Japonci vysekali z ledu další finský herní zázrak – Supercell

Nokia, Rovio, Supercell. Tak by se dal ve třech slovech odvyprávět finský mobilní technologický zázrak. Zatímco Nokia už má nejlepší roky za sebou, Rovio vystřelili naštvaní ptáci mezi světovou extratřídu a to samé teď pravděpodobně čeká i vývojáře ze Supercell.

Mikko Kodisoja a Ikka Paananen, dva zakladatelé mohou od včerejška přemýšlet hlavně o tom, jestli si pořídí nový dům, auto, chatu s velkou saunou nebo všechno najednou. Každý z nich totiž dostane kolem dvou set milionů dolarů. Mohou tak jen vzpomínat, jak před třemi lety v jednom omláceném passatu dojížděli do prvních kanceláří vedle recyklačního centra.

Evropská exotika v Japonsku?

SoftBank kupuje jednapadesát procent firmy se stovkou zaměstnanců. Podíl kupuje za 1,5 miliardy dolarů. Jde tak pravděpodobně o největší investici do vývojářů mobilních aplikací.

Investice je dalším strategickým krokem šéfa SoftBank Mobile Masayoshi Sona, který chce vytvořit vývojářské impérium a rozšířit operátorskou nabídku her. Peněz má dost, za operátorem totiž stojí stejnojmenná banka. Tak to je ale v Japonsku u všech operátorů.

Je to samozřejmě úspěch, ale sami finští vývojáři mají z Japonska respekt. Japonsko je totiž úplně jiný svět. To je prostě fakt. „Plno západních herních firem si na tom trhu vylámalo zuby.  Doufám, že jsme dostatečně připraveni a zajištěni pro vstup na tak drsné místo,“ tvrdí deníku Wall Street Journal Ikka Paananen.

V čem je kouzlo Supercellu?

Supercell je další z rychle rostoucích firem, které těží z teprve dospívajího trhu, který vyrostl kolem aplikačních obchodů pro iOS a Android. Narozdíl od své konkurence, jako je třeba švédské Spotify, je ale Supercell v zisku. Dvě hry, které zatím rozjeli přitom nejsou  nijak originální – Hay Day je simulátor farmaření a Clash of Clans je strategická bojovka.

Finové však mohou fungovat jako učebnice freemiového přístupu. Povedlo se jim nastavit model bezplatného hraní a drahých doplňků tak, že si vychytávky do her kupuje deset procent hráčů. Loni Supercell vydělával čtyřicet centů na každém utraceném dolaru. A za virtuální vylepšení u finských her utratili hráči 105 millionů dolarů.

S úspěchem roste i hodnota firmy. V dubnu to ještě při stotřicetimilionové venture investici trojice investorů vypadalo jen na 770 milionů dolarů. O půl roku později už hodnota vystřelila o 289% na tři miliardy a předstihla i průkopníka tohoto byznysu – americkou Zyngu, která se teď protlouká na burze.  Dnes už také Supercell sídlí v bývalých kancelářích Nokie. Zakladatelé ale zůstávají skromní a ferrari, které visí Mikku Kodisojovi nad stolem zatím prý zůstane jen na plakátu.

V čem je kouzlo Supercellu?

Oba zakladatelé vyrostli podle svých slov ve zlaté éře počítačových her. Mládí tak strávili ve společnosti prvních Sims nebo odhalováním tajemství Opičího ostrova. Velkou inspirací a vzpruhou v začátcích podnikání bylo ale finské Rovio.

To během loňského roku zlomilo všechny své rekordy – zdvojnásobilo tržby na 152 milionů euro a čistý zisk se vyšplhal na 55 milionů euro.Za tento úspěch vděčí paradoxně Nokii, která jim pomohla v začátcích, ale samozřejmě svým naštvaným ptákům, kteří se na podzim dočkají nového dobrodružství, tentokrát budou ale závodit.