Jak Trivi, za kterým stojí i zakladatelé Invie, digitalizuje účetnictví pomocí strojového učení

Vlivem technologických změn a poptávky klientů se digitalizuje i další obor, který dosud relativně odolával inovacím – účetnictví. Počet podnikatelů, startupů či živnostníků se v Česku roste, a to zvyšuje tlak na administrativní požadavky související s podnikáním. Nehledě na to, že vyřízení všech záležitostí zabírá mnoho času s velkou pravděpodobností chyb, za což hrozí pokuty.

Jedním ze startupů, který se do digitalizace účetnictví v Česku pustil, je Trivi. Stojí za ním sourozenci Katarína Augustini a Juraj Cienik – působící jako ředitel – společně s Michalem Drozdem a Radkem Stavinohou, zakladateli cestovní agentury Invia.

Trivi nabízí digitalizovanou správu účetnictví pomocí webové či mobilní aplikace, pro své klienty vyřizuje například kontrolní hlášení a DPH, zpracovává daňová přiznání či mzdovou agendu. A při tom všem využívá i strojové učení.

Juraj Cienik

„S myšlenkou přinést do světa účetnictví moderní technologie a nové přístupy jsme si začali pohrávat už v roce 2014. Rok poté jsme spustili první verzi Trivi, která však nesloužila primárně pro veřejnost, ale pro naše testování. Masově jsme chtěli jít na trh až s produktem, který bude vyladěný,“ popisuje pro Tyinternety Cienik.

Podle svého vyjádření se aktuálně Trivi blíží psychologické hranici tisícovky obsloužených klientů a další přibývají každý měsíc po desítkách. S blížícím se koncem roku a následným termínem podávání daňových přiznání pak startup očekává ještě dynamičtější růst, díky kterému by chtěl mít do konce příštího roku 2500 klientů.

Dosavadní účetnictví se příliš neliší od toho před 20 lety

Impulzů k založení Trivi bylo podle Cienika několik, hlavním však byly špatné zkušenosti s kvalitou účetních služeb. Zároveň zakladatelé v oblasti viděli velký obchodní potenciál. „Dosavadní tradiční účetnictví se příliš nelišilo od účetnictví před 20 lety. Z technologického hlediska se toho tedy mnoho nezměnilo. Chceme tento segment zmodernizovat a pozvednout na úroveň, který bude odpovídat 21. století,“ popisuje.

Paralelu přitom vidí v bankovnictví, které také bylo tradičním oborem bez zásadních změn ve fungování. Pak ale na trh přišlo několik odvážných bank, které se nebály nových technologií a na díky konkurenčnímu prostředí nastartovaly dynamické technologické změny. A právě do stavu, v jakém je bankovnictví nyní, by Trivi chtělo dostat i účetnictví – aby firmy či lidé řešili svoje účetnictví technologicky vyspělým způsobem.

Příkladem této vyspělosti je u Trivi nasazený robot, který na principu strojového učení zaúčtovává faktury – čím šetří hodně času, práce a díky tomu může firma nabízet nižší sazbu, než je na trhu zvykem.

Aplikace Trivi

„Robota jsme vyvinuli my a už nyní pracujeme na jeho další aplikaci. Mohu prozradit, že nám bude optimalizovat i další interní procesy. Přestože jsme digitální účetní firma, tak máme více než 50 profesionálů, kteří našim klientům vedou účetnictví, zpracovávají mzdy a reagují na individuální požadavky. Mezi nimi jsou ale i odborníci, kteří mají na starosti další technologický rozvoj Trivi,“ říká Cienik s tím, že část ze zmiňovaných 50 lidí také dohlíží na účetní i legislativní správnost zpracovaných podkladů a výstupů.

Jiné podobné projekty pomáhající uživatelům s účetnictvím – jako například nástroj Fakturoid – Trivi za svou konkurenci nepovažuje. „Z našeho pohledu se jedná o odlišné kategorie. Musíme odlišit fakturační program s tím, co všechno umí, co nabízí a zda dokáže reagovat na komplikovanější požadavek uživatele. A pak musíme vnímat digitalizovanou účetní firmu jako je Trivi, kde zaúčtování faktur tvoří jen malou část toho, co nabízí. V případě účetní firmy se bavíme o kompletní správě účetnictví jak pro fyzické, tak i právnické osoby. Právě do této kompletní správy spadají nástroje jako vystavování faktur a EET dokladů prostřednictvím webové či mobilní aplikace,“ doplňuje Cienik.

Diskuze k článku