Jan Charouz (CEO, HoppyGo): Spojování se SmileCar bylo náročné, měsíčně teď rosteme o tisíce uživatelů a stovky aut

Jan Charouz loňský rok začínal jako CEO carsharingové služby SmileCar a ukončil jej jako CEO HoppyGo. Obě služby se totiž v létě oficiálně sloučily. HoppyGo tak funguje pod záštitou Škoda Auto DigiLab a Leo Expressu.

V rozhovoru pro Tyinternety Charouz mluvil o samotném slučování, výsledcích za minulý rok, změně cenové politiky, chystaných nových aplikacích či dalších novinkách, ale i o tom, jak se Češi k půjčeným autům chovají.

Jaký byl rok 2018 pro HoppyGo?

Pro nás to byl hodně zajímavý rok, možná i překvapivý – rok 2018 jsem začínal jako CEO SmileCar a ukončil jsem ho jako CEO HoppyGo. Spojování firem bylo poměrně náročné, což bylo způsobené i tím, že mateřské společnosti obou firem jsou velké, a schválení proto spadalo pod Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Jak dlouho trval proces schvalování?

Téměř tři měsíce. Čekali jsme, že se dostaneme do zrychleného řízení, ale pro úřad byl tento druh podnikání nový a chtěl ho na našem případu pochopit. Proto jsme spadli jsme do klasického režimu. Nakonec to ale dobře dopadlo i pro nás to byla zajímavá zkušenost. Po schválení [ÚOHS spojení schválil v červnu] se nám podařilo vše spojit relativně rychle. Do jednoho měsíce bylo hotovo.

Co byla největší výzva během tohoto spojování?

Ačkoliv firmy a jejich platformy vypadaly a fungovaly podobně, pracovaly na nich dva různé programátorské týmy, databáze byly strukturované jinak, procesy nebo pojistné podmínky byly odlišné. Nechtěli jsme vše jen sloučit a přelít uživatele z jedné služby do druhé. Chtěli jsme uživatelům obou platforem zachovat i jejich historii, maximálně jim přechod na novou službu zpříjemnit a všem nabídnout ještě lepší službu, než na kterou byli zvyklí před spojením.

Jakým způsobem jste to vyřešili?

Napsali jsme skripty, které vše převedly do požadovaného formátu a systémy se podařilo sloučit. Samozřejmě byly věci, které se musely dodělat ručně, ale těch bylo nakonec minimum. Celá platforma nadále běží na jádru SmileCar.

Měli jste problémy při slučování z personálního hlediska?

Nakonec ne. V Creative Docku [který vyvíjel službu HoppyGo pro Škoda Auto] službu vyvíjel tým externistů. Ve firmě tedy zůstal celý původní tým ze SmileCar a na určitou dobu nám přišli vypomoct lidé z původního HoppyGo, kteří se pak vrátili zpátky.

Takže teď je to opět tým, který původně stál za SmileCar.

Přesně tak, jen se teď jmenujeme HoppyGo [smích]. Tým jsme zároveň rozšířili.

Kolik vás v týmu vlastně je?

Přes 20 lidí máme interně. Vedle toho spolupracujeme s externími vývojáři pro frontend a k tomu využíváme kapacity Leo Expressu a Škody Auto DigiLab, hlavně seniorních expertů z různých oblastí, od UX přes vývoj až po marketing. Dohromady tedy na HoppyGo pracuje přes 40 lidí. Stále však máme hodně nabitý plán nových funkcionalit a momentálně hledáme další PHP vývojáře.

Jak funguje model spolupráce, když za HoppyGo stojí LeoExpress a Škoda Auto DigiLab?

Jeden z investorů je majoritní, druhý minoritní, ale oba akcionáři sdílejí vizi, jak by se firma i celá oblast mobility měla vyvíjet. Máme jasný plán a na jeho základě se posouváme kupředu.

Jak se vám aktuálně daří z byznysového hlediska?

Prosinec jsme měli rekordní, dohromady přes tři tisíce výpůjčních dnů. Celkem od startu carsharingu HoppyGo evidujeme 25 tisíc výpůjčních dnů, během kterých řidiči najezdili čtyři miliony kilometrů. Průměrná délka výpůjčky je tři a půl dne. Lidé si tedy auta půjčují spíše na víkend a delší cesty než například na převezení gauče z IKEA. Většina uživatelů auta využívá, když chtějí vyjet ven z města.

Zůstávají většinou v Česku nebo jezdí i do zahraničí?

My jako HoppyGo v autech nemáme GPS, víme ale, že někteří uživatelé do zahraničí jezdí. Majitelé si mohou vybrat, jestli cestu do zahraničí se svým vozem povolí.

Kolik aut a uživatelů vlastně máte?

V databázi máme zhruba 1 500 vozidel a 42 tisíc uživatelů. Měsíčně rosteme o tisíce uživatelů a stovky aut. Majitelům aut jsme vyplatili dohromady přes 10 milionů korun. Chceme růst exponenciálně a do konce roku tato čísla zdvojnásobit.

Nyní ve spolupráci se Škoda Auto oslovujeme aktivní dealery, kteří mají volná předváděcí nebo skladová auta. Rádi bychom tato auta zapojili do naší platformy. V Česku je téměř 200 dealerů, což by nám umožnilo pokrýt i menší města, kde nemáme tolik soukromých majitelů.

Zajímavý příklad využití v tomhle případě může být i několikadenní výpůjčka konkrétního automobilu, o který má člověk zájem. Může si vůz pořádně vyzkoušet a pokud se nakonec rozhodne pro koupi, dealer mu z ceny může poplatek za výpůjčku přes HoppyGo odečíst.

Jakou máte při půjčkách nastavenou provizi?

Nedávno jsme naši cenovou politiku měnili, aby byly ceny transparentnější. Do konce loňského roku jsme měli provizi fixně nastavenou na 35 procent s tím, že základní pojištění jsme platili my a pro řidiče bylo v ceně. Hodně majitelů považovalo provizi za příliš vysokou a onu přidanou hodnotu neviděli. Majitelé aut navíc museli dopočítávat, kolik vlastně za výpůjčku dostanou na účet.

Nově si majitel nastaví, kolik peněz chce za zapůjčení svého auta získat, HoppyGo si účtuje provizi 15 procent a zvlášť je započítáno pojištění. Výslednou cenu pak za výpůjčku zaplatí ten, kdo si auto půjčuje. Tento model je podstatně transparentnější pro všechny strany a je vidět, že pojištění tvoří nemalý díl z ceny za výpůjčku.

Chystáte nějaké další změny pro uživatele?

Na základě zkušeností chceme ještě více zjednodušit aplikaci a maximálně usnadnit její používání. Navrhli jsme téměř kompletně nové UX a přepisujeme i celý backend. Snažíme se kód zjednodušit, aby byl přehlednější a bylo jej možné snadno škálovat, protože už víme, že chceme jít do zahraničí. Počítáme s novými věcmi, se kterými se při vytváření původní platformy nepočítalo – různé měny, časová pásma, různé druhy pojištění a podobně.

Od dubna by měla být k dispozici také úplně nová aplikace, ve které nebude jediný identický screen. Původně jsme měli v plánu nejdřív spustit iOS a posléze přidat Android a web. Plán jsme ale změnili a rozhodli jsme se, že spustíme všechno najednou.

Soustředili jsme se na jednoduchost, abychom co nejvíc snížili počet kroků vedoucích k výpůjčce auta vhodného pro danou příležitost a aby byla aplikace co nejvíc návodná. Zjistili jsme totiž, že spousta lidí chápe proces, ale když byli oba uživatelé noví, museli občas volat na infolinku, protože nevěděli, jak mají vlastně postupovat při předávání aut. Podobných vylepšení tam bude spousta.

Největší změnou bude nová registrace. Teď je potřeba vypsat formulář a přidat fotku, abychom mohli vyplněné údaje ověřit, pak si náš člověk sedne k verifikaci a manuálně všechno kontroluje. Mezi dokončením registrace a tím, že si může půjčit auto, je časová prodleva.

Jak dlouhá?

V naprosté většině případů je účet schválený do hodiny. Pořád je to ale prodleva. Když jsem nový uživatel, chci si auto půjčit hned, ale musím hodinu čekat. Do nové aplikace jsme integrovali čtení dokladů a proces se tak otočí – na základě fotky dokladu se formulář vyplní automaticky a pokud budou údaje načteny správně, uživatel spadne do automatické verifikace. Pokud pak projde skóringem, který se také dělá automaticky, rovnou si může půjčit auto. Jednodušší později bude i samotné předávání aut, protože chystáme odemykání aut pomocí telefonů bez nutnosti fyzické přítomnosti majitele a bez předávání klíčů.

Tohle řešení vyvíjíte sami?

Hardware a částečně i backend sami nevyvíjíme, máme externího partnera z Česka a řešení přebíráme. Na svém autě jsem systém testoval téměř rok a funguje velice spolehlivě.

Když zmiňuješ spolehlivost, nemíváte problémy s tím, že by zákazníci vraceli auta špinavá nebo poškozená? Jak se Češi ve všeobecnosti chovají k půjčeným autům?

Zkušenosti máme velmi dobré a určitě lepší, než mají lidé zafixované z půjčoven. U nás auto reálně půjčuje člověk člověku, a když se potkají, vznikne mezi nimi určitý vztah. Když si třeba od tebe půjčím auto, vím, že ti ho musím vrátit. Musel bych být padlý na hlavu, aby mi bylo jedno, že ti ho vrátím ve špatném stavu.

Pomáhá v tom i systém hodnocení?

Určitě, reflektuje to i hodnocení, kde hodnotí řidič auto a majitel řidiče. Průměrné hodnocení uživatelů na platformě je 4,89 z 5 hvězdiček, což je skvělé. Pomáhá tomu zmiňovaná osobní zkušenost, ale zároveň i samotný systém hodnocení, který motivuje řidiče k tomu, aby se chovali dobře. Majitelé totiž mají na výběr, jestli auto danému člověku půjčí. Pokud vrátím auto špinavé, dostanu špatné hodnocení a příště už mi auto nikdo nepůjčí.

V jaké míře se noví uživatelé vracejí a půjčky opakují?

Velká část uživatelů nás využívá opakovaně. Nejaktivnější uživatel u nás má více než 50 výpůjček. Několik dalších uživatelů má výpůjček přes třicet.

Řešili jste již někdy vážnější dopravní nehody u půjčených aut?

Na silnicích se může stát cokoliv, a ani za tím nemusí být chyba řidiče. Kvůli tomu je u nás povinné pojištění. Bez něj se auto nedá půjčit, výjimkou je situace, kdy má přímo majitel vozu pojištění, které kryje i půjčování. K pojistným událostem, a to nemusí jít ani přímo o nehodu, dochází u méně než jednoho procenta výpůjček.

Zároveň jsi zmiňoval zahraniční expanzi. Do kterých zemí se plánujete vydat?

V první vlně se chceme zaměřit na dva vytipované trhy – Slovensko a Polsko. Na Slovensku je pro nás zajímavá hlavně Bratislava. Bude to test expanze, vyzkoušíme si překlady, další měnu a podobně. Pak přijde na řadu Polsko, které je byznysově zajímavější.

V čem je zajímavější?

Je podobnější Americe. V Česku máme jedno velké město a pak několik drobnějších. Nestává se, že z jednoho města do druhého lidé přejedou nebo přeletí něčím jiným a v destinaci si půjčí auto. Polsko je rozlehlejší a nachází se tam několik větších měst, takže vidíme větší šanci na oslovení lidí, kteří někam přijedou autobusem, vlakem nebo letadlem s tím, že si auto půjčí na místě.

O jakém časovém horizontu se bavíme?

Na Slovensko bychom chtěli expandovat v polovině roku.

A třeba další trhy stihnout ještě letos v druhé polovině roku?

Důležité bude vyhodnotit, jak jednoduše nebo složitě se nám expanze povede, jak rychle budeme růst a kolik budeme muset investovat dodatečné energie. Teď máme jeden tým, který obstarává celou Česku republiku, a pro polský trh budeme muset najímat další Poláky nebo udělat servisní tým přímo tam, abychom dokázali odpovídat na otázky v jejich rodném jazyce. Chceme být lokální službou, a ne mezinárodním startupem, který funguje čistě v angličtině a když ji uživatel neumí, tak má smůlu. Kromě Slovenska a Polska máme vytipované i další země, ale zatím nechci předbíhat.

Oblast mobility se stává důležitou i pro samotnou Prahu. Spolupracujete nějakým způsobem?

HoppyGo se dostalo například do aplikace Moje Praha, která mimo jiné obsahuje interaktivní mapu Operátora ICT. Města vidí význam služeb, jako je ta naše, a domluvili jsme se s nimi, že do mapy sdílených vozidel zařadí i auta HoppyGo. Spolupráce se nám líbí, jsme rádi, že nás město bere vážně a podporuje. Určitě chceme spolupráci dále prohlubovat.

Kromě HoppyGo působíš i jako podpředseda Asociace pro sdílenou ekonomiku. Na čem aktuálně pracujete?

Teď jsme ve fázi, kdy se všichni učí a zjišťují, jak to funguje, co vlastně sdílená ekonomika je a co není. Účelem asociace je sdružovat společnosti, které v této oblasti podnikají, a prezentovat jednotný názor. Připravuje se nová legislativa, na které se snažíme podílet, a zákonodárci díky tomu nemusí obcházet všechny firmy a sbírat jednotlivé pohledy na věc. Eliminujeme navíc nebezpečí toho, že by autoři legislativy neobešli nikoho a výsledkem by byla regulace bez zpětné vazby z reálného prostředí.

Jan Charouz vystudoval mezinárodní obchod na Regent’s University v Londýně a zkušenosti získával na stážích u společnosti Crestyl, švýcarské firmy Banque Baking Brothers Sturdza či jako poradce rodinného holdingu Charouz Group. Je autorem obchodně úspěšného projektu „Auto za stovku“ a v předchozích letech pevnou rukou vládl týmu SmileCar. Působí i jako člen představenstva Asociace pro sdílenou ekonomiku, jejíž je P2P carsharing nedílnou součástí.

Diskuze k článku