Když jednorožec útočí: Unicorn Attacks Vítka Šuberta a Milana Šemeláka korporacím radí, jak se „ubránit“ nájezdům startupů a jak inovovat

Svět startupů a korporací se čím dále tím více přibližuje k sobě. Zároveň ale dochází k velkému nepochopení obou stran – korporáty chtějí být jako startupy, pro ty je naopak transformace do korporace největší noční můra. Správná míra spolupráce přitom může pomoct oběma – a proto Vítek Šubert a Milan Šemelák společně založili Unicorn Attacks, ve kterém startupům, korporacím i investorům radí, jak co nejlépe na dnešním trhu uspět. A možná i společně.

Vítek Šubert a Milan Šemelák mají oba pracovní zkušenosti ze startupového prostředí i korporátů. V jednom z nich se poznali ještě předtím, než Šubert spoluzakládal startupový inkubátor UP21, do kterého později Šemeláka přibral jako mentora a následně šéfa strategie.

„Když jsme jednou seděli v restauraci, uvědomili jsme si, že nás oslovují lidi se stejnými poptávkami. Lidé z korporací, abychom jim pomohli nastavit inovační procesy, i lidé ze startupů, jestli bychom jim nepomohli se strategii scale-upu, aby byli dobře připraveni na investory i na úspěch na trhu,“ popisuje Šubert v rozhovoru pro Tyinternety.

V. Šubert a M. Šemelák v Silicon Valley na snímku s Jamesem Quarlesem (uprostřed), ex-Vice-President Instagram a současný CEO firmy STRAVA.

Propojování světů korporací a startupů

Šubert i Šemelák si zároveň všimli, že tyto dva světy – startupový a koporátní – se začínají čím dále tím více potkávat a ovlivňovat. „Korporace se často vzhlíží ve startupech, touží být flexibilní a agilní jako startup. To nejde, a navíc na to ani nemají nastavené skupinové myšlení. Na druhou stranu, startupy vždy říkají, že nechtějí být korporacemi, ale zároveň touží vybudovat úspěšnou a globální firmu. Ta se však nakonec musí stát korporací. Jde o nepochopení obou stran a snažíme se tyto dva světy přiblížit,“ vypráví Šubert, zatímco sedíme při pingpongovém stolu, který se v případě potřeby mění na zasedací.

Protože dvojice věřila, že přicházející poptávky nejsou jen náhodným zájmem, rozhodli se společně založit firmu, která bude oběma světům pomáhat. A tak letos na jaře vznikla firma Unicorn Attacks, ve které během prvních pěti měsíců nabízeli několik různých služeb, až došlo na vydefinování tří. Těm se teď věnují naplno.

  • Investor’s scan. Když chce investor vložit peníze do startupu, tým Unicorn Attacks se pro investora podívá na strategii, byznys model, na zakladatele a tým, jestli vůbec má schopnost tuto strategii naplnit. V případě potřeby pak doporučí zlepšení nebo třeba které schopnosti je potřeba do týmu doplnit, aby si zvýšil šanci úspěchu.
  • Founder’s push. Startupy často potřebují pomoct s přípravou dobré strategie a scale-upu. Aby nešlo jen o zamilování se do vlastního produktu nebo služby, ale aby celá strategie dávala smysl a zároveň byla atraktivní i pro potenciální zákazníky i investory.
  • Unicon Attack Simulation, ze kterého vlastně vznikl i název celé firmy. „Tohle je určeno pro koporáty, které se nejvíc bojí toho, že nějaký startup v jejich klíčové oblasti vyroste příliš rychle, předtím, než oni vůbec stihnou zareagovat. Podobně jako když pražští taxikáři protestují a blokují magistrálu proti Uberu, zatím co když tyto služby vznikaly, tak se smáli, že je to nesmysl,“ popisuje Šemelák.

Ve třetí zmiňované službě tak pro korporát udělají scan trhu a vytypují několik startupů adresujících jejich byznys. Pokud takové firmy neexistují, udělají mockup startupů – jaké firmy a s jakými parametry je mohou do budoucna ohrozit. A aby se korporáty dokázaly malým inovativním firmám co nejlépe ubránit, nabídnou strategie, jak na to a jak mohou inovovat samy.

Podle Šemeláka přitom nejde o klasický consulting. „Nazýváme nás Practical Disruption Company. Neděláme to jako consulting, že klientům dáme powerpoint a pak je necháme implementovat navrhovaná řešení samostatně. Powerpoint uděláme za relativně nízké fee a když chtějí, pomůžeme jim s implementací, při které jsme fyzicky přítomni a spolu s klientem ji i řídíme.“

Expanze do světa

Unicorn Attacks zatím nefunguje ani jeden rok, a i když svoje služby nikde neprezentuje nebo nekomunikuje, nestíhá zpracovávat poptávky. Aktuálně má firma osm běžících projektů, pět z toho v České republice a další ve Spojených státech, Holandsku či Velké Británii. Mezi zákazníky firmy patří například Potten & Pannen, Vuudh, Sens, Shipvio, EVES nebo hokejová HC Sparta Praha. S firmou STRV pracují na přípravě produktů pro trh v USA. A někteří další, které však kvůli NDA nemohou zmiňovat.

V období od března do konce července se díky tomu firmě podařilo získat tržby na úrovni 150 tisíc eur (3,8 milionu korun). V plánu ještě do konce letošního roku pak je najímání dalších klientů, na kterých se bude aktivně pracovat. A v mírně delším horizontu také expanze. „Naším cílem je určitě expandovat dále do zahraničí. Určitě chceme působit i v Česku, ale hodně nás zajímá Holandsko a pak USA, pro nás primárně zejména Kalifornie,“ popisuje Šubert.

Jak dodává, tím hlavním cílem je pomoc startupům i korporacím – aby se vzájemně dokázaly pochopit a spolupracovat. „Snažíme se těmto dvěma stranám vysvětlit, jak fungovat i vůči té druhé. Protože mohou spolupracovat nebo si mohou konkurovat. Když však najdou rozumnou míru spolupráce a pochopení, budou úspěšnější obě. A to my vidíme jako cíl, co chceme dělat a co nás baví.“

Diskuze k článku