Jak Ondřej Bartoš (Credo Ventures) hledá český Google?

Ondřej Bartoš začal podnikat v roce 1996, ještě jako student VŠE, ale byznysu totálně propadl v roce 1999 se začátky startupů. „To byla doba, kdy rostly projekty jako houby po dešti, doba, kdy neexistoval Google a Amazon byla malá firma. Totálně mě to dostalo,“ vzpomíná Bartoš, spolumajitel investiční firmy Credo Ventures, který vystoupil na první akci nového akcelerátoru xPORT Business Accelerator na VŠE.

Dnes ale podle něj došlo k devalvaci pojmu startup, kterým své podnikání označuje kdekdo. Startupy podle Ondřeje Bartoše neuvažují o bariérách a limitech, ale mají ambici změnit svět.

„Podstatná je snaha přinést nějakou inovaci. Startupy jsou pro mě snaha změnit svět, ne jen začínající firmy designované pro rychlý růst,“ předeslal Bartoš.

Hledání českého Googlu

Právě to totiž očekává od firem, do kterých investuje jeho firma Credo Ventures. „Snažím se najít český Google. To, co se mi zatím v životě povedlo, považuji za první krůčky,“ říká Bartoš. Možná trochu v nadsázce, ale ne velké. Do jednoho projektu, který vypadal na český Google, už v minulosti investoval a zpočátku to vypadalo nadějně: Beepl.com. Nakonec ale projekt skončil neúspěchem.

„Už se mi poštěstilo získat čtyřicetinásobek investice do firmy nebo osmiciferné dolarové exity. To jsou ve středoevropském kontextu hezká čísla. Ale v celosvětovém? Pokud nemáte billion dollar exit, tak jako byste nebyli,“ říká Bartoš.

startupyard

Co dělá Credo Ventures proto, aby uspěla v konkurenci ostatních investorů?

„Snažíme se dělat náš byznys dobře, věřím, že to přináší výsledky. Děláme to rádi a já pracuju furt, protože to je nejlepší job na světě,“ říká Bartoš. Metoda Credo Ventures je nabízet investice širokému záběru firem – od začínajících až po velké projekty. „Náš nejmenší šek byl na 50 tisíc, největší na 2,1 milionu eur. To nám umožňuje být u zajímavých projektů od úplného začátku, ale nabídnout investici i v dalších kolech,“ vysvětluje.

Lidi: hlavní devíza

Naopak se do startupů nesnaží instalovat vlastní experty. „Takhle venture kapitalisti nefungují. Rozumí tomu, jak fungují trhy, sledují byznys, pomáhají a nabízejí síť kontaktů, měli by znát každého. Ale nechtěl bych venture kapitalistu, který by přišel do mé firmy a dělal mi marketing, na to si najmu svého markeťáka,“ říká.

Velká část práce investora je pro něj zkusit odhadnout lidi, jejich energii, kompetenci a hlad. Na produktu samotném ho zajímá, jak palčivý je problém, na který reaguje, jak moc ho klienti potřebují řešit a jak velký trh má obsloužit. Také se dívají se na tým, jeho minulost a jak dal dohromady peníze.

A o lidi jde především, do dobrých lidí by investoval i jen kvůli tomu, aby si je udržel. „Umím si představit situaci, že projekt je bláznivý, ale tým je špičkový, takže to brzy pochopí a projekt nějak upraví. Naopak investovat do brilantního projektu, který vedou ťunťové, to mi připadá nemožné,“ říká.

Přečtěte si, jakých 6 rad dává Ondřej Bartoš začínajícím startupům.

Diskuze k článku