Jakub Stránský o programu B2B v xPortu: Hledáme čistokrevné startupy s krystalickou startupovou ambicí

S Jakubem Stránským jsme v rozhovoru mluvili o aktivitách akceleračního inkubátoru xPort fungujícího pod Vysokou školou ekonomickou v Praze. Startup Techambition, který zakládal se svým bratrem, prošel tamním akceleračním programem několik let zpátky a Jakub se po třech letech vrátil, aby program pomohl rozvíjet.

Akcelerátorem jste prošli se svým startupem Techambition několik let zpátky. Pak jste tam rovnou zůstal?

To ne, trvalo to tři roky, než jsem se vrátil.

Na čem pracujete?

Snažím se nastavit inkubační či akcelerační programy specificky pro B2B firmy tak, aby měl co největší hodnotu pro týmy, které v xPORTu máme. Mojí prací je kromě příprav náplně samotných programů také pomáhat týmům v inkubaci. Samozřejmě nejsem jediný, kdo se o týmy stará. Ve chvíli, kdy dobře chápou svůj trh a cíle, snažíme se týmy propojit s mentory, kteří je posunou zase o kus dál, než bych zvládnul já.

Jakým způsobem jste se do xPortu dostal?

Úplně jednoduše. S Techambition jsme potřebovali najít hezké místo, kde budeme pracovat a kde nám vyjdou vstříc s cenou. Procházeli jsme finančně komplikovaným obdobím. Zavolal jsem Otovi [Novotnému, řediteli xPortu – pozn. redakce] a řekl jsem mu o naší situaci.. Dohodli jsme se na krátkodobém pronájmu kanceláří.

V xPortu měli zajímavé vize, byly tady personální změny, s Otou jsme diskutovali o všem možném a nějak to přirozeně vykrystalizovalo. Jeho vize se mnou rezonovala, a tak jsme se domluvili.

Jde o program B2B starts?

Ano, můj první úkol byl nastavit program B2BStars. Nakonec pod touto značkou vznikly tři oddělené programy pro zakladatele (Founders Academy), pro prodejní týmy (Sales Academy) a pro marketingové týmy (Marketing Academy). V tuto chvíli již máme první tým ve Founders Academy. Naplno se program rozběhneme 1. července a tak nyní vybíráme další týmy.

Co je cílem programů obecně?

Pomoc B2B startupům s inbound marketingem a napojením na outbound sales na světové úrovni. A také pomoci s hiringem a onboardingem kvalitních lidí do prodejního týmu. Program je navržený na základě mých zkušeností a zkušeností téměř desítky dalších founderů – vše se nám samozřejmě nepovedlo na první pokus. Rádi bychom, aby si ostatní mohli poučit z našich chyb i úspěchů.

Program se zaměřuje na to, aby měly startupy dobrou softwarovou infrastrukturu pro marketing. Aby v týmu lidi, kteří marketují a prodávají, měli všechny potřebné dovednosti. To vše v kombinaci s tím, aby bylo co nejvíc procesů automatizovaných a aby je CEO dobře řídil. Jsem přesvědčen, že CEO musí prodeji dobře porozumět.

Jsou tyto programy otevřené všem startupům, nebo jsou pro studenty VŠE?

Ani xPort již není určený jen studentům VŠE. Je pravda, že v inkubaci máme pořád hodně lidí, kteří jsou čerstvými absolventy nebo studenty škol, ale ani polovina z nich už není z VŠE. Inkubace v xPortu i programy B2BStars jsou otevřeny všem.

B2BStars probíhá v angličtině, hlavní konzultant pro inbound marketing nakonec ani česky nemluví. Program je tak vhodný i pro zahraniční týmy.

Co za účast v programu vyžadujete?

Nebereme si ekvitu a nenabízíme peníze. Nabízíme program, komunitu a k tomu kanceláře za přátelskou cenu. Za program si necháváme zaplatit. Je tedy vhodný pro týmy, které chápou důležitost prodeje a mají možnost investovat do jeho zdokonalení.

Kolik program stojí?

Sales i Marketing Academy stojí 1300 eur měsíčně a trvají půl roku během kterých tým dostane 200 hodin konzultací a k tomu přístup k mentorům. Founders Academy je šestitýdenní program, obsahuje 25 hodin konzultací a stojí 1200 Eur.

Nemáte problém najít týmy, které by měly zájem o takový typ programu?

To úplně ne. Ale máme problém nalézt týmy, které by měly zájem o tento typ programu, a my měli zájem o ně.

V čem se nesetkávají tyto dva pohledy? Jaké firmy hledáte?

Chtěli bychom čistokrevné startupy s krystalickou startupovou ambicí – nepřevracet firmu do zisku pro vlastní komfort při první příležitosti, ale obětovat roky práce a úsilí co největšímu růstu. A k tomu být na trhu co nejvýznamnějším hráčem, jak to jenom jde.

Takových firem se vám hlásí málo?

Ano, takových se hlásí málo.

Hlásí se jich málo, protože je jich všeobecně málo?

Do určité míry ano, ale má to ještě jeden háček. Někdy se s nimi bavíme a je příliš pozdě, někdy moc brzy. Okamžik v životě startupu, kdy je pro ně program nejúčelnější, je relativně krátký. Ukazuje se nám, že prodejní cyklus musí být delší a se startupy musíme komunikovat dlouhodobě, abychom mohli začít spolupracovat ve správný okamžik.

Třeba na Sales Academy je ve chvíli, kdy firma dokáže najmout zkušeného sales VP, pozdě. Ve chvíli, kdy ještě prodává CEO a nechce na tom nic měnit, je brzo. Zajímavá by však mohla být Founders Academy zaměřená na hiring a řízení prodeje.

Není problém v tom, že si to startupy nemohou dovolit?

Například po seedu si to dovolit mohou. To je vhodný okamžik. Také se rozběhly debaty s investory, kteří naše programy chápou jako jeden z možných způsobů ochrany své investice a kdo ví, zda nám nakonec nebudou některé své týmy posílat “povinně”. Právě prodej a jeho řízení je často kamenem úrazu.

Zaměřujete se na startupy z určité oblasti, nebo je to všeobecně o B2B?

Jde o B2B všeobecně. Kdybychom to ještě více specifikovali, bylo by velmi obtížné program naplnit několika týmy v každém běhu.

Diskuze k článku