Jak jsme zakládaly startup. Šestý díl: Pokroky

Od začátku našeho seriálu o FAN BASE neuběhly ještě ani tři měsíce, bylo by tedy troufalé očekávat nějaké drastické změny. Ale i mne samotnou zaskočilo, jak krátká doba uběhla, protože se toho událo mnoho. Kdo podniká, nebo má na starost jakýkoliv projekt, určitě tuší, o čem mluvím.

Tvorba seriálu pro mne byla tak trochu project managementem a brainstormingem. Pomáhala mi usměrnit myšlenky, plánovat, upozorňovala mne na nedostatky a termíny odevzdání článku nutily zastavit se v hektické práci a opravdu přemýšlet. Jakkoliv jsem si myslela, že jsou důležitější věci, musela jsem si sednout a začít řešit problémy, které souvisely s každým dílem – tedy problémy, kterými se doopravdy mám zabývat.

Velká část podnikání souvisí s obrovským nárůstem práce a starostí. Rozumný a organizovaný manažer věnuje určitou část svého času plánování, kreativnímu přemýšlení o rozvoji a možnostech směřování – ostatně knih o produktivitě bylo napsáno mnoho. Hektický manažer se nechá strhnout objemem své práce a „nemá čas“ o čemkoliv přemýšlet, cokoliv plánovat. Jen den za dnem likviduje nahromaděné úkoly. Mě vznik seriálu pomohl pohnout se po prvních měsících našeho hektického fungování do organizovanější fáze a to je zřejmě největším přínosem.

Lepší e-shop

Největší změna nastala po třetím dílu, který se zabýval tvorbou e-shopu. Do té doby jsme se doslova plácaly tři měsíce na místě s nedokončeným předáním e-shopu, který byl postavený na systému Magento. Vzhledem k potřebě nízkých nákladů jsem měla pocit, že se nacházíme na mrtvém bodě, ze kterého není úniku. Náš programátor často nezvedal telefon, pokud byl nějaký technický problém, reakční doba byla v rámci týdnů a doposud nebyly vyřešené zásadní problémy jak ve front-endu, tak v back-endu (které naštěstí zákazníky výrazně neovlivňovaly, ale znesnadňovaly nám práci). Design nebyl odladěný pro všechny prohlížeče a například na mém 13″ MacBooku vypadala stránka produktu takto. MacBook jsem naštěstí měla až v posledních dvou týdnech před přechodem na nový systém, na infarkt už tedy nebyl prostor.

Zkrátka jsme měly s kolegyněmi za to, že jsme ve slepé uličce a nemáme možnosti, jak to napravit. Alternativní programátor nebyl po ruce, změna na jiný open source systém mohla být jen skokem z bláta do louže a nechat si udělat profesionálně e-shop? Na to opravdu nebyly peníze. A přitom stačilo si sednout a věnovat nějaký čas průzkumu (čti „muset napsat článek“).

Oslovila jsem kolegy obchodníky, přečetla si jejich zkušenosti, brouzdala po internetu, pročetla diskuzní fóra a narazila na možnost pronájmu profesionálního e-shopu. Jednou z takových oslovených firem v rámci článku byla i společnost Shoptet. Čím víc jsem prozkoumávala jejich ceník a možnosti modulů, tím víc mě lákala představa e-shopu bez starostí, který bude bezchybně fungovat a bude umět vše, co jsem si přála. Samozřejmě tu byly i obavy týkající se hlavně bezpečnosti našich dat na cizím serveru a záruk funkčnosti. Ale i ty se pomalu rozplynuly a bylo rozhodnuto.

Shoptet, stejně jako ostaní podobné firmy, umožňuje vyzkoušet si možnosti systému během nezávazných 14 dní. Stačí vybrat název, zvolit tarif (který se dá kdykoliv během testování změnit) a za 15 minut máte vygenerovaný vlastní e-shop. Samozřejmě je prázdný, má základní šablonu, kterou si musíte upravit (máte na výběr z 24 různých šablon a také si můžete objednat individuální), ale je plně funkční a připravený k prodeji vašich produktů.

Během těch 14 dní jsme měly od Shoptetu připravený náš nový e-shop k ostrému provozu, včetně vlastní grafiky. Všechno fungovalo tak, jak má, získaly jsme mnoho nových funkcí, po kterých jsme mohly jen toužit a představovat si, jak jejich vývoj bude trvat měsíce. Technická podpora řeší naše dotazy v rámci 24 hodin (většinou dříve) a za doslova několik stovek měsíčně máme k dispozici celý tým programátorů, který se stará o to, aby systém správně fungoval, byl aktualizován a získával nové zajímavé funkce.

Jakkoliv to může znít jako reklama, věřte, že jde o mé soukromé a nezměrné nadšení. Po měsících starostí máme najednou klid a můžeme se věnovat chodu FAN BASE, aniž bychom řešily, co nám na e-shopu zase nefunguje. Spím výrazně klidněji.

PPC reklama

Druhým výrazným krokem vpřed byl vstup na pole PPC reklamy. Musím říct, že jsem stále nadšená laděním a pokusy na tomto poli. Naše zboží nepatří mezi vyhledávací ani nakupovací mainstream, takže se pohybujeme pouze v desítkách prokliků denně a jednotkách konverzí na objednávku. Jakmile se objevily první konverze, zeptala jsem se opět Milana Součka z firmy Ataxo, který mi v minulém díle pomáhal s prvními krůčky. Zajímalo mě, jak ji naše kampaň vede oproti průměrným výsledkům, které se u PPC kampaní očekávají.

Milanovi se naše výsledky líbily: „U CTR, která je u vás přes 11 % (obvykle kolem 5 %) lze říct, že je vynikající. U konverzí je důležité hlídat hlavně to, zda se obchod vyplatí – tedy zda nezaplatíte za kliky víc, než kolik vyděláte konverzí. Každopádně – zcela obecně – nad 1 % je to docela dobré. Jakákoliv procenta a jejich hodnocení jsou ale problematická bez zevrubné analýzy běhu kampaně a je potřeba sledovat souvislosti. Nezapomeňte i nadále dobrušovat detaily a po určité době vyhazovat slova, která mají hodně kliků a žádnou konverzi. Sledujte i širší rozměr PPC reklamy, například jestli znatelně nestouply tržby ve vaší kamenné prodejně (lidé si prohlédnou web, zjistí, že máte obchod, kam to nemají daleko a zajdou raději tam). Aktivně hledejte další slova a vylepšujte inzeráty.“

Na další práci s PPC reklamou a propracovanější kampaně se už pečlivě připravuji a rozhodně ji doporučuji vám všem! Jedná se opravdu o zajímavý marketingový nástroj za relativně malé náklady.

A co dál?

Jak jsem napsala už v prvním díle, vždy jde hlavně o peníze. I pokud jdete do boje s hlavní myšlenkou, že daný projekt je hlavně koníček a až na druhém místě finanční zdroj. I koníček musí uživit alespoň sám sebe. Náš hlavní cíl – překlopit projekt do zelených čísel – je stále před námi, ale věřím, že se k němu postupně blížíme. V tomto procesu určitě dojte k mnoha změnám, úpravám původních záměrů a všelijakým transformacím.

Musíme například zvážit, zda je kamenná prodejna opravdu pro fanoušky natolik důležitá, byť je pro nás srdeční záležitostí. Kromě samotného prodeje organizujeme často v našich prostorách i zajímavé přednášky a promítání, ty by bylo určitě možné realizovat v případě nezájmu o kamenný prodej i jinde. Další možností je spolupráce s dalšími e-shopy, které se nás tématicky týkají, na společné prodejně (PC hry, deskové hry, manga apod.).

Navíc každá z nás se v rámci FAN BASE začala nějak profilovat, odhalily jsme i další silné stránky a zajímavé oblasti, které spadají pod náš název „fanouškovské základny“. Líbí se nám rozšiřovat aktivity pro fanoušky nad oblast pouhého prodeje merchandisingu. Ve hře může být i další kolo financování, kterým bychom mohly firmu posunout trochu rychleji do kolejí, ve kterých si ji představujeme.

Možností je opravdu nepočítaně a sama jsem zvědavá, kde budeme za rok od dokončení tohoto seriálu (možná to bude na zajímavý článek). Každopádně naše hlavní myšlenka stále zůstává. Přinášíme fanouškům svět jejich oblíbených filmů a seriálů a doufáme, že se nám to bude dařit stále více, lépe a krásněji. Držte nám palce – a utrácejte! :)

 

První díl: Chybami se člověk učí
Druhý díl: Firma chce peníze
Třetí díl: Strasti s e-shopem
Čtvrtý díl: Dejte o sobě vědět
Pátý díl: Učíme se s PPC reklamou