Jaký jste typ podnikatele? Zanalyzujte si svou podnikatelskou DNA

Test BOSI vychází z knihy Joe Abrahama Entrepreneurial DNA a podle ní také podnikatelské typy osobností dělí na čtyři kategorie – v angličtině builder, opportunist, specialist, innovator. Právě podle jejich prvních písmen vznikl název testu BOSI.

Test pomocí deseti rychlých otázek vyhodnotí, jaké je vaše vlastní podnikatelské zaměření. Nejde o žádnou rozsáhlou psychologickou analýzu, výsledek proto berte s rezervou. Test vám na základě vašich odpovědí vyhodnotí dvě dominantní podnikatelské charakterové oblasti z výše nastíněných čtyř a poradí několik hlavních poznatků o tom, co v podnikání právě vaší kombinaci svědčí a na co si naopak dávat největší pozor.

Po vyplnění testu je možné se pro rychlé výsledky zaregistrovat přes Facebook nebo Twitter. V případě registrace ještě můžete zdarma zhlédnout krátkou sérii několika videí o projektu BOSI. Ostatní služby, včetně podrobnějšího a rozsáhlejšího testu, jsou již zpoplatněné. Jakýmsi vrcholem aktivit BOSI je i vlastní inkubátor, který společnost provozuje.

A nyní již k základním charakteristikám čtyř podnikatelských typů:

1. Stavitel (builder) – Šachový hráč na poli podnikání, vždy o dva až tři tahy před konkurencí. Často popisován jako kalkulující, chladný, cílevědomý a motivovaný.

2. Oportunista (opportunist) – Snaží se být ve správnou chvíli na správném místě, využít té příležitosti, která se zrovna nabízí. Rychlé peníze na základě rychlého obchodu, to je poznávací znamení tohoto typu podnikatelů.

3. Specialista (specialist) – Odborník, který s pílí sobě vlastní neustále rozšiřuje svoje znalosti a dovednosti ve zvoleném oboru. Nejčastějším problémem specialistů ovšem i přes jejich odborné kvality je prorazit mezi konkurencí, obvykle totiž raději stojí bokem, než aby se tlačili k úspěchu. Často jde o lidi vykonávající svobodná povolání, například účetní, advokát či grafik.

4. Inovátor (innovator) – Sedí v laboratoři, u počítače nebo na jiném podobném místě a rozvíjí svůj nápad, s jehož pomocí chce změnit svět. Problémem inovátorů ovšem bývá dotahování těchto nápadů, často se málo soustředí na realistickou obchodní stránku věci a na vývoj produktu, aby byl schopný obstát mezi konkurencí.