Jak jsme zakládaly startup. První díl: Chybami se člověk učí

Od chvíle našeho vzniku (a i několikrát před ním) jsme se nevyvarovaly mnoha chyb, z nichž některé by se daly považovat za začátečnické. Každá chyba nás ale posunula dále. Z některých jsme se poučily a opravily je, o mnohých víme, ale zatím si s nimi nejsme schopny poradit, a je spousta takových, které ani netušíme. Každým dnem se učíme něco nového, každý krok je pro nás poučením.

Jsou to hodnoty, které vás ve školách nenaučí a které teorie neobsahuje. V ní totiž chybí onen adrenalin všedního dne, na který nedám dopustit. A protože se za své chyby a první nesmělé kroky nestydíme (no, za některé možná trochu ano) a chceme se z nich poučit, zveme vás tímto úvodním článkem do seriálu, ve kterém se společně s námi podíváte pod pokličku zlepšování našeho podnikání.

Projdeme společně s vámi jednotlivými kroky v procesu vzniku a následného chodu FAN BASE, podíváme se na možnosti získávání financí, zakládání podnikání, rozebereme e-shop na součástky a složíme ho lepší a funkčnější, zamyslíme se nad dostupnými možnostmi propagace a zkritizujeme tu dosavadní… A na konci tohoto seriálu budeme nejen my, ale i vy mnohem moudřejší a připravenější na všechny nástrahy soukromého podnikání, jehož nedílnou součástí je i to internetové.

Nápad je to nejmenší

Jak tedy dojde pět slečen na sebevražednou myšlenku otevření kamenné prodejny, navíc se sortimentem, který rozhodně není pro široké masy? Zaprvé jsme všechny fanynky sci-fi, ostatně na různých sci-fi setkáních jsme se také navzájem potkaly. Neočekávejte žádnou divočinu ve stylu seriálu The Big Bang Theory, české „cony“ vypadají jako každé jiné setkání geeků – celý den přednášky, workshopy a různé aktivity pro nadšence, ale většina nás mazáků sedí v hospodě a přátelsky konverzuje.

A během jedné takové konverzace se znovu otevřelo téma absence českého kamenného obchodu a povzdech nad tím, že my fanoušci bereme například návštěvu Londýna vždy za záminku k utrácení ve Forbidden Planet, případně jsme ochotni si dělat výlety do Vídně či Německa pouze za účelem návštěvy podobné prodejny. A pak padla věta: „Proč tedy nezkusíme v Praze jednu otevřít.“ Do hodiny jsme měly vymyšlený název FAN BASE a zakoupenou doménu.

Co jsme se o té doby naučily? Hodně věcí.

Peníze jsou na prvním místě

A není tím myšleno pouze vydělávání. Do podnikání se můžete vrhnout ze dvou důvodů. Prvním je, že očekáváte zlepšení své finanční situace a to druhé je mnohem prozaičtější – chcete dělat to, co vás baví, zajímá, případně čím si plníte sny. V ideálním světě se tyto dva důvody spojí, v nejhorším případě budete vydělávat na něčem, co vás vůbec nebaví.

A pak je „zlatá“ střední cesta, kdy budete dělat něco, co vás naplňuje, nicméně na tom nezbohatnete (alespoň ne na začátku). Případně to nehodláte řešit, protože máte vyšší zájmy – udělat něco pro české fanoušky – a plníte si ony sny – vaše kancelář bude plná Star Wars figurek, které si nemusíte kupovat. Zkuste jít s takovým podnikatelským zaměrem za nějakým profi investorem a rozcupuje vás na kousky. Peníze mají vždy hlavní slovo. I pokud na počátku své nadšené cesty neočekáváte žádné výdělky, peníze budete potřebovat a je nutné se VELMI pečlivě připravit. V případě našeho záměru by byly možné následující varianty:

Nejjednodušší: Budeme spravovat pouze e-shop, hlavním nákladem bude jeho administrace, platba hostingu a domény, budeme přeprodávat zboží až na základě objednávek (tedy nulový sklad), pracovat budeme z domova. Naprosto nepřijatelná varianta z mnoha důvodů. V ČR už několik e-shopů s naším sortimentem je a pracují přesně tímto způsobem. Pro zákazníky to znamená několikatýdenní až několikaměsíční čekání na objednané zboží, mnohdy zboží nedostanou vůbec. Ověřeno v praxi.

Složitější: Budeme se starat o e-shop s produkty na skladě, vyvstane tedy pravděpodobně potřeba pronájmu skladových prostor a počáteční investice do zboží. Odměnou nám ale budou nadšené reference zákazníků, kteří během jednoho až dvou dnů dostanou své objednávky. Toto by byla mnohem příjemnější varianta, přesto naším hlavním záměrem nebyl e-shop, ale kamenná prodejna.

Finančně nejnáročnější (naše): Kromě e-shopu zřídíme i kamennou prodejnu. Ihned na začátku tedy budeme potřebovat určitý obnos na pronájem prostor a na zboží. Čím větší obnos, tím více zboží, tím větší obraty. Na druhé straně budeme mít nadšené zákazníky, kteří nejenže dostanou objednané zboží téměř ihned, protože je na skladě, ale také si ho budou moci přijít osahat a prohlédnout. Nabízet budeme pouze zboží, které máme opravdu na skladě, což bude znamenat navenek menší sortiment, ale v širším pohledu vybudování pozitivního vnímání od zákazníků, kterým nebudeme „lhát“ nabídkou stovek produktů, z nichž jen málo opravdu máme.

Jaké byly praktické důsledky naší volby? Ještě než jsme prodaly jediný kousek našich produktů, byly jsme chudší o téměř 100 tisíc. Našly jsme ideální prostory, zaplatily realitní kanceláři poplatek za zprostředkování ve výši jednoho nájmu, jeden nájem a také kauci ve výši jednoho nájmu. Představte si, kolik krásných hraček bychom za takovou částku pořídily!

Je potřeba si velmi důkladně propočítat jaké prodeje jsou potřeba při daných nákladech a zvolené marži. Počítejte s tím, že potřebné prodeje budou s pronájmem prostor ve většině případů přesahovat 100 tisíc korun měsíčně (pokud se držíte při zemi). Dokážete prodat denně zboží v hodnotě více než 3 tisíce korun? Dokážete to od prvního dne? Pokud ne, máte připravenou finanční rezervu na první měsíce?

Myslíte, že znáte své zákazníky? Omyl

Ještě před oficiálním oznámením našeho záměru jsme si vytvořily dotazník, jehož cílem bylo mimo jiné potvrzení našich znalostí cílové skupiny. Ostatně samy patříme mezi naše zákazníky a v této komunitě se pohybujeme více než 10 let. Víme, jak moc jsou které filmy či seriály oblíbené, víme, jaký sortiment je populární, víme, co chceme. A dotazník nám to potvrdil. Realita už ale samozřejmě byla jiná.

K úspěšným produktům samozřejmě stačí, když jste z oboru a víte, co vy a zákazníci chcete. Musíte ale počítat s mnoha proměnnými. Předpokládali byste například, že sortiment k filmům Stmívání půjde na dračku. Náramky, přívěsky, kabelky, tašky, bledý Edward, polonahý Jacob. Vše, co si mohou náctileté fanynky přát. V tomto případě jsme ale zapomněly klást důraz na ono „náctileté“.

Od otevření jsme prodaly TŘI produkty, následná kampaň na českém fanovském serveru, spojená se soutěží, vyvolala obrovský ohlas na náš sortiment, nicméně prakticky znamenala JEDNU objednávku v hodnotě 1025 Kč. Fanynky jsou sice lačné po svých idolech, ale výše jejich kapesného bohužel nestačí a zřejmě se ani nesetkávají s finančním pochopením svých rodičů.

Teprve za chodu opravdu dobře poznáváme své zákazníky. Víme, že fanoušci Star Treku jsou ti nejvěrnější a jsou nejochotnější utrácet. Víme, že fanoušci Hvězdných válek už jsou trochu rozmazlení širokým spektrem nabídky, kterou jsou zvyklí nakupovat v zahraničí a nenakrmíte je rohlíkem. Víme, že Simpsonovi se budou vždy prodávat dobře, protože nezáleží jakým jste nebo nejste fanouškem, tuhle žlutou rodinku znají všichni a většinou jde o zajímavý dárek. A víme toho ještě mnohem víc, ale to už bychom zase prozradily moc.

Nemyslete si tedy, že předem prohlédnete kompletně své zákazníky. Nezanedbejte přípravu, udělejte testovací průzkum, ale ani ten nejprofesionálněji připravený dotazník nebude 100% odpovídat pozdější realitě. Volte svůj sortiment opatrně, testujte prodejem a poznávejte své zákazníky praxí. Pokud jste mezi svými, nebude to pro vás tak namáhavé a bude to zábava.

Sami všechno nestihnete

Náš plán byl jasný. Ušetřit co nejvíce peněz. V tuto chvíli tedy nemáme žádné zaměstance a vše se snažíme zvládnout vlastními silami. Naší nespornou výhodou v tomto případě jsem já sama jakožto pracující z domova. Moje práce z domova se tedy přesunula na práci z prodejny a mám nejůžasnější kancelář, jakou si fanoušek může přát. Včetně knihovny plné sci-fi, fantasy a komiksů. Sedím za prodejním pultem/pracovním stolem, vydělávám si na živobytí jinými projekty a během toho obsluhuji zákazníky, jednám s dodavateli a zařizuji papírování pro FAN BASE.

Kolegyně pracují standardní pracovní dobu a po večerech, či v případě potřeby mě střídají. Zatím to funguje a FAN BASE není zatíženo náklady na zaměstnance, což by opět výrazně navýšilo nároky na měsíční prodeje. Ale podnikání samozřejmě není jen o nakupování a prodávání. Zvládnete sami účetnictví, daňová přiznání, tiskové zprávy, outdoorovou propagaci, internetovou propagaci, technickou správu e-shopu, grafiku, neustálé vyhledávání lepších dodavatelských cest, vymýšlení nových aktivit, hledání nových zákazníků a způsobů propagace? A k tomu si ještě případně zajistit někde jinde obživu v těžkých začátcích?

Z teoretického hlediska vypadá vše velmi snadno. Ostatně nejsme z nejhloupějších, účetnictví nemusíme ve FAN BASE řešit, protože jedna z nás je profesionál, e-shop nám vytvoří a bude spravovat kamarád a o zbytek se postaráme. Touto větou se z vás teprve stávají opravdoví sebevrazi! Protože i pokud byste opravdu vše ovládali na profesionální úrovni, prostě to nebudete stíhat. Případně budete, ale v nedostatečné kvalitě.

Jak chcete tvořit kvalitní PR, zatímco obsluhujete zákazníky, připravujete balíky k odeslání, podklady pro účetnictví a odpovídáte na zvídavé dotazy, zatímco po večerech doplňujete nové zboží? A k tomu ještě někde pracujete. Ano, možná rozumíte té oblasti, na kterou se potřebujete zaměřit. Ale máte na to dostatek času? Outdoorová propagace kolem obchodu je nedostatečná, měli byste roznést letáky (a předtím je vyrobit), na e-shopu chybí novinky a menu je naprosto děsivé, uháníte admina a ten nedělá, co má, potřebujete najít lepší dodavatele, hodně lidí vám dobře (i špatně) radí, co a jak by se ještě mohlo zlepšit, váš GTD systém doslova plive krev…

Nedostatek času a interních sil je ve FAN BASE zřejmě tím největším problémem. Rády bychom dělaly spoustu věcí více, lépe a častěji. Rády bychom si najaly profesionály na e-shop, grafiku, propagaci. Společně s budoucím růstem tyto věci samozřejmě postupně přijdou, zatím si ale musíme vystačit s tím, co nám aktuální situace nabízí. Než se do čehokoliv pustíte, opravdu pečlivě si rozmyslete, na co máte odborně i časově a v kterém případě pro vás bude finančně výhodnější práci outsourcovat. I vy určitě znáte onu poučku, že investice do profesionálů se velmi často finančně vyplatí mnohem víc, než snaha ušetřit.

Další díl seriálu zde najdete opět za dva týdny. Tématem bude podnikatelský plán, kde sehnat peníze a jak je to vlastně se všemi těmi investory.