Jakub Nešetřil: Pořád je větší šance, že nám to nevyjde

O Apiary je v poslední době slyšet často. Platformu pro práci s API začal používat kromě mnoha známých značek také globální gigant Akamai, o úspěšné investici psala i média typu E15 a zajímavý rozhovor o jejím získání si můžete přečíst na iHnedu. Jenom radši nečtěte diskuzi, byť Jakub Nešetřil sám prohlašuje, že 30 procent inteligentních diskutérů je stále mnohem víc, než jaký je internetový standard.

Pod Apiary už vzniklo na 30 tisíc různých API od přibližně osmi tisíc různých firem. V tomto ukazateli je tak startup nejenom větší než libovolný z jeho konkurentů, ale je dokonce výrazně větší než všichni světoví konkurenti dohromady. Přesto mu mnozí čeští diskutéři nemůžou přijít na jméno, protože firma zatím nevydělává. A firma, která negeneruje zisk, přeci nezaslouží žádný obdiv! Nebo ne?

„Naše strategie je jasná – maximalizovat počet uživatelů, obsadit trh. Do Apiary se vývojář může zadarmo přihlásit po pěti minutách, ne po měsících jednání našich obchodníků s managementem. Ani žádné obchodníky nemáme. Rosteme skrze komunitu a to nám ve srovnání s konkurencí umožňuje být mnohem rychlejší a pružnější. A naši investoři souhlasí, že teď je klíčové si trh podmanit, ovládnout ho a stát se standardem,“ říká Jakub.

Maximální trvanlivost do: ?

S placenými modely už si v Apiary hrají, ale zatím nejde o prioritu. Alespoň do prvního velkého kola financování, které musí nevyhnutelně přijít příští rok – jinak prostě dojdou peníze. Vlastně se docela nabízí srovnání s GoodData. Oba zakladatelé Apiary odtud přišli, obě firmy mají společného investora a mentora v podobě Esther Dyson a obě se při rychlém růstu opírají o peníze investorů, protože spoléhání vlastní zdroje by poskytlo příliš času konkurenci. GoodData za sebou mají už dokonce D round a celkem přes 75 milionů dolarů investic.

Jenže tam prý srovnání končí a tohle nebude úplně ten samý případ. „Nemyslím, že by se z nás stala taková mašina na investice. Náš byznys je hodně jiný a nepotřebujeme tolik lidí. Dokážu si představit, že vyrosteme na 100 lidí, ale už není důvod růst na tisíc,“ tvrdí Jakub.

Přesto dobře ví, že do hry může vstoupit celá řada dalších vlivů. Protože seed investice je v dolarech a naprostou většinu nákladů představují mzdy pro české vývojáře, aktuální government shutdown ve Spojených státech ukrojil s ohledem na kurz dolaru ze životnosti Apiary dobré dva měsíce.

„Věříme, že se situace zase umoudří. Pokud ne, bude to samozřejmě nepříjemné, ale považujeme za konkurenční výhodu mít vývoj v Česku. V GoodData už se nám to kdysi také stalo, že dolar šel najednou o třetinu dolů. A mít o třetinu méně času, to je opravdu velký rozdíl. V tu chvíli poprvé a asi naposled brali naši čeští vývojáři víc, než ti američtí,“ vzpomíná.

Credo nám pomohlo přežít

S omezenou životností už ale žít umí. Jak prozradil na letošním WebExpu, ještě před první investicí, v roce 2011, už měl dokonce napsaný e-mail pro akcionáře s vysvětlením, proč firma musí skončit. Ale než ho odeslal, vydal se ještě na konferenci do Vídně, kde ho lidé z Credo Ventures představili několika investorům. A jakmile Esther Dyson slyšela pitch, rozhodla se investovat.

I díky tomu se český fond letos zúčastnil seed investice po boku velkých zahraničních investorů. Většinu peněz nakonec vložily fondy Flybridge Capital Partners (MongoDB, Crashlytics) a Baseline Ventures (Instagram, Xobni, OMGPOP, Aardvark, DocVerse a další).

S bojem o přežití trochu souvisí i zřejmá otázka, proč nakonec Apiary vybrali podivných 1,63 milionu dolarů. Proč ne milion a půl? Proč ne dva miliony? „Ve skutečnosti jsme opravdu získali 1,5 milionu dolarů. Ale jak nám v průběhu roku docházely peníze, postupně jsme různým lidem, kteří nám věří, vydali convertible notes za 130 tisíc dolarů, abychom vůbec měli na výplaty. A při oznámení investice jsme to potom spojili, to je poměrně běžná věc,“ říká Jakub o druhém „období sucha“.

Investor nemá radit, ale pomáhat

Z milionu a půl připadla většina na velké fondy, 200 tisíc si ale v Apiary záměrně vyhradili na zajímavé menší investory, které je prostě dobré mít v týmu. Kromě XG Ventures tak přispěl spoluzakladatel služby Heroku, viceprezident Salesforce, ale taky třeba Antonín Hildebrant. Po pragmatické dohodě s investory nicméně Apiary nemá tradiční board – když by se měli sletět všichni investoři z USA, Londýna a různých zemí Evropy, na výdajích za letenky a hotely by to startup v takto rané fázi zbytečně bolelo.

„Je dobré mít investory z více zemí. Credo nám teď pomáhá v Evropě, zatímco Američané pomáhají zase jinak. Nevěřím ale na to, že by investor měl být příliš aktivní – potom se musíte více soustředit na management investora než na vlastní startup a jen to rozptyluje. Je důležité, aby investoři dokázali pomoci v klíčových momentech jako je získávání peněz, nebo když vidí, že to týmu v nějaké oblasti opravdu nejde,“ myslí si Jakub.

A rovnou přidává aktuální historku ze získávání seed investice: „Od amerického investora jsme původně dostali menší nabídku, než jsme si představovali. Když jsem se ptal, jak k ceně došel, povídá mi: ‚rád bych ti řekl, že je za tím nějaká vědecká metoda, že nám to vypadlo z Excelu, ale v podstatě jsme si to vycucali z prstu‘. Není to samozřejmě přesně takhle, záleží hlavně na kontextu dalších investic, ale o valuaci se určitě dá jednat. My jsme si nakonec vyjednali podmínky, jaké má málokdo i v Silicon Valley,“ prozrazuje.

A přestože nyní řeší přestěhování své rodiny do San Francisca, Česko pro Apiary zůstane nadále domovem. Kromě českého investora a českého týmu má společnost také svou kancelář ve smíchovském inkubátoru Node5, kde chtějí nějaký čas vydržet. „Byli na nás velice hodní a teď chceme být hodní my na ně. A já jsem hrozně spokojenej s tím, co se nám povedlo s deseti lidmi. Teď se alespoň na chvíli nechceme moc rozšiřovat, i když to znamená spoustu práce a pocit, že nestíháme. Myslím, že s 20 lidmi se všechno hodně změní, a to má svůj čas,“ dodává.