Jak se budují jednorožci v našem regionu: Nechtějte zbohatnout, vyřešte problém a poraďte se s Dlouhým

CEE je po technologické a inovační stránce už několik let nejrychleji rostoucím regionem Evropy. Díky kvalitě i dostupnosti technologických talentů a přílivu zahraničního know-how se zde začal probouzet nebývalý inovační potenciál. Ten oblast proměnil ve vyhledávanou destinaci pro zahraniční investice nadnárodních společností, jako jsou Google, Microsoft, Oracle či Cisco.

Nejen Silicon Valley si tak zvyká na rostoucí počet startupů z postsovětských zemí, jejichž hvězdy v technologické komunitě září stále jasněji a objevují se čím dál častěji i na radarech venture capital investorů. Dosažené úspěchy společností Avast, Kiwi.com, Ytica, Stories.ai, Apiary, Productboard, STRV, GoodData, Cognitive Security hovoří za sebe.

K rostoucímu fenoménu jednorožců patří i aktivní propagace a představování těchto firem. V Silicon Valley, mecce všech technologických firem, proto 15. listopadu hostila Kiwi.com společně s CzecInvest setkání, na němž vystoupili startupoví představitelé zemí bývalého východního bloku. Akce se zúčastnilo přes 70 zástupců startupů, gigantů typu Google či Facebook, investorů, bankéřů, právníků, ale i hostů z řad široké veřejnosti.

Evropské firmy musí být profitabilní od začátku

Na panelové diskuzi How to build a unicorn in Eastern Europe diskutovali Oliver Dlouhý z Kiwi.com, Andrej Kiska z Credo Ventures, Tytus Cytowski z Cytowski & Partners a Pavel Serbajlo se svými zkušenostmi z GoDaddy. Mluvilo se o tom, co startupy z regionu CEE tolik žene kupředu, co stojí za jejich úspěchem a jaký potenciál představují do budoucna.

„Rozdíl mezi budováním jednorožců v San Franciscu a CEE je ten, že evropské společnosti musí být obvykle profitabilní od úplného začátku,“ naznačil přetrvávající trend Oliver Dlouhý. Připomněl tak, že v regionu CEE je na začínající společnosti vyvíjen mnohem větší tlak na výkon, výsledky a jasný byznys model nesoucí tržby. Oproti tomu investoři startupů v západní části světa se podle něj umí spokojit s jinými KPIs, jako retence, traffic či screen time a samotný byznys model vymýšlí později.

Oliver Dlouhy, Andrej Kiska ml., Tytus Cytowski, Pavel Serbajlo

Jedna z klíčových myšlenek, která pomohla na vrchol i Kiwi.com, je globální mindset. „Od první chvíle jsme cílili na celosvětový trh, ne pouze na Česko,” zdůraznil Dlouhý, jehož letenkový startup od samého počátku počítal se zákazníky i partnery po celém světě. Dalším aspektem je možnost zrealizovat nápad, kterou Česká republika, na rozdíl od San Francisca, může snadno využít.

„Česká republika nabízí velmi cennou výhodu. Ačkoliv je i tady pořád hlad po talentovaných lidech z IT, stále máme dostatek chytrých lidi,” dodává. To je ostatně i důvod, proč je zde snazší přijít s novou myšlenkou s přivést ji k životu je tu snazší a rychlejší. Stejně tak se zde daří i inovacím.

Poraďte se s Oliverem

Další tajnou ingrediencí východoevropského mixu je správná motivace. „Nechtějte zbohatnout, snažte se vyřešit problém, který řešíte vy i vaši budoucí zákazníci,” zněla rada Andreje Kisky z Credo Ventures, největšího venture capital fondu z regionu CEE.

„Buďte givers, ne takers. Budujte komunitu, pomáhejte ostatním a dream big,“ shoduje se s ním Tytus Cytowski, zkušený právník pomáhající startupům z regionu CEE prorazit v Silicon Valley.

Stručnou radou zakončil diskuzi Pavel Serbajlo, kterému se podařilo úspěšně prodat svůj startup M.dot americkému registrátoru domén GoDaddy za miliardovou částku a řekl: „poraďte se s Oliverem.“

Ukázat potenciál České republiky

Inspirativní setkání pořádalo zahraniční zastoupení agentury CzechInvest v San Franciscu a společnost Kiwi.com. Cílem bylo ukázat místní startupové komunitě technologický, inovační a podnikatelský potenciál regionu CEE, České republiky zejména.

„Spojení s Kiwi.com s cílem uspořádat společně diskusní a networkingovou akci v San Franciscu pro nás byla nebývalá příležitost k představení a propagaci českého technologického a inovačního potenciálu,“ říká Miroslav Tenkl, zahraniční zástupce CzechInvestu v San Franciscu.

„Na zájmu o tento event se jasně potvrdilo, že reálná zkušenost zakladatelů a představení success stories jsou velkými lákadly nejen pro odbornou, ale také širší veřejnost. Máme zároveň velkou radost, že český veřejný a privátní sektor spolu dokáží táhnout za jeden provaz a spolupracovat ve společném zájmu,“ dodal Tenkl.

Diskuze k článku