Jak jsme zakládaly startup. Třetí díl: Strasti s e-shopem

Jakkoliv byste si mohli myslet, že nasazení e-shopu bude ze všech starostí kolem podnikání ta nejmenší, nenechte se mýlit. Jistě si říkáte, že e-shopových systémů je na trhu dostatek na to, abyste si vybrali ten nejvhodnější. Máte před sebou doslova moře open source systémů, jejich placených variant, programátoři jsou na každém rohu, přinejhorším se můžete obrátit na hotová řešení českých poskytovatelů. Jen se rozhodnout, kolik chcete investovat.

Ale pozor! Výběr nevhodného systému, programátora či poskytovatele může být vaším posledním rozhodnutím a nebo vás v lepším případě může stát hodně peněz. Tento díl bude trochu netradičně naplněn zkušenostmi nejen mými, ale i dalších obchodníků. Můžete si přečíst stovky stránek dokumentací, desítky stránek s teoriemi, který e-shop je nejlepší a poskytuje ty nejlepší funkce, přesto je v tomto případě reálná zkušenost to nejcennější, co můžete získat.

Nakonec i já jsem si z přípravy tohoto článku odnesla víc, než za posledních několik měsíců při bezradném přemýšlení, jak pohnout s kvalitou FAN BASE e-shopu. V tuto chvíli je totiž právě on naším nejslabším článkem, díky kterému ztrácíme peníze i zákazníky. Čím to je? Důvod je naprosto jednoduchý. Špatná rozhodnutí hned v počátcích a neustálé odkládání jiného řešení.

Nezkrotné Magento a jemu podobní

Vzhledem k nulovým zkušenostem jsme se hned v počátcích (září 2010) obrátily na kamaráda programátora. Ten po prozkoumání možností doporučil a odprezentoval Magento jako nejvhodnější systém, se kterým je schopen si poradit a navíc rád. Dohodli jsme si předání hotového řešení koncem října. V den spuštění (8. prosince), po probdělé noci plné telefonování, kde co ještě nefunguje, se nám podařilo Magento dostat do relativně funkční podoby, ve které zákazníci byli schopni objednávat. A ani nyní, po téměř pěti měsících fungování, není e-shop ve stavu, ve kterém by byl opravdu připraven k předání, které mělo proběhnout v říjnu.

Velkou část viny samozřejmě nese liknavost programátora, ale abychom mu úplně nekřivdili, i systém Magento se ukázal jako vysoce problémový a těžce přizpůsobitelný. Jedná se o neuvěřitelně komplexní a masivní řešení s bohatou základnou uživatelů. O to těžší je pak z něj vytěžit vaše požadavky a doprogramovat ho na míru vašim potřebám.

Přesto jsou tací, kteří Magentu fandí. Například Aleš Kostka, který v současné době vlastními silami připravuje e-shop s anglickými potravinami Squareshop. Je nezdolným zastáncem open source komunity, která je dle jeho slov motivována jinak než finančně a dává do výsledku kus sebe sama.

„Několik týdnů jsem se pokoušel s Magentem bojovat a ohýbat ho podle svých potřeb. Byly okamžiky, kdy jsem byl nadšený z jeho schopností a okamžiky, kdy jsem zoufale bojoval s touhou ho jedním kliknutím smazat ze serveru. Nakonec jsem to vzdal a hledal jiné řešení. Velmi mě zaujal systém Drupal Commerce, který je ale bohužel zatím v beta verzi.“ Nakonec překvapil sám sebe a znovu se vrátil k Magentu a jeho Community Edition, která v nejnovější verzi jeho potřebám zatím vyhovuje. Sám ale dodává, že teprve reálný provoz a zkušenosti ukáží, zda je jeho víra v sílu open source opodstatněná.

Zkušenosti ostatních prodejců

Jan Vančura má ve svém portfoliu dva internetové obchody – Badgees.cz a Infoband.cz. Oba běží na systému Quick.Cart. Zeptala jsem se ho na důvody, proč zvolil právě Quick.Cart, případně jaká byla jeho cesta k výběru tohoto systému:

„Začal jsem rovnou s Quick.Cartem, byť jsem se díval i po jiných. Narazil jsem na velké hráče jako Magento, Zen Cart, ale nejsem programátor a neměl jsem finance na programátora, který by mi to dal dokupy. Quick.Cart mi přišel jednoduchý a sám jsem si ho v podstatě přizpůsobil do podoby, v jaké je na obou e-shopech. Na Badgees.cz je aplikovaná free verze, Infoband.cz je verze placená.

Jedná se o jednoduchý systém, který kromě vytvoření objednávky nic jiného neumí, ale v začátcích mi vyhovoval. Dnes mě ale velmi zdržuje, co se byrokracie týká. Např. faktury musím dělat externě. Navíc je nemoderní, nedá se rozšiřovat, databáze nejde vyexportovat do jiného e-shopu. Vloni na podzim jsem si sepsal požadavky, jaké by měly mé e-shopy splňovat, a oslovil jsem firmu, která se zabývá systémy na míru. V současné době jsou nové e-shopy takřka hotovy a probíhá testování funkčnosti.“

Martin Žufánek se s volně šířeným řešením rovnou rozloučil s rozhodl se hned na startu do e-shopu LepšíNálada.cz investovat: „Zpočátku jsme měli na oficiálních stránkách jednoduchý objednávkový formulář, který byl opravdu nouzovým řešením. E-shop jsme nasadili v roce 2008. Open source řešení jsem zavrhl jako první. Chtěl jsem mít vlastní systém, ve kterém bude od začátku vše, co potřebuji, a nechtěl jsem své požadavky složitě montovat na cizí systém.

O Vánocích 2007 jsem při hledání hraček pro děti narazil na e-shop, který mě zaujal, a tak jsem oslovil jeho tvůrce s žádostí o naprogramování podobného. Sepsal jsem všechny svoje požadavky, mezi které patřil věrnostní program, partnerský affiliate program, počítání spotřební daně, generování faktur a spoustu dalších. Spolupráce s programátory byla veskrze ideální a tak jsem neměl potřebu hledat nějakou další alternativu. Dalo by se tedy říct, že jsem vzal tu první, na kterou jsem narazil. Systém je dnes už čtyři roky starý, ale stále výborně funguje.“

Hledání správné cesty

Tomáš Eminger z Geekshop.cz vyzkoušel vlastní systém, open source i programátory. Počítejte s tím, že na určité pasáže jeho zkušeností si později sami vzpomenete: „Na začátku jsme provozovali vlastní systém na koleni, svůj účel plnil, ale nebyl moc funkční. S růstem obchodu bylo potřeba přejít na něco kvalitnějšího. Rozhodovali jsme se mezi open source řešením a vlastním. Hostované služby jsme neřešili, v té době (rok 2009) byla nabídka slabá a hlavně nebyla schopná uspokojit naše specifické nároky.

Mezi open source systémy vyšel jako vítěz Magento, na který jsem měl i dobré reference. Testování vypadalo velmi dobře, Magento byl moderní a měl v sobě obrovské množství funkcí. Ale postupem času pro mě byl čím dál složitější a přestával jsem se v něm orientovat. Navíc v dané době Magento neobsahoval sklady ani fakturaci a jeho ohnutí bylo hodně složité.

Náš programátor tedy začal vyvíjet nový systém s možností rozšiřování a měl deadline na konec srpna 2009. Koncem září nebylo hotové vůbec nic, v lednu 2010 byl programátor/společník odejit. Našli jsme nového programátora, vývoj začal nanovo s plánem mít vše za měsíc hotovo. Pokud přeskočím další zádrhely s nezkušeností s vedením SW projektů, občasnou neangažovaností programátora a grafikou, v září 2010 jsme konečně nasazovali. Své první vánoce systém přežil celkem bez problému, jeho vývoj kontinuálně pokračuje, stále přidáváme nové funkce a vylepšujeme různé drobnosti, aby se dal co nejlépe používat. Ve vlastním systému samozřejmě vždy něco chybí, naštěstí není nikdy velký problém jakékoliv nápady na vylepšení implementovat.“

Jaké je to nejlepší řešení?

Nejlepší řešení není žádné. Ve všech případech se můžete spálit a všechny případy pro vás mohou znamenat vítězství. Naprosto ideální je naprogramovat vlastními silami systém dle vašich požadavků. Bude vás to ale stát čas (moře času) a ve finále můžete narazit na limity svých schopností. Pokud nejste programátoři, přichází těžké rozhodování.

Můžete jít cestou open source, kde ale možnost přizpůsobení závisí na vašich schopnostech a jednoduchosti daného systému. Počítejte se zádrhely, které s sebou přinese pravděpodobná absence podpory českého prostředí. A tím nemyslím jen počeštění sytému, ale i potřebu přizpůsobení na české platební a dodací způsoby, faktury apod. Pokud vše zvládnete, získáte nejlevnější variantu s bohatou uživatelskou základnou.

Můžete poprosit kamaráda programátora/najmout kamaráda programátora/najmout cizího programátora, který vám přizpůsobí open source systém, případně vytvoří e-shop vlastní. Nechci se jakkoliv dotknout všech svědomitých a zodpovědných programátorů, ale je jich poskrovnu. Můžete si s klidem říct, že zrovna ten váš svou práci opravdu dodělá včas a dobře? Že ho to nepřestane bavit a nezůstane vám v ruce nepřehledný zmatek, ve kterém se nikdo jiný nevyzná?

Myslíte si, že když spolupráci podložíte smlouvou a honorářem, tak to bude jiné? My jsme s naším programátorem také měly smlouvu a on měl slíbenou (a stále má, byť nižší) finanční odměnu. Buďte ve svém výběru opravdu pečliví! Pokud budete a podaří se vám navázat spoulupráci s kvalitním programátorem, budete mít pravděpodobně nějaké finanční náklady, ale odměnou bude e-shop ušitý na míru všem vašim potřebám.

Můžete si najmout profesonální firmu, která vám postaví řešení na míru. Jde o nejnákladnější řešení, ale zřejmě vás bude stát minimum vlastního času a nervů. Klidný spánek něco stojí. Taková řešení málokdy cenově půjdou pod 50 tisíc Kč. Nenechte se zlákat reklamami o e-shopech za hubičku. Za hubičku dostanete totiž jen základní kostru, na kterou za další tisíce korun nabalujete své potřeby. Záleží na tom, co vše budete požadovat.

Svobodu, nebo bezpečí?

Nebo můžete vyzkoušet hostované řešení. Všimněte si, že ho nevyužil nikdo z oslovených obchodníků. Největší hrozbou je zde určitá ztráta svobody, kdy nebudete mít přístup do systému. Na druhou stranu ale dostanete hotové a funkční řešení, které můžete odkoupit, ale také pouze pronajímat za relativně malý měsíční peníz, který se v případě bezproblémového chodu rozhodně vyplatí. S touto možností jsem neměla zatím žádné zkušenosti, rozhodla jsem se tedy oslovit dvě firmy Shoptet a Shopio s konkrétní poptávkou pro FAN BASE.

Obě firmy byly v komunikaci velice vstřícné a obě cenové kalkulace zaujaly, nicméně v přímém souboji u této poptávky jednoznačně vyhrál Shoptet, který dodal natolik zajímavou nabídku, že mě reálně donutila přemýšlet o tom, jak jednoduché a osvobozující by bylo ji v případě FAN BASE využít. S výběrem podobné služby je to ale jako s mnoha jinými produkty – každý máme jiné nároky a představy.

Pokud například budete chtít e-shop na vlastním hostingu, u Shoptetu nepochodíte. Rozhodně doporučuji u obou firem vyzkoušet jejich demo účty a rozhodnout se dle konkrétních požadavků a uživatelské přívětivosti. Prozkoumejte pečlivě, co dostanete v základu a co si budete muset připlatit, pošlete konkrétní poptávku.

Co napsat závěrem? Příprava tohoto dílu byla pro mne samou velmi poučná a byla bych ráda, kdybych si něco podobného mohla přečíst před půl rokem. Dostala jsem mnoho zajímavých podnětů, které v příštích týdnech povedou k radikálním změnám. Ještě není jisté, kterým směrem se budou ubírat, ale rozhodně tím lepším. A vy, kteří se teprve na e-shop chystáte, myslete na jedno – velmi důkladně si promyslete, zda ušetřené náklady nebudou také promarněné výnosy! A pokud tomu tak je, raději to co nejrychleji napravte.

Za dva týdny se každopádně opět dočkáte pokračování, kde vznik a provoz e-shopu probereme ještě zevrubněji.

První díl: Chybami se člověk učí
Druhý díl: Firma chce peníze