Jan Beránek (Usertech): V Česku neumíme prodávat auta, stavíme ale nejlepší motory

Když založil Usertech, nebylo mu ani dvacet. Na začátku dělal weby, jako každý druhý. O 7 let později je Usertech firmou se 70 zaměstnanci, jejíž hlavní činností je sériové stavění startupů, a má za sebou projekty jako Zonky, KupNajisto, eHotel nebo Traffika. Povídali jsme si se zakladatelem a CEO Usertechu Honzou Beránkem.

Aneb o tom, jak firma vznikla a jakou cestu musel urazit, než se dostal ke spolupráci s Creative Dockem, Hatchery a do kanceláří na Times Square.

Začátky se přitom počítají na chvíle, kdy se v šestnácti staral o web florbalového týmu a programování v PHP a MySQL se učil z knížek. Nebo když náhodou našel poptávku na tvorbu webu za 4 tisíce a kvůli ní se spojil s Jirkou Týnem, protože „tolik peněz si nevydělal ani za tři týdny na brigádě“. Usertech založili společně v roce 2009.

Kdy přišel ten zlom a stali jste se opravdovou fungující firmou?

Na přelomu roků 2011/12, začali jsme totiž spolupracovat s agenturou Bison & Rose. Najednou jsme měli partnera s velkými klienty, kterému jsme začali dodávat weby. Byla to obrovská škola, naučili jsme se, jaká musí být kvalita naší práce, aby uspokojila i ty největší klienty.

V té době vás bylo ve firmě jen pět. Po roce jste vyrostli na 15 lidí, pak na 50 a dnes je vás 70. Jak se vám to povedlo?

Díky zakázkám od Bison & Rose jsme se skokově posunuli v kvalitě. Chtěli jsme dokázat, že to umíme. 

Tehdy začala také vaše spolupráce s Creative Dockem?

Přesně tak. Spolupracovali jsme s agenturami, měli napřímo vlastní klienty, klasická digitální agentura. Náš kamarád Honza Langer nás ale seznámil s Creative Dock a společně jsme začali vymýšlet projekt pro Raiffeisen banku – xPaper – paperless office system. To, co začalo jako malá přátelská výpomoc, poté skončilo první zakázkou – postavit xPaper. Povedlo se nám to za tři měsíce a byl vlastně první krok k tomu, co dělá Usertech dneska.

A co je to, co dělá Usertech dneska?

Usertech má dnes tři divize. Původní agenturní část, kam můžeme přijímat i juniorní lidi, kteří se tak rychle vycvičí v základech.

Druhá část je dneska největší, říkáme jí Innovations, pod ní spadá UX design a vývoj pro korporace, spolupráce s Creative Dockem a také s americkým B2B inkubátorem Hatchery. V tomhle ohledu nás posunula neskutečně právě spolupráce s Creative Dock na projektech pro Home Credit. Stavěli jsme startupy Zonky, Autotým, KupNajisto, Koupito a další. Naučilo nás to startupy stavět a testovat, s každou novou zkušeností rychleji a s menším rizikem.

Díky tomu také vznikla třetí část, Usertech Ventures, ve které stavíme startupy vlastní, například Traffiku nebo LensID. V naší velikosti vznikají nápady už automaticky, díky kontaktu s klienty máme přesnou představu, jaké jsou jejich reálné potřeby a můžeme vymýšlet vlastní řešení, což je přesně to, co chceme.

trafikka_timeline

Traffika

TAK JSME TO POSTAVILI. A PAK TO NIKDO NEKOUPIL

Zní to až moc dobře. Co jsou věci, které se vám nepovedly?

Udělali jsme spousty začátečnických chyb. Například jsme vymysleli projekt, který si určitě každý koupí, protože my bychom si ho přece taky koupili. Tak jsme “to” postavili a o 300 tisíc později “to” nikdo nekoupil.

Chyby jsou v našem oboru přirozené, stavíte něco, co tady nikdy nebylo, je jasné, že v průběhu uděláte několik špatných odboček. V tom nám ale nahrává právě naše zkušenost, jsme na toto riziko připraveni, počítáme s ním, rychle zjistíme, že jdeme špatným směrem. To je základ úspěchu.

Druhý typ problémů přišel s raketovým růstem. Často říkám, že Usertech je co tři měsíce jiná firma, protože s každým posunem musíme znovu nastavovat některá pravidla. Doteď Usertech rostl 400 procent každý rok, navíc v létě jsme přivezli z New Yorku až moc práce. Firma a lidi růstem dost trpěli, šli jsme na dřeň, ale přineslo to ovoce.

Což nás přivádí k vaší nově otevřená pobočce v New Yorku, ta vznikla jak?

Zjistili jsme, že v Česku už nemáme moc možností, kam rychle růst, takže další štace byla Amerika. Měl jsem ještě jednu firmu v New Yorku a trávil tam nějaký čas, díky tomu jsem věděl, jak tam funguje agenturní trh, jak pracovat s americkým partnerem atd.

hatchery_newyork

Sídlo Hatchery a Usertechu v New Yorku

Kdybys tu zkušenost neměl, tak bys tam nešel? Nebo bys tam šel, a neměl úspěch?

Šlo o to, že jsme v New Yorku nezačínali od nuly. Řeknu to na číslech. Minulé léto jsme tam přišli a měli jsme cíl, aby se zaplatil člověk, office a nějaké overhead náklady – říkali jsme si, že když dosáhneme 10 tisíc dolarů měsíčně, bude to super. My jsme ale za první měsíc přinesli zakázky za 150 tisíc, což bylo naopak až moc.

Od té chvíle Usertech jsme připravovali na dnešní stav, kdy máme v New Yorku kancelář a to nejlepší možné zastoupení – Honzu Frieda, na kterého jsme měli hrozné štěstí, že akorát po pěti letech na pozici Director of East Coast Operations končil v CzechInvestu.

DÍKY SPRÁVNÉMU ČLOVĚKU O TŘI ROKY DOPŘEDU

Potom, co jste začali v USA, jste skoro okamžitě navázali spolupráci s Hatchery. Jak ?

Spojil nás právě Honza Fried, ještě za CzechInvest. V dubnu 2015 jsme se poprvé potkali s Yao Huang, zakladatelkou Hatchery. Postupně jsme se začali oťukávat, dělali jsme pro ně první design, vlastně hrozně malou věc, ale dopadlo to dobře. A když jsem do New Yorku letěl znovu, tak první schůzka v USA byla znova s Yao.

Řekla mi, že chce postavit technologickou část pro své startupy v Praze, protože Češi jsou dobří technologové, ale nedokáží to prodat. Jsou schopni postavit motor, ale už neumí postavit auto. Viděl jsem v tom obrovskou příležitost pro český trh a skvělou synergii s Usertechem.

Takže jsme se dohodli, že Usertech pomůže Hatchery v Česku, a naopak Hatchery pomůže nám v Americe. Usertech pomáhá konzultovat startupy, které sedí v Prague Startup Centre. My díky tomu máme kanceláře u nich na Times Square. 

Díky Yao a Hatchery jsme se posunuli v networkingu o tři roky dopředu, Yao je jedna z těch, kteří stáli u zrodu newyorské startupové scény. Pro nás to znamená otevřené dveře ke komukoliv v New York City. 

yao_huang_hatchery_babis_krnacova

Yao Huang letos v březnu při otevření Prague Startup Centre

A s čím za nimi jdete? V Americe s tak konkurenčním trhem?

V USA říkáme, že máme tři hodnoty: Za prvé umíme udělat super UX. Myslím ale pomoci vymyslet celý digitální produkt na základě byznysového zadání, na základě dat zjišťovat, jak má vypadat, jak ho postavit, aby fungoval dobře, nemyslím klasické české UX “udělat wireframy a otestovat web”. Takový blueprint na digitální inovace, který jako proces nabízíme korporacím pod brandem HUMAN.

Celý proces jsme si prošli už mnohokrát, máme ho zažitý a umíme jím projít s klientem. Jestli je jedna věc, ve které jsme fakt dobří, je to tohle – rychle technologicky otestovat a na datech se dostat k tomu, co ten projekt má být.

Druhá část jsou zkušení lidi, kteří už patnáctkrát postavili startup, resp. jeho technologickou část. To je zkušenost, kterou má i v globálním měřítku málokdo.

Poslední část je již zmiňované Usertech Ventures. Protože investujeme svoje peníze, tak přesně víme, v jaké pozici jste: máte málo peněz, málo lidí, málo času, a všechno musí být hned, protože “make it or break it”. My to známe z vlastní zkušenosti, proto dokážeme být plnohodnotný partner, nejen pouhý dodavatel.

jan_beranek_usertech

Jan Beránek, zakladatel a CEO Usertechu

Popsal jsi, kde je Usertech teď. Jaká je jeho ambice do budoucna?

Když to řeknu trochu blbě, tak bych chtěl, aby Usertech byl stroj na startupy. Na příkladu: jsi programátor, přijdeš do Usertechu, na agenturních projektech se naučíš stavět opravdu velkou věc lean procesem, agilními metodami. Naším cílem je, abys potom vzal to, co jsme tě naučili, a postavil s námi a klidně s našimi komerčními partnery startup.

Když už sis s námi prožil několik startupů a chtěl byi pracovat na vlastním, rádi do toho půjdeme s tebou, protože tě známe a víme, že to umíš – to obrovsky snižuje riziko do toho dávat naše vlastní peníze.

Takto se ze zaměstnanců z Usertechu stali opravdový startupisti – Iva Fingerová, Michal Dobiáš, Jirka Brabec, Ondra Kofroň, ti všichni vyrostli s Usertechem, naučili se stavět startup a teď se věnují např. Traffice nebo SingleCase a mají v nich podíl. Z toho mám radost, to je pro mě úspěch.

Příběh Usertechu jsi začal u sebe, ale potom se tvá cesta spojila s firmou. Co to znamená pro tebe? Co ses naučil po té cestě a co je tvým cílem?

Učím se pořád. Každý den je jiný problém, i když to nejsou programátorské problémy, jsou to nové věci – teď máme hodně lidí, velký růst znamenal obrovský tlak na všechny, takže řeším kulturu, hiring, newbiz v Americe, procesy ve firmě…

Nové zkušenosti, touha se posunout s každým projektem o kousek dál, to myslím definuje nejen mě, ale hlavně celý Usertech.

Diskuze k článku