Jakub Rož: Zážitky z Techweek a proč se konference vyplatí

Chicago se obecně považuje za jedno z hlavních startupových měst, byť na nás tak ve výsledku vůbec nepůsobilo. Za celý rok je Techweek prakticky jediná velká akce, která se tam koná. Ale pořád tam mají Groupon a tak se cítí být na výši… Naše kolegyně v Chicagu se nás snažila na tuto akci dostat a nakonec nám týden před začátkem konference přišel e-mail s tím, že jsme byli vybráni mezi startupy, které se budou prezentovat v rámci Startup City. Byla by hloupost tuhle šanci propásnout, proto jsme vůbec neváhali a koupili letenky.

Už stánek může zaujmout

Hned první den akce působila poměrně robustně, konala se v krásné budově a vše bylo velmi dobře připravené. Součástí konference byly tři stage, kde probíhal paralelní program, a největší část zabíralo Expo, kde se každý den prezentovaly jiné firmy. A bylo jich opravdu dost. Na nás přišla řada v pondělí, kdy byl celý prostor věnován pouze startupům. Celkem jich tam bylo 80 na jednom patře, takže si dokážete představit velikost.

Každý měl připravený jeden stoleček a zbytek už byl na nás. Pohybovaly se tam tisíce lidí a nám se myslím celkem podařilo zaujmout mezi ostatními. A to jsme si připravili pouze monitory s prezentací, letáky – a také roll-up. Právě ten nám zajistil to, že před naším stánkem se natáčela většina rozhovorů pro televize a blogeři u nás dělali fotky. Na designu záleží hodně a startupy z USA dobrý design většinou nemají. V tom jsme měli obrovskou výhodu.

Dokonce se u nás zastavil štáb jedné talk show a udělal s námi rozhovor, rozhodně jsme všichni zvědaví na záznam. Na místě jsme byli ve čtyřech lidech a ani tak jsme nestíhali všechny návštěvníky odchytávat a pitchovat jim náš produkt. Zájem byl obrovský, za jediný den se mi podařilo rozdat všechny vizitky. Zároveň jsme v ten den přímo na konferenci oznámili naší novou Android aplikaci a rozdávali jsme QR kódy pro stažení, takže nám to posloužilo i jako super testování a feedback jsme dostali okamžitě.

Rychle, pohotově a k věci

Můj dojem je ten, že všeobecně se náš produkt velmi líbil. Samozřejmě měl každý otázky, třeba v čem jsme jiní od Evernote či Google Docs nebo jaký je náš business model. Celkově je na lidech znát, že už vědí na co se ptát, i když se třeba ve světě startupů sami aktivně nepohybují.

Pro nás to byl parádní zátěžový test. Startupů tam je opravdu hodně a pokud nedokážete na otázku kohokoliv správně odpovědět okamžitě, prohráli jste. Je tam 79 dalších. A na čase opravdu záleží. Konference se konala v osmém patře, kam jel výtah přibližně 10 sekund. Za tu dobu musíte umět říct, co děláte. Než jsem odlétal do států, elevator pitch jsem bral tak trochu s nadsázkou, ale je to realita.

Účast nám dala neskutečné množství kontaktů a nabídek na spolupráci, i vědomí toho, že oblast education v současnosti může být a také je přitažlivá. Už teď díky tomu spolupracujeme se studenty z New Yorku, Washingtonu a Chicaga, kteří by nás chtěli zastupovat a pomáhat nám s propagací na jejich univerzitách. Ještě během pobytu v USA se nám podařilo stihnout meeting s jedním z VC investorů, kterého jsme na konferenci zaujali, a na dálku jednáme s dalšími.

Zkuste si to. Fakt!

Všem startupům z Česka bych doporučil účastnit se takových akcí. Dokud jsem to nezažil, nevěřil jsem, že je možné získat za jeden den takové množství kontaktů. Američani se nebojí oslovit vás kdekoliv a okamžitě se začít bavit o tom, co děláte a jak byste si mohli pomoct. To je hlavní rozdíl oproti akcím, které probíhají v Evropě. Alespoň na mě to tak působilo. Nicméně nic by se nemělo přehánět, protože se mi občas zdálo, že Američani až moc chodí po konferencích a všude networkujou, ale pak jim snad ani nemůže zbýt čas na práci :-).

Chtěl bych i touto cestou poděkovat celému našemu týmu, všichni mají obrovskou zásluhu na tom, že jsme se tam dostali a že nám všechno technologicky fungovalo! Android aplikace se dotahovala doslova 5 minut před začátkem výstavy…

 

Autorem článku je Jakub Rož, zakladatel projektu Školní sešit.cz a jeho zahraničních verzí.