Kam se posouvá a jaké projekty skrývá nový StarCube

Na aktivitách Jihomoravského inovačního centra je sympatické to, že zde startupy chápou jen jako jednu součást širšího podnikatelského světa, byť progresivní a zajímavou. Stejně tak se ale snaží vytěžit i dosud nevyužitý potenciál univerzit nebo velkých podniků, které uvízly na mrtvém bodě. Na letošním složení startupového akcelerátoru StarCube se to částečně podepsalo, protože mezi mladými týmy najdete i zralé třicátníky, čtyřicátníky a padesátníky (snad nikomu nekřivdíme) ověšené akademickými tituly.

Že se v českém startupovém světě po prvotní fázi jednoduchých webových služeb, byť alespoň za účasti technologicky vyspělých firem z oblasti security, začínají více objevovat i témata jako je biologie nebo medicína, to je rozhodně dobrá zpráva svědčící o zdravém vývoji. Ostatně i chystaný akcelerátor v Node5 se zřejmě vydá podobným směrem. A čím více vědeckých týmů a již fungujících firem pochopí sílící startupový ekosystém jako možnost pro ověření a posílení vlastního byznysu a cestu na globální trhy, tím lépe.

Stejně tak ale není nic vůbec špatného na tom, když sítě mentorů a inkubátorů zároveň poslouží i obyčejným, lokálním nebo třeba vyloženě naivním firmám. Velkou část opravdu velkých podnikatelských úspěchů za sebou totiž nemají mladí nováčci, ale spíše ti, kdo už nabrali zkušenosti na několika projektech. A takovým lidem je potřeba nejprve poskytnout prostor a čas na to, aby mohli ke svému úspěchu vyrůst.

Pestrý mix současného StarCube zahrnuje snad všechny tyto varianty. V rámci naší návštěvy v Brně jsme viděli jen krátké elevator pitche, které byly navíc pro všechny premiérou, čemuž přirozeně odpovídala i kvalita. Přesto vám ale můžeme nabídnout alespoň první možnost se s jednotlivými projekty krátce seznámit:

Audioprávo

Cílovou skupinou tohoto týmu jsou především soudci nebo advokáti, ze stejné profesní branže ostatně pocházejí i jeho členové. Smyslem projektu je umožnit právníkům efektivně trávit čas na cestách s pomocí audionahrávek, aby nemuseli tutéž práci dělat z kanceláře a mohli jít dřív domů. Nabídka více volného času a lepšího osobního života zní samozřejmě lákavě, co přesně na nahrávkách bude a jak budou vznikat jsme ale zatím nepochytili.

BioTube

Řešení určené pro muzea nebo třeba zoologické zahrady má nahradit nezajímavá či nefunkční statická data, s nimiž se lidé obvykle setkávají u jednotlivých exponátů. Fungovat může venku i uvnitř, k napájení postačí energie ze slunce a návštěvníkům poskytne čerstvé informace v přitažlivé podobě. Výsledkem má být více návštěvníků a konkurence už sice existuje, podle tvůrců projektu je ale buď nudná, nebo drahá.

CaverSoft

Již funkční a vědecky ověřený nástroj pro proteinovou analýzu a vizuální modelování poskytuje výzkumníkům možnost nahlížet do struktur proteinů. Na trhu není sám, chce se ale prosadit především přístupností pro uživatele a propracovaností. Jeho hlavním přínosem je snížení nákladů na vývoj léčiv, v současnosti už má přibližně 4 tisíce uživatelů z komerční i vědecké sféry. Ve StarCube tedy chce tým zřejmě získat schopnost svůj produkt dobře prodat a osvojit si podnikatelské uvažování.

Huerate

Tenhle tým ideální podobu svého produktu zjevně ještě hledá. Konečným cílem je nicméně poskytnout majitelům restaurací a dalších podniků snadnou cestu k získávání zpětné vazby od zákazníků, a to s pomocí tabletů a jednoduché aplikace. Od zákazníka se nebude chtít víc, než několik dotyků na displeji, a provozovatel si bude moci rychle udělat obrázek o tom, co lidé od podniku očekávají a kde vidí silné a slabé stránky.

Mail Komplet

Jednou větou: nástroj pro jednoduchý a účinný e-mailový marketing. Služba již nějakou dobu funguje a má své zákazníky, ale samozřejmě také nekonečné zástupy konkurentů. Hlavním úkolem tedy nejspíš bude hledání selling pointu a způsobu, jak slušně udělanou řadovou službu povýšit na něco víc.

Playful Learning Platform

Dobrá zpráva je, že název podle všeho není konečný. Tým usiluje o vytvoření platformy, která s pomocí gamifikace umožní snadné vzdělávání. A to především ve firmách, kterým kromě vzdělávání zaměstnanců s pomocí snadno modifikovatelných herních scénářů umožní také jejich testování a vyhodnocování schopností. Typickou cílovou skupinou by měla být například assessment centra.

Sofigen

Když se v úvodu od tohoto projektu dozvíte, že třetina lidí někdy dostane rakovinu a čtvrtina na ni zemře, rozhodně vás to donutí poslouchat dál. Zkušený výzkumný tým nabízí nové diagnostické metody na základě molekulární biologie, které umožňují hrozící rakovinu i další vrozené genetické poruchy odhalit. Reaguje přitom na již existující poptávku, zatím se ale zdá, že si není příliš jistý, jak kolem produktu postavit byznys a jak proniknout ke své cílové skupině (či kdo tou cílovou skupinou vlastně je).

Spoteee

Představte si, že si jdete do fitness centra zaběhat na pásu. Na co byste raději koukali – na bílou zeď, nebo na ubíhající kulisy New Yorku nebo Velké čínské zdi? Mladá firma s prvními zákazníky dodává kompletní řešení, které běžce přenese díky speciálně natočeným videím přímo do ulic velkých měst a na další místa, přičemž nikdy nevíte, co na vás čeká za dalším rohem. Při běhání tak lze nejen zahnat nudu, ale také poznávat zajímavá místa a tím si dodat motivaci k častějšímu sportování.

Tagbust

Možná to bude znít zvláštně, ale tenhle tým plný mladých lidí se zaměřil na potírání graffiti. Poměrně komplexní řešení počítá s monitorováním klíčových míst ve městech a současnou softwarovou analytikou, která dokáže existující i vznikající graffiti rychle rozpoznat a mimo jiné umí i vyhodnocovat shodné znaky obrazců a tak propojovat autory jednotlivých tagů. Cílovou skupinou by se tedy měli stát například starostové a členové zastupitelstev.

Vkladej.cz

Jestli chcete něco prodat nebo sehnat, ať už auto, dům nebo třeba zaměstnance, díky téhle službě stačí vytvořit jeden inzerát, který už je pak automaticky distribuován až na 70 různých inzertních serverů. Samozřejmostí je i možnost omezit se pouze na relevantní servery z určité oblasti. Hlavní výhodou je úspora času a rychlost, s níž lze dosáhnout úspěšného prodeje.

Web4Mobi

I dnes stále ještě platí, že většina webů není optimalizována pro mobilní zařízení. Automatizovaná tvorba mobilních webů už nicméně není nic nového a svůj kus trhu si chce ukousnout i tato česká služba. Čím se dokáže odlišit a získat zákazníky, to je zatím otázkou, kterou snad zodpoví další měsíce ve StarCube.