několik set let vypadají v podstatě stejně. Chceme čtenářům přinést jiný zážitek z četby, hrát se s formáty. Pořád to bude kniha, ale interaktivnější – i když to není úplně to správné slovo,“ dodává s úsměvem Mahdalová.

Diskuze k článku